Författare Ämne: Sortering  (läst 7907 gånger)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
Sortering
« skrivet: ons 20 feb 2008 12:50:50 »
Ämnet sortering var uppe i en annan tråd. Jag har själv hamnat i konflikt flera ggr beroende på hur jag sorterat.
Är det skillnad på manligt och kvinnligt sätt att sortera? Vem kan säja vad som är rätt eller fel? Hur skulle DU sortera dessa figurer?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #1 skrivet: ons 20 feb 2008 12:55:11 »
Du menar om jag väljer form eller färg. Min spontana sortering var form. När jag tänkt en stund till blev det färg.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sortering
« Svar #2 skrivet: ons 20 feb 2008 13:04:03 »
form med underavdelning färg.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #3 skrivet: ons 20 feb 2008 13:26:36 »
OK då med underavdelningar, men låt säja att vi lägger till en variabel till. Varje figur har ett nummer från ett till nio, dvs 27 figurer.
Visst, det går att göra en underavdelning till, men då har väl hela grejen med sortering gått förlorad om det bara blir en figur i varje kategori. Risken är att allt hamnar i en stor låda sorterat efter det bibliska systemet i stället.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #4 skrivet: ons 20 feb 2008 14:26:31 »
Jag skulle sortera efter:
1 färg.
2 form
3 siffror

Jag utgår oftast från färg då jag gör något. Till och med köper bil  ;D
För mig är alltså färgen oftast det viktigaste. Jag kan inte tänka mig att ha en sak, billig eller dyr, som jag inte gillar färgen på.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #5 skrivet: ons 20 feb 2008 14:30:37 »
Tveklöst form.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #6 skrivet: ons 20 feb 2008 15:25:12 »
Jag ser bara framför mej rader i färg, figurerna i kolumner efter form (dvs fyrkanterna, trianglarna och cirklarna över varandra), två sorteringar i ett!
Sen klickar man på repektive figur och får upp gul fyrkant 1, gul fyrkant 2 osv

Och då ser jag framför mej en kub....

Vi kvinnor har ju simultankapacitet :)

(sen resonerar jag ju som en datanörd också, programmerar omedelbart in möjligheten att sortera på figur, färg och nummer valfritt :))


Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #7 skrivet: ons 20 feb 2008 15:46:54 »
ada,"Sen klickar man på repektive figur" Hahaha detkan du ju försöka med, när figurerna ligger i plastlådor i plåtskåp!  :o

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #8 skrivet: ons 20 feb 2008 16:53:47 »
ada,"Sen klickar man på repektive figur" Hahaha detkan du ju försöka med, när figurerna ligger i plastlådor i plåtskåp!  :o
Ja du ser, jag är lite skadad av för mycket tid vid datorn :) Men då kan man istället säga att man drar ut den jättelååånga lådan med gula fyrkanter, där de ligger i ordning  nr1, nr2, nr 3... De kan placeras i ett sortimentskåp med 3x3 fack i rader i färger, kvadrater, trianglar och cirklar på höjden

(och då kommer vår broder att säga att det är sorterat först på färg, sen på form, sen på nummer förstås :))
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #9 skrivet: ons 20 feb 2008 17:25:10 »
Jag har inga synpunkter på vad som är rätt och "fel", men jag menar att det inte är så lätt att sortera åt någon annan. Vi tänker olika helt enkelt. Adas variant funkar när det är ett fåtal varianter på detaljer som ska sorteras, det går att ha över blick på tre lådor. För att krångla till det lite, hur gör man med ett skruvsortiment i en verkstad? Det är väl inte helt obekant för Reseda iaf.
Skruvar med sexkantskalle, längd i steg om 10mm från 20mm upp till 100mm, diameter 5-6-8-10-12. Redan här är vi uppe i 50 olika fack. Lägg sedan till tre sorters brickor och två sorteras muttrar per diameter = 75 fack
Addera till detta 50 skruvar med insexsskalle. Då blir lådorna väldigt långa!
Ska det kallas för ett någorlunda komplett sortiment tillkommer 2x125 och 2x100 sorter av tumgängad skruv/mutter/bricka också ;D

 






Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #10 skrivet: ons 20 feb 2008 21:35:14 »
Skruvsortiment sorteras efter grovlek, längd och gängning här i verkstan.

DEN sorteringen skulle inte jag åtaga mig. Då skulle gubbsen få leta efter skruvar minsann......... :o

Säkrast att var och en sorterar det man använder.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #11 skrivet: ons 20 feb 2008 21:40:47 »
När man sorterar något så tar man hänsyn till användningsområdet hos föremålen. Det är alltid någon egenskap som är viktigare än de andra hos föremålen, och då utgår man från detta när man sorterar. Ingen sorterar väl sina CD-skivor efter färg t ex (tja, det är väl alltid någon som gör det), då är det mer självklart att sortera på artist eller musikstil. Att rent hypotetiskt sortera fyrkanter, trekanter och cirklar känns inte realistiskt och jag vet inte vad jag skall svara på det...

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #12 skrivet: fre 22 feb 2008 22:27:18 »
Ha ha, det där med att sortera CD-skivor efter färg påminner mej om en episod när min mor hade "städat" i min bokhylla. Jag hade ställt mina böcker efter kategori men mor tyckte att det såg bättre ut att ställa dem i storleksordning :D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sortering
« Svar #13 skrivet: fre 22 feb 2008 22:31:37 »
Tänker osökt på när han i High Fidelity sorterar sin jättestora skivsamling efter när han skaffade dom(?)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se