Författare Ämne: vad och varifrån?  (läst 6881 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
vad och varifrån?
« skrivet: sön 31 aug 2008 13:53:47 »
Ytterligare ett loppisköp, men vad är det? Den lilla brickan är 12 cm i diameteroch i teak. Skålen är i pressglas med slipad  bottenkrans. Undertill på berickan sitter en pappersetikett med en kärve (?) och texten Vasamärket. Jag skulle kunna ha t ex oliver, eller varför inte sylt i denna, men vad kan den vara tänkt för? Tillverkare?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vad och varifrån?
« Svar #1 skrivet: sön 31 aug 2008 14:48:45 »
Ätten Vasas symbol är en kärve (gammalt namn "vase") så det är det nog.

"Vasamärket" som "varumärke" hittas ju bara här
http://www.antikochauktion.se/Sites/AntikAuktion/Default____3751.aspx?DataID=27701

Så jag undrar om det inte har med bestick med tillbehör att göra

Vasamärket --> GAB Guldsmedsaaktiebolaget, t ex bestickserien Vasa, nu Gense/MEMA/GAB
http://memagab.se/produkter/silverbestick/ (bläddra till sista bestickserien)

Jag menar att brickan kunde vara ett tillbehör, med tång eller gaffel i en viss bestickserie för isbitar, oliver som du säger eller annat
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: vad och varifrån?
« Svar #2 skrivet: mån 1 sep 2008 13:08:31 »
Du heliga enfald..... och då syftar jag på mig själv! GAB-länken gjorde att jag granskade föremålet närmare, och upptäckte då på hänkeln en stämpel, "GAB (kärve) NS ALP." Alltså har skålen en GAB-anknytning, men fortfarande kvarstår mysteriet med användningsområde? Kan detta vara 60-tal?

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: vad och varifrån?
« Svar #3 skrivet: fre 5 sep 2008 21:30:57 »
Marmeladskål kanske? Passar inte den lilla "brickan" som lock? Hade något liknande, före squeeseflaskornas intåg. Till den används teakbrickan som bricka på bordet och som lock i kylen.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: vad och varifrån?
« Svar #4 skrivet: fre 5 sep 2008 23:17:49 »
Jag måste nog få allt skrivet på näsan.... :-[, du har rätt, Reseda, "foten" på brickan passar som lock på skålen. Men man ska nog inte ha så mycket marmelad i, annars kan det bli fula fläckar på duken  ;D

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: vad och varifrån?
« Svar #5 skrivet: sön 7 sep 2008 00:55:02 »
Jag tyckte väl att jag kände igen skålen. Helt rätt, du får inte fylla den för full, då blir det fläckar på duken. Det tänkte inte jag på några gånger. Klart snyggare än squeeseflaskorna i alla fall.