Författare Ämne: 2 frågor: Stämpel på en pjäs/UE (MS) vas eller kruka?  (läst 8398 gånger)

Designpiraten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • It is what it is!
    • Visa profil
2 frågor: Stämpel på en pjäs/UE (MS) vas eller kruka?
« skrivet: tor 18 okt 2012 18:34:51 »
Jag förutsätter att man kan ladda upp foton här...så jag tänkte ställa en fråga till er kunniga damer o herrar på forumet:

Jag bytte till mig en liten vas med signaturen JW under, sökte lite på google och hittade inget...sedan idag snubblade jag över någon med samma initialer och slog upp honom men sättet han skrev sin signatur på stämde inte överens men jag antar att det skulle kunna ändras med åren...nedan följer bild om det går:



Sedan undrar jag även om en UE vas/kruka av Mari Simmulson, 7009...vad är den egentligen, vilken serie ingår den i och när producerades den, juste ja...o kanske ett ungefärligt schhhhmärde på den?





Oj glömde att detta är mitt första inlägg, god kväll!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: 2 frågor: Stämpel på en pjäs/UE (MS) vas eller kruka?
« Svar #1 skrivet: tor 18 okt 2012 20:12:04 »
Den första med JW i botten känner jag inte till. Men hittar du inget på nätet så finns det en bra bok med keramiksignaturer som nog går att låna på biblioteket.

Din UE är en vas som ingår i en serie som heter India. Den gjordes mellan 1967-69 och det finns åtminstone fem delar till i serien (7006-7011). Din bör vara 16,5 x 13 cm.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: 2 frågor: Stämpel på en pjäs/UE (MS) vas eller kruka?
« Svar #2 skrivet: fre 19 okt 2012 10:46:09 »
JW; är inte det Jerk Werkmäster?

http://www.signaturer.se/Signaturer/J.htm

Designpiraten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • It is what it is!
    • Visa profil
SV: 2 frågor: Stämpel på en pjäs/UE (MS) vas eller kruka?
« Svar #3 skrivet: fre 19 okt 2012 11:25:12 »
ahhhh Jerk Werkmäster är herren jag talade om tidigare...fick som sagt hjärnsläpp och kunde inte komma på hans namn igen. Isåfall ska jag läsa lite om honom och se om hans signaturer stämmer överens med den på min. Det första jag slog upp stämde inte riktigt dock, hans sig hade ett annorlunda "J" (mer skrivstil vill jag minnas)

tack för infot ang. UE vasen...det uppskattas!


en annan sak, ska man på fullaste allvar behöva verifiera varje gång man gör ett inlägg? Det verkar inte som att forumet har såååååå hög trafik att man skulle behöva bry sig om bot'ar...men men...to each his own antar jag....

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: 2 frågor: Stämpel på en pjäs/UE (MS) vas eller kruka?
« Svar #4 skrivet: fre 19 okt 2012 15:24:39 »
en annan sak, ska man på fullaste allvar behöva verifiera varje gång man gör ett inlägg? Det verkar inte som att forumet har såååååå hög trafik att man skulle behöva bry sig om bot'ar...men men...to each his own antar jag....

Jag behöver inte verifiera. Kanske det är för dem som är nya, så att spammare kan stoppas? I så fall lär du slippa verifieringen efter ett visst antal inlägg.