Författare Ämne: Renovera en Kandidaten soffa  (läst 3067 gånger)

Stilren

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Renovera en Kandidaten soffa
« skrivet: tor 16 maj 2013 16:12:24 »
Jag har nyligen köpt Ib Kofod Larsens kända Kandidaten soffa tillverkad av OPE möbler (Olof Perssons fotöljindustri) Den har orginal sadelgjord i gummi i förvånansvärt gått skick men saknar samtliga plymåer tyvärr.
Därför ska jag nu på ett så ekonomiskt sätt som möjligt få tag på nya plymåer och sy överdrag i skinn alt. enfärgat textil.

Det jag skulle behöva tips om är:
  • Varifrån man kan beställa sitt och rygg plymåer/dynor, ex. skumplast eller finns det kanske något bättre material?
  • Ta reda på orginalmåtten på plymåerna för att skära ut sitt och rygg plymåer från lämpligt material och sy nya överdrag, om någon ligger inne på skisser/måtten på orginalplymårerna som de kunde dela med sig av vore det toppen!
  • Tänkte köpa en (alt flera) billiga skinnsoffor från ex. blocket och använda mig av den klädseln, då framför allt ryggsidan som ofta är minimalt sliten samt större yta utan sömmar, eller finns det bättre förslag på hur man får tag på billigt men bra skinn?

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Renovera en Kandidaten soffa
« Svar #1 skrivet: tis 28 maj 2013 10:01:44 »
Material till dynor kan du köpa här, t ex - om du bor i Göteborg: http://www.ocoscarson.com/

Vet dock inte om de säljer till privatpersoner, men de är ett litet företag så du kan ju ringa och fråga. Finns säkert någon lösning.

Bästa är nog att få tag på en likadan soffa, låna dynorna från den och kopiera.