Författare Ämne: Ballongbyxor?  (läst 7461 gånger)

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
Ballongbyxor?
« skrivet: tis 15 jan 2013 16:08:22 »
Är det någon som vet historien om ballongbyxorna, som tydligen var populära på 50-talet? Var det bara en ren modegrej eller hade de någon praktisk funktion? De marknadsfördes till bl.a. chaufförer/motorcyklister och verkar ha ansetts tuffa.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Ballongbyxor?
« Svar #1 skrivet: ons 16 jan 2013 12:14:31 »
Min morfar hade såna! ;D
Tror att de också användes som ridbyxor - skulle tro att det var en mode grej. " Ballongerna" har/hade väl knappast någon praktisk funktion.
Tyvärr har jag inte kvar morfars brallor men jag kommer ihåg att tyget var väldigt kraftigt och av mycket god kvalite.
Han hade även samma modell i läder som han använde när han körde motorcykel.
Onekligen häftiga!

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Ballongbyxor?
« Svar #2 skrivet: ons 16 jan 2013 15:47:40 »
Min morfar hade såna! ;D
Tror att de också användes som ridbyxor - skulle tro att det var en mode grej. " Ballongerna" har/hade väl knappast någon praktisk funktion.
Tyvärr har jag inte kvar morfars brallor men jag kommer ihåg att tyget var väldigt kraftigt och av mycket god kvalite.
Han hade även samma modell i läder som han använde när han körde motorcykel.
Onekligen häftiga!

Tack för svaret! Ja, man kan ju tänka sig att de var smala nedtill för att passa i höga stövlar, som ryttare och i viss mån motorcyklister använder. Men "ballongerna" måste ju ha fladdrat på ett besvärande sätt när man kom upp i lite fart med motorcykeln.