Författare Ämne: Era 50-60 tals prylar  (läst 21466 gånger)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
Era 50-60 tals prylar
« skrivet: lör 22 dec 2007 11:37:29 »
Eftersom jag är en riktig 50-60 tals nörd så tycker jag alltid det är kul att få se vad annat folk har för kul prylar från denna perioden i sina samlingar så jag tänkte ni kan lägga upp bilder på era favoriter här,helst saker ni har i eran egen ägo då jag tycker det är roligare änn några bilder hittade på nätet.Tanken är att ni kan lägga upp bilder på nyförvärv här löpande så dör inte tråden och man får nya saker att se hela tiden  ;D
Kan väll börja med lite prylar ur min egen samling.

Fyra koppar och fat ur serien Trio från Gefle-Upsala-Ekeby från 1957,hittade på loppis för typ en femma styck,ett av min fynd som jag är mest nöjd med.Själva koppen är samma modell som bl.a. den mer kända Zebra dekoren finns på.Den heter AU och är skapad av Arthur Percy.Dekoren Trio på mina koppar är skapad av Helmer Ringström 1957 för Gefle.





En del av min skivsamling,också på bild en såkallad spisarbox i nästintill nyskick från Alstermo samt en Dux skivspelare som fungerar perfekt.Har ytterligare en likadan skivspelare fast med annorlunda högtalar arrangemang + ett par spelare till



Diverse prylar,ett par högtalare 50-tal,lite gamla amerikanska biltidningar typ Hop-up,Rodding and restyling,custom rodder m.fl. 2 stycken 50-tals munspel frpn Hohner,stringunderlägg m.m.


Klädhängare i string design,dock är det väll inte Nisse Strinning men den är snygg ändå  ;D


Två askfat,ursprung okänt




String hylla i mycket fint skick med ettiketten kvar på undersidan av alla hyllplan




Tyska 50-tals Majolika fat.Stämpeln på baksidan säger SMF,Schramberg och så står det nått Kanogema/Handgemalt (Handmålade?) eller liknande samt Venezia som dessa fatens dekor verkar heta samt ett nummer.Mina fat har nummer 3 och 10 och jag antar att det har med deras storlek att göra.Det stora fatet har också siffrorna 4895 "stämplat" i ytskicket på undersidan.


Typisk 50-tals sänlampa som sitter just över min säng  ;)


Mitt fontänbord och en gammal snygg bordsfläkt


Stringhyllan har kommit upp på vägen och fått lite saker bland hyllorna.


Mitt fontänbord med diverse stringljustakar på,ha överseende med oredan runt bordet ;D Dessutom är skålen numera bytt mot en som inte har några kalkavlagringar i skålen,nästan nyskick på skålen och hela bordet numer.Dock har pumpen börjat låta en del så det börjar nog bli dags för en rengörning och kanske titta över pumpen också.


Kan ju även lägga in två bilder på min Buick från 1963 som jag renoverar.




Det var väll allt från mig just nu,hoppas ni fyller på med snygga prylar.

MVH Micke
« Senast ändrad: lör 22 dec 2007 11:46:31 av Vince »

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #1 skrivet: fre 28 dec 2007 09:08:24 »
Visst kan man hitta den på loppis men som du säger om man har tur,här på loppisarna runt stan verkar 50-60 tals grejerna ha tagit slut  :'( Finns inte mycket snyggt kvar att handla.
Fick förövrigt några delar ur Spisa Ribb av Stig Lindberg av min kära mor dan innan julafton,en tekopp med fat samt en sockerskål och en liten gräddkanna.Men de behöver jag väll inte lägga upp nån bild på,tror dom flesta vet hur Spisa Ribb ser ut?Är det nån som vet om man kan årsbestämma delar ur servisen??Den tillverkades ju från 1955 fram till 1974 och sen igen mellan 1987 och 1990 och sen tillverkades några delar under tidigt 2000-tal.
Mina delar bör dock vara från åren 55-74 enligt morsan.

