Författare Ämne: Mina vackraste glas...  (läst 7660 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Mina vackraste glas...
« skrivet: fre 28 dec 2007 23:58:43 »
har en liten tragisk historia med sig.
Kanske skall beskriva dem först. Det är stora glasblock som är helt osymetriska, kantiga, med lite sten och berg på en del av kanterna. När solen lyser genom dem där de står i mitt fönster så sprider de solkatter på väggen som går i alla de färger. De är såå vackra och jag håller dem högt trots att de förmodligen saknar allt vad ekonomiskt värde heter. Ser mest ut som huggna glasblock. Och det är väl vad de är ochså. Det är sista glasspillet från avstängningen och nedsläckningen av Fåglaviks glasbruk. Det sägs att brukets varningssirener skar ut över byggden i det sista tjutet...

kas

  • Gäst
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #1 skrivet: lör 29 dec 2007 00:04:50 »
Tjusigt med prismor! Sen, du verkar tåla en hel del stryk, vi har liksom testat dig och jag anser att du uppfyller krav och kvalifikationer! 8) Välkommen till gänget! ;D :D ;) :-*

kas

  • Gäst
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #2 skrivet: lör 29 dec 2007 00:29:03 »
Du vet livet är ju så här, ena dagen upp o andra dagen planar man, men reggie o jag fick för oss att vi skulle terra dig lite, ett tag trodde jag att vi gick för långt, men du hade annat att göra, så du kom igen med besked! Nu fixar du det där spelet med bilder, du förstår jag har fått upp saiter från finland, där dom skriver om spel, gamla såna, men då man inte förstår vad dom snackar om... 8)
 Det jag skrev om musiker är genetiskt betingat, kanske inte det sämsta, haha! ;D
« Senast ändrad: lör 29 dec 2007 00:32:13 av kas »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #3 skrivet: lör 29 dec 2007 00:33:48 »
Jag tar glatt på mej den del som kan tänkas vara MITT fel :)  Det är trevligt att ha dej här Kikarbara,. och du är säkert del i att vi slagit rekord i dag (läs fredag) i antal inlägg :)

Kas, släng fram en länk så ska jag se vad jag kan översätta, men lägg det under dragspel
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #4 skrivet: lör 29 dec 2007 00:42:47 »
Feng shui var jag lite inne på med när det var tal om fontän, det kan vara en tråd under fria diskussioner, starta den du :)

Räkneverket startade om vid midnatt, så prata på du :)

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #5 skrivet: sön 30 dec 2007 20:57:49 »
Det är sista glasspillet från avstängningen och nedsläckningen av Fåglaviks glasbruk.

Bor du i närheten av (fd) glasbruket? Jag är uppväxt en halvmil därifrån. Har du något vykort med Fåglaviks glasbruk som motiv? Jag har några i samlingen men vet att jag saknar flera till.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #6 skrivet: sön 30 dec 2007 21:12:40 »
http://www.faglaviksglas.se/
Var så god här finns brevpressen :-*

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #7 skrivet: sön 30 dec 2007 21:17:35 »
De ser väl ut som en boll av ofärgat glas med en sida slipad för att kunna ligga still, och inuti finns olika mönster av färgat glas. Jag har en någonstans om du inte kan visualisera den.

Om han bara har fyrbildskortet från 70-talet så har jag flera sådana. De jag saknar är äldre. jag kan scanna de jag har och lägga ut bild på om du vill.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #8 skrivet: sön 30 dec 2007 22:01:13 »
Nisse 8, Tack för länken. DET är ögongodis det!!! :-*

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #9 skrivet: mån 31 dec 2007 14:13:20 »
Från 1910-1920 ungefär skulle jag tro. Ganska vanliga saker som man ser lite varstans. Fat och skålar i olika storlekar samt sockerskål och gräddkanna finns. Har även sett den i ofärgat men det är mycket ovanligare.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #10 skrivet: ons 2 jan 2008 19:26:26 »
Lyllo dig ;D

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #11 skrivet: ons 2 jan 2008 19:33:47 »
Halva nöjet med samlandet av gammla ting är historien runt objektet.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #12 skrivet: ons 2 jan 2008 20:38:36 »

Han trodde dock att några av de glas som visas under äldre var nyare och vice versa.

Jag känner en person som i sin tur känner den personen som har tillverkat hemsidan om Fåglaviks glasbruk. Han säger att sidan skall uppdateras inom kort - bilder skall sorteras ut eftersom det finns dubbla bilder av vissa föremål samt att det skall visas bättre i vilka färger som föremålen har tillverkats i. Jag skall föreslå att det skall stå årtal när föremålen är tillverkade också.

Tack för att du frågade om vykorten! Som du kanske vet så finns det ett museum i kulturhuset i Herrljunga om glasbruket, och hembygdsgården har en avdelning i ett hus med glas, verktyg mm från bruket.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #13 skrivet: ons 2 jan 2008 21:31:06 »
kikarbara, tag med bandspelare vid nästa besök. Trevligt att ha "berättelser från dem som var med" sparade för eftervärlden.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Mina vackraste glas...
« Svar #14 skrivet: ons 2 jan 2008 22:09:42 »
Jag har, för privat bruk, gjort videoinspelningar med "di gamle" i byn angående deras skoltid. Personerna är borta nu, alla tre. Intressant att ha dessa filmer kvar för att visa för det uppväxande släktet.