Författare Ämne: Hur vet man att något är ett original?  (läst 7832 gånger)

Designpiraten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • It is what it is!
    • Visa profil
Hur vet man att något är ett original?
« skrivet: fre 19 okt 2012 11:37:03 »
Är det ett original så fort det inte har ingått i en serie eller hur fungerar det egentligen?
Är märkningen annorlunda då?
Hur prissätter man ett original, jämför man med andra objekt som sålts av samma person (i samma stil då tänker jag) eller hur går man egentligen tillväga?

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Hur vet man att något är ett original?
« Svar #1 skrivet: fre 19 okt 2012 15:22:19 »
Är det ett original så fort det inte har ingått i en serie eller hur fungerar det egentligen?
Är märkningen annorlunda då?
Hur prissätter man ett original, jämför man med andra objekt som sålts av samma person (i samma stil då tänker jag) eller hur går man egentligen tillväga?

Original vad?

Designpiraten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • It is what it is!
    • Visa profil
SV: Hur vet man att något är ett original?
« Svar #2 skrivet: mån 22 okt 2012 15:38:02 »
ett original, duuuuuuuuuuuuuuuuuu vet, man hoppar av stationen vart som helst i Sverige så brukar dom sitta på en parkbänk, vid en passande fontän eller vad respektive stad nu bjuder på. Eller......så kanske jag menar original i form av keramik, one-of-a-kind eller hur man kan tänkas förtydliga sig. Har dessa pjäser speciella märkningar eller vet man det genom uteslutningsprocesser?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hur vet man att något är ett original?
« Svar #3 skrivet: mån 22 okt 2012 21:31:02 »
Det beror på vilken formgivare det handlar om. Friberg är alltid handsignerade (förutom Selectaserien) så där är alla original. Och Friberg har drejat dem också - förutom när det gäller miniatyrerna har jag hört.
Stålhanes unikat är handsignerade i botten. Stig Lindberg gjorde nog vissa handsignerade grejer i en liten serie, och han drejade inte heller själv.
Hur det är med Nylund känner jag inte till. Har inte sett unikat med honom, och eventuellt drejade han inte heller. Hans djur är iaf gjorda av Folke Jernberg.
Tobo finns det bara unikat av, och troligtvis även av Salto m fl.

Designpiraten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • It is what it is!
    • Visa profil
SV: Hur vet man att något är ett original?
« Svar #4 skrivet: mån 22 okt 2012 21:51:01 »
Unikat var ordet jag borde använt såklart, sorry.

Jaha såpass, så det finns inte så mycket unikat där ute trots allt, det var det värsta.

Så dom drejade inte själva säger du, det var det värsta. Jag har ändå alltid tänkt att man åtminstone gjorde det till en början sedan när arbetsbördan ökade så fick dom skaffa hantlangare som utförde deras designs.

Gunnar Nylund har jag några olika pjäser av faktist, jag gillar hans stil.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Hur vet man att något är ett original?
« Svar #5 skrivet: tis 23 okt 2012 22:12:15 »
Så dom drejade inte själva säger du, det var det värsta. Jag har ändå alltid tänkt att man åtminstone gjorde det till en början sedan när arbetsbördan ökade så fick dom skaffa hantlangare som utförde deras designs.

Inte särskilt mycket drejas över huvud taget. Det mesta gjuts i form. Även på 50-talet.