Författare Ämne: Induktionshäll  (läst 5632 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Induktionshäll
« skrivet: lör 22 dec 2007 14:15:58 »
Jag har en induktionshäll och skulle smälta mörk blockchoklad. Började som vanligt med vattenbad, det sket sig rätt så snabbt. Chokladen smälte men blev hård. Satte mig ned och gnuggade mina geniknölar. Från början hade jag ganska hög värme för att vattnet skulle bli varmt. Eftersom kärlet jag hade chokladen i var av rostfritt stål så tänkte jag att värmen går upp lika mycket i det. Nåväl, kom fram till att det borde gå lika bra att ställa pannan direkt på spisen men då med extremt låg värme. Sagt o gjort, satte pannan direkt på plattan. Satte styrkan till lägsta möjliga, 0,5. Det gick långsamt så jag höjde 0,5 enheter till 1. Samma skit igen..........

Kan någon förklara för mig om det överhuvudtaget går att smälta choklad på induktionshäll. Kan man använda mikron till detta?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Induktionshäll
« Svar #1 skrivet: lör 22 dec 2007 14:30:17 »
Har ingen erfarenhet av induktionshäll, men det verkar mystiskt att det inte går att smälta choklad i vattenbad. Varmt vatten är väl varmt vatten, oavsett hur det är uppvärmt? Du tror inte att det är något fel på chokladen? Mikron funkar ju annars utmärkt till sånt här.
« Senast ändrad: sön 23 dec 2007 00:00:58 av brodertuck »

kas

  • Gäst
SV: Induktionshäll
« Svar #2 skrivet: lör 22 dec 2007 16:22:01 »
Hej Fjoll, Du kan inte använda rostfritt på induktionshäll, det måste vara bottnar med magnetiskt material! Alltså: Glasbotten, Aluminiumbotten, Rostfribotten-bort bort MVH :D ;) :-* 

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Induktionshäll
« Svar #3 skrivet: lör 22 dec 2007 22:10:38 »
Smält chokladen i micron. Tänk på "eftervärmen bara". Börja med 1 min. om några bitar inte är helt smälta,(bara halvsmälta) så rör om i chokladen och låt den stå en liten stund.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Induktionshäll
« Svar #4 skrivet: mån 31 dec 2007 02:02:30 »
Hos mig fungerar rostfritt hur bra som helst, däremot inte glas och aluminium. Hmmm, strange..

Tack för tipset Reseda. Vet ni hur det slutade? Jopp, jag tog en gammal insats till öppen spis, en sådan som man ställde in i elden/glöden och satte pannan på. På den satte jag ett kärl med vatten och i det kärlet med choklad. Under satte jag 8 värmeljus, det tog en sabla tid men det blev helt ok.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kas

  • Gäst
SV: Induktionshäll
« Svar #5 skrivet: mån 31 dec 2007 09:27:55 »
Du har säkert grytor som är avsedda för induktionshäll, något annat funkar inte!mvh ;)
« Senast ändrad: mån 31 dec 2007 10:53:44 av kas »

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Induktionshäll
« Svar #6 skrivet: mån 31 dec 2007 12:04:11 »
Det som funkar på induktionshäll är emalj, gjutjärn, stål och rostfritt, inte glas, keramik och aluminium. Läs här: http://www.induktion.se/node726.asp

kas

  • Gäst
SV: Induktionshäll
« Svar #7 skrivet: mån 31 dec 2007 12:29:39 »
Bra, det finns säkert en tjusigt inlagd magnetisk botten i de rostfria grytorna  :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Induktionshäll
« Svar #8 skrivet: mån 31 dec 2007 13:32:34 »
Nästa gång Fjoll, koka vatten, med ett tomt kärl inuti (så blir kärlet också varmt lite snabbare) ta av kitet från plattan, lägg därefter i chokladen för att smälta. Så gör jag för att slippa att det stänker kokande vatten i chokladen och förstör den. I mikro har jag upplevt för mycket att bitar har bränt, annars har jag provat den varianten att strö ut bitar direkt på smörpapper (sen breda ut dem till ene hel platta choklad) då jag oftast är ute efter att göra chokladflarn till tårta. Då har jag fått skrapa bort de bitar som bränt och bre ut resten på pappret, funkar ju också när det var sista blockchokladen som fanns och tårtan ska bli klar  :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Induktionshäll
« Svar #9 skrivet: mån 31 dec 2007 13:36:11 »
Ställer man in micron på upptining blir det hur bra som helst :P inget bränt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Induktionshäll
« Svar #10 skrivet: mån 31 dec 2007 13:37:57 »
Såna finesser har inte jag på min :)  den är typ tidsinställt på eller av, thats it :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se