Författare Ämne: Mekanisk klocka  (läst 13313 gånger)

jerjo2

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Mekanisk klocka
« skrivet: lör 8 sep 2007 08:54:56 »
I gömmorna finns även en klocka i porslin. Köpte den på en auktion, vill minnas att den var i en låda med massor av prylar.
Jag tror att det är 50-tal men vill gärna få det bekräftat.

Samma fråga igen: Vad kan den vara värd?


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mekanisk klocka
« Svar #1 skrivet: mån 10 sep 2007 10:02:13 »
Du jag tror jag nog ska rekommendera "konkurrensen" så du får ett svar och slipper vänta på att det kommer klocknördar hit (de verkar sitta här:) http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/181/181.html?1189387422

Du får dra ner bilderna till under 40 kilobyte och lära dej hur man skriver koden för lägga in bild, men som sagt där finns klockfolk.

Klockan är läcker, det är Art Deco-siffror(Art Deco = 20-tal), men det är ju inte ovanligt att man använder på klockor just för att det är snyggt (även idag), så 50-tal är säkert rätt
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mekanisk klocka
« Svar #2 skrivet: tor 4 okt 2007 23:25:18 »
Hittade några klockor i mina gömmor också, förutom klockan i "Art Deco". Kommer slå till på en Ballclock av George Nelson (nytillverkad med batteri) när pris och utseende tilltalar mig. Det finns bättre och sämre kopior - original är väl oöverkomligt (?)

lustiga_lena

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Mekanisk klocka
« Svar #3 skrivet: ons 25 maj 2011 14:38:14 »
det är en fin klocka men jag kunde inte säga med säkerhet om den är från 50-talet. Gammal ser den ut i alla fall.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Mekanisk klocka
« Svar #4 skrivet: ons 25 maj 2011 16:20:28 »
Troligen äldre än 50-tal. Jag skulle gissa på strax före kriget.