Författare Ämne: Slipa bort fanéren på teakbordet.  (läst 3133 gånger)

Jeriko

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Slipa bort fanéren på teakbordet.
« skrivet: mån 20 aug 2012 10:57:37 »
Hej! Kanske blir halshuggen nu så här på ett retroforum, men jag har en fundering angående ett köksbord i teak med fanér.
Köpte ett köksbord på loppis som är fint och så, men det är en tråkig yta på bordsskivan. Det är lackat och trist till färgen. Så jag har en fundering på att slipa bort lacken och olja istället. Men sen var det ju det här med fanéren. Det är ju en rätt tråkig yta. Helt utan liv och skiftningar. Inga kvistar, fina ådringar eller sånt som ger lite liv helt enkelt. Undersidan ser ju helt klart roligare ut. Är det generalfel eller ens genomförbart att helt sonika slipa bort fanéren och ta fram träet under. Det är ju teak det med, för ett sedan ge det en fin finish med olja?

Blir lite osäker på om det är teak under fanéren. Men på bordsskivans undersida ser det ut som teak fast med kvistar och lite sånt. Är det fanér på båda sidor av bordsskivan, eller är det nåt liknande träslag. Jag är ju ingen expert på exotiska träslag direkt. Det låter ju lite korkat att lägga fanér med samma träslag som resten av skivan. Eftersom man gör väl fanér för att det ska bli billigare. Eller görs det även för att får en bordsyta utan kvist? Många frågor. :)
« Senast ändrad: mån 20 aug 2012 17:37:51 av Jeriko »

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Slipa bort fanéren på teakbordet.
« Svar #1 skrivet: mån 20 aug 2012 18:44:45 »
Det är med största säkerhet inte teak under faneret. Varför skulle man i så fall fanera? Däremot fanerar man alltid båda sidor. Annars skulle skivan slå sig.

Jeriko

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Slipa bort fanéren på teakbordet.
« Svar #2 skrivet: mån 20 aug 2012 21:41:37 »
Okej. Misstänkte också det. Det var det att fanéren på undersidan inte är gjord i ett stycke som på ovansidan. Det ser mer ut som ihoplimmade plank. Dessutom så var det ju finare där. Dom skulle ha vänt bordsskivan uppochner. :) Blir väl till att ta bort lacken iallafall så att bordet ser anständigt ut.