Författare Ämne: Helen Brunaes & Sandvika Veveri  (läst 6542 gånger)

Blomman

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Helen Brunaes & Sandvika Veveri
« skrivet: lör 25 aug 2012 20:27:21 »
Hej vänner.

Har pysslat lite idag med att sy ihop två våder av en textil som har legat till sig i förvaring i 14 år sedan jag köpte den (se foto).

Mönstret, som heter "blyvinduet" (blyfönstret), är formgivet av Helen Brunaes och textilen är tryckt på Sandvika Veveri utanför Oslo.

När jag hittade textilen i en källare till en möbel- och prylbutik i Chicago - vill med den informationen bara delge att jag tycker det var kul att hitta (fynda) nordiska design "over there" - trodde jag direkt att textilen var från NK:s textilkammare, namnet på formgivaren är nämligen handskrivet på ett väldigt snarlikt sätt. Det står dock "Sandvika handtrykk" istället för just NK.

Tänkte så i eftermiddags att jag skulle kolla på nätet om det finns någon information om Brunaes och Sandvika. Om textilfabriken finns det en del (de finns fortfarande), hittade bl.a. en norsk industrimuseumsida:

http://www.industrimuseum.no/bedrifter/sandvikavev

Det finns kortfattad info + foton om gamla industrier på den sidan.

Om Brunaes hittade jag dock inget alls, hon verkar vara bortglömd idag - är det någon som vet något om henne? Endast två sidor hittade jag, de var bägge cachelagrade sidor från gångna auktioner med andra textiler hon formgett. Bägge var sidor från USA, tror jag. Sammanträffande månntro, eller? (med tanke på att även jag hittade ett tryck signerat av henne i USA.)

Tack på förhand/Blomman