MVH Micke

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #2 skrivet: fre 28 dec 2007 09:11:44 »
Vince det är inte på de permanenta loppisarna du kan köpa retro billigt utan det gör du på idrottsloppisar och bakluckor. Där är det i det närmaste gratis.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #3 skrivet: fre 28 dec 2007 09:34:51 »
Vince det är inte på de permanenta loppisarna du kan köpa retro billigt utan det gör du på idrottsloppisar och bakluckor. Där är det i det närmaste gratis.

Får jaga rätt på några sådana i sommar då mellen alla bilträffar,tillfälliga loppisar har man ju vart på många men baklucke loppis har jag faktiskt aldrig vart på.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #4 skrivet: fre 18 jan 2008 11:30:21 »
Satte upp köks klockan på väggen häromdan efter att plockat ner den och rengjort den riktigt ordentligt,blev riktigt bra faktiskt och den funkar som ja en klocka  :lol:
Skulle va kul att få tag på liknande klockor fast i lite olika färger.



MVH Micke

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #5 skrivet: fre 18 jan 2008 17:50:57 »
Jättetrevliga bilder och extra kul att du har möblerat med 50-60-70 tal Vince. Jag har också en hel del sådant här men jag använder mycket lite. Det jag gillar bäst är italienskt 60-tal. Passar min lite mer utmanande smak. Här en vas av Bitossi som faktiskt står framme. Betalade hela 25 kr för den. Det var länge sedan jag blev så förvånad när en säljare sa sitt pris, oj va dyrt.

Gillar föresten din hängare med en not på, den är vass.


Främst är det 50-60 tal jag är intresserad av även om det smugit en en del 70-tals grejer t.ex. Röd aster i string hyllan samt några av mina skivspelare.Men Röd aster koppen ska nog säljas och skivspelarna kommer bytas ut mot radiomöbler med skivspelare samt en jukebox vad det lider.
Italienskt kan jag säga att jag inte har nån koll alls på,skulle vara kul att se lite fler exempel ur din samling Reggis.Sakerna ska ju stå framme och användas och njutas av  ;D
Är Bitossi hårdvara vad det gäller italienskt??Är det en designer eller tillverkare??
Jo nothängaren är en favorit,dock har jag ingen aning om ursprung på den,inga stämplar eller andra märkningar på den.Ingen som känner igen den när den är är på tapeten??Eller sett liknande??

MVH Micke
« Senast ändrad: fre 18 jan 2008 17:52:47 av Vince »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #6 skrivet: fre 18 jan 2008 20:42:04 »
Jo nothängaren är en favorit,dock har jag ingen aning om ursprung på den,inga stämplar eller andra märkningar på den.Ingen som känner igen den när den är är på tapeten??Eller sett liknande??

Det har en viss likhet med kulthängaren "hang-it-all" av Charles Eames från slutet av 40-talet. Men din är nog garanterat nyare än 40-tal.

Även om de flesta här gillar retroprylar så skiljer sig nog smaken åt hos i stort sett alla. Hos mig är det nästan genomgående 50-tal som gäller (men inte allt 50-tal som många tror), med undantag av några saker från slutet av 40-talet och början av 60-talet. Dessutom passar några få nyare saker in, såsom tavelramar, filtar, mattor mm.
« Senast ändrad: fre 18 jan 2008 20:45:40 av JJ »

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #7 skrivet: tor 28 feb 2008 18:35:12 »
Min höna skulle passa utmärkt under den här rubriken, tycker åtminstone jag. Visst är hon typiskt retro eller?
http://www.retroforum.se/index.php/topic,844.0.html
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #8 skrivet: tis 4 mar 2008 19:49:38 »
Jag föreslår att du lägger lampfrågan som en egen tråd, det är synd att den snygga lampan och frågan försvinner ut folks åsyn så fort det kommer in nåt nytt.

Jag funderar på vara hårdare med samlingstrådar, jag borde flytta prylar både här och där till sina kategorier.

Det är så himla onödigt att det påstås att det inte finns nåt intressant i forumet, klart det inte märks att det finns nåt (inkl nytt och intressant) när allt ligger i en enda gröt i samma trådar...

