Författare Ämne: Är detta 50tal? teak?  (läst 3257 gånger)

frajda

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
    • Loppisfia
Är detta 50tal? teak?
« skrivet: tis 30 dec 2008 19:24:11 »
Någon kunnig som kan berätta om bordet är 50tal? det verkar vara i fint skick.
och hur mycket är rimligt att pröjsa för ett fint 50tals bord?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Är detta 50tal? teak?
« Svar #1 skrivet: tis 30 dec 2008 21:27:11 »
Jag ger mig inte på att uttala mig om träslag, då det dels verkar lite blankt eller lackat? Och sen tycker jag att det är svårt att se skillnader på ådringar och så vidare till och med irl mellan varven, en bild på håll på internet gör det inte lättare...

Men ett sådant här bord, tja, normalpris är nog femtiolapp-hundralapp på loppis.

Jag skulle nästan gissa på sextiotal.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Är detta 50tal? teak?
« Svar #2 skrivet: tis 30 dec 2008 22:11:34 »
Det är mahogny. På 60-talet var mahogny ute redan, så det är nog snarare 50-tal, ändå. Håller med Kikarbara om priset på loppis. I antikaffär cirka 400:-. På auktion 50-250:-. Sen får prisrimligheten ställas till hur gärna man vill ha bordet och hur väl det passar in hos just dig.
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Är detta 50tal? teak?
« Svar #3 skrivet: tis 30 dec 2008 23:59:12 »
En stämpel eller signering undertill kan förstås få prislappen att se lite annorlunda ut i sista ändan. Tillika skick, finns det repor i bordskivan/lacken eller ej, ex.

Jag är uppväxt i köpenhamn och vi hade bord där av den här typen med tidningsspjälor under en bra bit in på sjuttiotalet... ni här i sverige hade lite konstiga bord på den här tiden, ganska stora men framförallt breda och inte hade ni några tidningshyllor undertill heller *skratt*. (mina syskons salig far sa att det var det yttersta beviset på att svenskar inte var läskunniga ;) ).