Författare Ämne: Soffa från Trensum? Johannes Andersen?  (läst 6785 gånger)

pompenqwertus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Soffa från Trensum? Johannes Andersen?
« skrivet: ons 28 nov 2012 20:02:04 »
Ny på forumet, det verkar finnas många kunniga här så tänkte att jag kunde slänga iväg en fråga.

Köpte nyss en soffa på auktion. Vi misstänker att det är en Trensum-soffa men är lite osäkra. Den liknar Capri men har knappar i ryggen. Det ser ut att vara originalklädsel. Hittar ingen plakett eller liknande. Vad tror ni? Enligt: http://www.deconet.com/decopedia/object/249634/Sofa_by_Johannes_Andersen så är det en Johannes Andersen men det är det enda belägg jag hittat.

Min soffa är blå-grön (se bild). Misstänker att det är ylleklädsel som ser ut att vara original. Om någon har en aning om värde vore jag tacksam, samt om det är värt att stoppa om den. Stoppningen är i ganska dåligt skick men håller ihop än så länge. Fjädringen är förvånansvärt fräsch. Benen är i metall med träimitation.

Magnusmaxi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Soffa från Trensum? Johannes Andersen?
« Svar #1 skrivet: tor 29 nov 2012 00:49:12 »
Hejsan!

Jag saknar den rätta kunskapen för att fastslå att er soffa är formgiven av Andersen för Trensum. Det jag vet är att Bukowskis Market sålt en liknande och då uppgett att soffan är en sådan. Se:

https://www.bukowskismarket.com/items/274925-soffa-samt-fatolj-johannes-andersen-trensum-1900-talets-andra-halft

Men det är ju förstås ingen garanti.

Vänligen, Empe

pompenqwertus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Soffa från Trensum? Johannes Andersen?
« Svar #2 skrivet: tor 29 nov 2012 13:07:01 »
Hej och tack för svar!

Då är jag kanske inte helt fel ute då. Modellen verkar ju inte vara så vanlig eftersom det finns så lite information om den jämfört med andra möbler av Andersen för Trensum. Jag köpte den "blint" så det är ju bara en trevlig bonus om det visar sig vara ett känt namn som formgivit. Den blir ju inte vackare för det, men nu uppkommer ju frågan om man skall behålla den (står i källaren i väntan på bättre tider) eller om man kan tjäna en slant på att sälja den.

//pompenqwertus


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Soffa från Trensum? Johannes Andersen?
« Svar #3 skrivet: tor 29 nov 2012 23:27:38 »
En Capri är det inte men ganska säkert från Trensum. Johannes var nog inte så värst många år på Trensum. Jag misstänker att de fortsatte att göra möbler i hans stil efter att han hade lämnat fabriken. Tycker nog att denna inte uppvisar samma snits som det jag vet är från honom. Men osvuret är bäst.

SCHALLING

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
    • Studio Schalling
SV: Soffa från Trensum? Johannes Andersen?
« Svar #4 skrivet: fre 7 dec 2012 22:25:29 »
Det är ingen capri, men det är en modell som Johannes Andersen har formgivet, och det är Trensum som producerat.

snygg!  :)
Har en webbutik där jag säljer moderna möbler, konst, lampor och annat inom heminredning. Adressen är www.schalling.se - VÄLKOMNA!