Porslin & Keramik > Svenskt porslin
En stad men inte "vår lilla stad"
änglautanskor:
Hej Ada! Du nämner att du ska öva klorering på skålen , vad menas med det?? Ska du bleka den? Som vanligt nyfiken!!
ada:
Jo den har missfärgningar på "ringen" den står på och på kanten upptill, så jag tänkte kolla om de gick bra att ha det stående i bara ett par millimeter klorin, se vad som händer, men då får jag köpa den först :) fick inte med mej den hem före jul och har nu ingen aning hur loppisena är öppna, får kika om den finns där i morgon, om det är öppet
Man ska ju kunna bli av med missfärgningar i krackeleringar t ex, förutsatt att det inte är för fett, med klorin
Nästa experiment torde vara avfettningsmedel :)
JJ:
Väteperoxid brukar användas till blekning av fläckar på porslin, men tydligen går det inte längre att köpa den starkare koncentrationen som bör användas för att uppnå ett bra resultat.
convallaria:
Man kan använda oxalsyra också -det finns på apoteket.
ada:
Vad bra med mera tips... väteperoxid käner ju alla till som blekt håret nån gång, oxalsyra biter det på fett?
Jag skippar den där burken, dekoren är ganska långt ifrån nåt intressant som nåt i Vår lilla stad-serien eller Deco, minnesbilder kan bedra en grovt. Missfärgningen var värre än jag mindes, inte värt att pruta på ens då det ändå kostar rengöringsmedel också -som jag ser det. I botten i mitten stod där i alla fall tryckt -om jag minns rätt 976/7 (ta sifferföljden med en nypa salt) samt inristat eller inpräglat fyra siffror mer mot kanten. Säger sättet att stämpla någon något? Hus i stadsmiljö sa jag, cykel, kan tillägga hästdroska och gammaldags gatlykta som nya minnesbilder
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion