Författare Ämne: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??  (läst 20099 gånger)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« skrivet: fre 21 dec 2007 18:27:44 »
Hej
Jag har haft ett par olika sådana här fontänbord men aldrig riktigt fått grepp om nån historia på dom.Det är ju typiskt 50-60 tal,verkade nästan enbart förekomma i Sverige och inte i övriga Norden/Europa,ska tydligen ha funnits med på H55 mässan.Själva fontänen är gjord i väst tyskland dock tror jag inte hela bordet är tyskt utan bara själva fontänen.På undersidan av skålan sitter eller klistermärke som det står Aqua Joy på,har sökt lite på google utan nått resultat.Finns det nån som kan berätta mer om dessa bord??







MVH Micke

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #1 skrivet: fre 21 dec 2007 20:19:51 »
Jodå, de har nog funnits i Finland också. Inte helt felaktigt utgick man ifrån att krukväxter gillade fukten, dessutom lär ju ljudet av porlande vatten ha en lugnande inverkan (inte bara på krukväxter). "Hyllorna" är till för placering av växter.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #2 skrivet: fre 21 dec 2007 21:02:34 »
Fast jag gillar 50-tal så har jag aldrig riktigt gillat dessa. Men jag har hört att det är en del som ofta fattas, och finns den delen med så höjs värdet betydligt.

Däremot gillar jag din gardin (eller vad det är för tyg som hänger där). Är det originaltyg? Ursäkta att jag avviker från ämnet! Snyggare än mina tyg som finns på bild i forumet.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #3 skrivet: fre 21 dec 2007 23:07:42 »
Välkommen till forumet Micke! Jag tycker det är kult, jag skulle vilja ha en sån, inte bara för att det är retro, utan för att det är mycket Feng Shui över porlande vatten, så det ska jag ha i en eller annan form hemma i vardagsrummet så småningom.

Jag önskar att det fanns info om dessa, jag såg något enstaka ex som barn, var de redan ur modet då kanske?

Sen gillade jag också miljön den står i :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #4 skrivet: fre 21 dec 2007 23:38:26 »
Ljusstakarna va snygg och bordet som skymtar på bild 2 ser intressant ut :)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #5 skrivet: lör 22 dec 2007 02:34:15 »
Visst stämmer det bra att hyllorna främst är avsedda för blommor men eftersom alla mina blommor jämt dör så har jag inga  ;D
Jag är mer ute efter tillverknings historia och vart dom kommer ifrån och vem som gjorde dom.

JJ:Vilken del är det som du syftar på??Det enda mitt bord saknar egentligen är näckrosorna,ingen som har ett par sånna liggandes??

Måste också säga att de två understa bilderna alltså de med gardinen och bordet inte är mina bilder eller mitt hem.Det är den förre ägaren till bordets hem.

MVH Micke

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #6 skrivet: lör 22 dec 2007 11:06:29 »
Det finns näckrosor på Bauhaus, såg jag när jag kompisshoppade akvariepump med L-G i forumet (några pump/akvariefrågor? för jag kan förmedla det, få honom att slita sej från sina dejtingsajter och MSN  ;)), jag tror jag sa det då att när jag har en fontän av nåt slag, ska jag köpa såna här näckrosor
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #7 skrivet: lör 22 dec 2007 11:45:01 »
 Nej, jag har inte susning, det där var inte mer för mej än tidsfördriv då, men dom små rackarna hade bra tangentbord. Står en fin IBM skrivmaskin i mitt förråd sen den tiden, svart och utbytbara skrivkulor(bäst att skriva så annars kan Reggie komma på ideer), den var inte billig o smattrade som faan! Frugan hade ju riksdagsstenografjobb om hon ville, och körde så man var tvungen stänga dörren till kontoret! 8) 

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #8 skrivet: lör 22 dec 2007 11:51:45 »
Det finns näckrosor på Bauhaus, såg jag när jag kompisshoppade akvariepump med L-G i forumet (några pump/akvariefrågor? för jag kan förmedla det, få honom att slita sej från sina dejtingsajter och MSN  ;)), jag tror jag sa det då att när jag har en fontän av nåt slag, ska jag köpa såna här näckrosor

Det var synd,har ingen Bauhaus affär i närheten av där jag bor =( Jag kan nog ha lite frågor om pumpen till detta bordet då den börjat väsnas litegrann.

MVH Micke

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #9 skrivet: sön 13 jan 2008 04:09:23 »
Har fått lite nya uppgifter att firman AB Kühl & Nilsson i Söderköping skulle ha tillverkat sådan här bord.Är det nån som känner igen denna firma??Är det en möbeltillverkare eller vad är det för slags företag??Finns den kvar??Har googlat lite men inte hittat nånting alls om firman.

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #10 skrivet: sön 4 maj 2008 23:10:43 »
Nu när jag tittade i tidningen Hem & Trädgård hittade jag denna annons i nr: 7 från 1963:

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #11 skrivet: sön 4 maj 2008 23:20:30 »
Jag ska definitivt ha en fontän, inte nog med att det är retro och feng shui, det hjälper mot torr luft också, vilken överraskande förståndig reklam!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #12 skrivet: mån 5 maj 2008 20:13:58 »
Så även gammal reklam fungerar bra verkar det som ;)

Har bläddrat vidare bland de gamla tidningarna och hittade den här:

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #13 skrivet: mån 5 maj 2008 20:32:35 »
...tjusigt, fast färgväxlande känns inte riktigt feng shui :)

vad var det för årtal på denna tidning?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: 50-tals fontänbord,nån som har mer info om dessa??
« Svar #14 skrivet: mån 5 maj 2008 20:44:52 »
Glömde att skriva att annonsen fanns i Allt i Hemmet, Novembernumret från 1964.

Man tänker alltid på 50-talet när det gäller dessa fontänbord, men de kanske kom först på 60-talet?