Om jag nu vill svara på det här inlägget och ställa frågan om du känner lite prestationsångest, vill du då att jag skall skriva en tråd som heter "har du prestationsångest, ada?" *saknar en smiley med en gloria över huvudet och vingar på sidan...*

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #9 skrivet: tis 4 mar 2008 21:05:03 »
Klart jag vill "visa" att det finns substans i lilla Retroforum (på tal om prestationsångest) Men huvudfrågan är att man inte hittar prylarna där man söker efter dem. Här har vi t ex koppar av Arthur Percy, skivspelare, klocka, fontän, tidningsställ, italiensk randig klotrund keramiksak, mm (lite memoryspel det här, lite av det jag kommer ihåg i tråden)

Vill man att andra ska se ens prylar behöver de exponeras på ett annat sätt. Vi har ju också t ex Lundby dockhusmöbler i tråden om dagens loppisfynd, inte letar man efter dom där...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #10 skrivet: lör 15 mar 2008 10:34:21 »
Lurv: får man fråga vad du betalade för den jättefina telefonbänken? Har sett såna och velat köpa men verkar alltid som om det sammanfaller med att plånboken är tom, suck.

Vince: jag är kär i ditt fontänbord! Min bonuspappa hade ett sånt på 80-talet när min mamma flyttade in med honom och det SLÄNGDE de pga av den var så igenkalkad. Det retar mig fortfarande.

Mitt livs första inlägg här på retroforum där jag har hittat likasinnade "galna" retronördar och teakfreaks, jag är hemma nu  ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #11 skrivet: lör 15 mar 2008 10:43:22 »
Hjärtligt välkommen Jemmifer!

För din kännedom och för andras:

Jag kommer att bryta upp dessa samlingstrådar nu då de prylar vi vill visa på Retro döljer sig alltför mycket på detta sätt

*Telefonhyllan finns nu under Möbler

*Kök, med diverse retroprylar under Inredningsdetaljer
« Senast ändrad: lör 15 mar 2008 10:59:53 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #12 skrivet: lör 15 mar 2008 12:05:32 »
Jemmifer; din byrå som jag vill se bild på får du gärna lägga under möbler! =)!
Kul att du hittat hit!

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #13 skrivet: sön 16 mar 2008 22:56:18 »
Lurv: får man fråga vad du betalade för den jättefina telefonbänken? Har sett såna och velat köpa men verkar alltid som om det sammanfaller med att plånboken är tom, suck.

Vince: jag är kär i ditt fontänbord! Min bonuspappa hade ett sånt på 80-talet när min mamma flyttade in med honom och det SLÄNGDE de pga av den var så igenkalkad. Det retar mig fortfarande.

Mitt livs första inlägg här på retroforum där jag har hittat likasinnade "galna" retronördar och teakfreaks, jag är hemma nu  ;D

Kul att du giller fontänbordet.Dock har jag bytt ut skålen mot en nästintill likadan från ett annat fontänbord som är helt i nyskick utan en tillstymmelse till kalkavlagringar på mosaiken,känns riktigt skönt.Nu är bordet i princip helt i nyskick.

Synd att min tråd ska dö  >:(

MVH Micke

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Era 50-60 tals prylar
« Svar #14 skrivet: sön 16 mar 2008 23:21:46 »
Ta dej lite tid att fundera på vad det innebär att alla olika sorts saker ligger på samma ställe. Hela forumet är ju till för "Era 50-60-tals prylar"!

Du vill ju att folk ska se dina saker, och du har också fått kommentarer på prylarna när de legat under en kategori där folk tittar efter porslin eller keramik t ex.

Dessutom om det har en rubrik som stämmer med innehållet, säg Spisa ribb, då hittar folk på google din Spisa ribb att titta på och kommentera. Det är inte lika säkra sökträffar på när namnet ligger bara i texten.

Så både för folk som kollar runt i forumet och de som söker på internet är det vettigast att det ligger under respektive kategori

Vill inte du att din tråd ska dö, kan jag säga att jag inte vill att mitt forum ska dö på att alla grejer som är nåt att ha ligger samlade i samma trådar, som denna och dagens loppisfynd-tråden
Mitt senaste projekt www.ipnr.se