Författare Ämne: Vilka blir nyårslöftena då?  (läst 69948 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #120 skrivet: fre 22 feb 2008 08:59:45 »
Nu handlar det inte om vem som är bäst utan en prioritering av hemmets hjärnkapacitet Reseda. Sorteringssysslor tycker jag med utgångspunkt från kompetensbehov är en typiskt manlig uppgift. Varför skall vi kvinnor använda våra skarpa hjärnor och vår dyrbara tid till detta? Det är ett uppenbart resursslöseri när män mycket väl kan utföra detta arbete efter viss träning. Här finns till och med exempel på män som har utvecklat sorteringens ädla konst.  Kikarbara är bara att gratulera. Den mannen hon har verkar mycket användbar måste jag säga.

Jag tror dock att det här med sortering på ett för dem praktiskt sätt kan vara något biologiskt nedärvbart? Hur många kvinnor inom muliduttverkstäder och industri har ni träffat som förmän på lager ex? *skrattar*.

Jag måste erkänna att jag lever ihop med en man som har jobbat på lager några år.... och sen är det bara att spela lite dum, göra ett par missar, för att han skall tycka att det är bättre att han gör det själv, för då blir det rätt gjort! (han är perfektionist! Bulten med fem hörn får inte ligga i avdelningen för dem med sex hörn, typ).

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #121 skrivet: fre 22 feb 2008 09:04:35 »
Jag vidhåller, trycker på och är väldigt övertygad om att det INTE är mer än kosmetisk skillnad på att sortera sybehör mellan att storlekssortera små muttrar, skruvar, ha verktyg i rätt ordning på väggen och att ha packningssatserna i ordning i förhållande till vilken bil de tillhör. Och det är väl de flesta män måna om att ha ordning på? Så när de är färdiga där kan de gott få fortsätta i sybehörsattiraljerna...

Jag kan dock erkänna villigt att om sambon hade kännt att det varit "mina personliga ägodelar" och inte ett "inkommet lager", så hade jag nog fått sortera själv.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #122 skrivet: fre 22 feb 2008 09:59:02 »
Ja det handlar om att även kunna ge ansvar till en man och se till att han tar det. Föredömligt Kikarbara, föredömligt hanterat. Att som Reseda tala om mina sysaker gör ju redan det att mannen känner sig ovälkommen och ifrågasatt. Nej man skall inte bara straffa utan en klapp på något av mannens huvuden som uppmuntran är absolut inte fel.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #123 skrivet: fre 22 feb 2008 15:04:44 »
" ha verktyg i rätt ordning på väggen Och det är väl de flesta män måna om att ha ordning på?"

Hohahohaoha, Jajajja, ni fattar inte vidden av det roliga. Därför skulle jag ALDRIG släppa bojjsen i mina sybehör!  ;D ;D

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #124 skrivet: fre 22 feb 2008 23:06:04 »
Om en man ska uträtta något finns det två sätt att be honom att göra det.
Antingen en kort beskrivning på vad du vill ha utfört.
Exempelvis "Gör en hylla till köket som vi kan ha kryddburkarna på"
Har man bett om hjälp på det sättet är det inte lönt att komma och lägga sig i. Form, materialval, tillvägagångssätt osv. var i princip redan klart när du talat färdigt. Nu är det mannens projekt, du har lämnat honom fria händer att göra en hylla så som han tycker blir bäst.
Alternativet är en exakt beskrivning, kompletterat med en skiss eller bild ur en tidning "Jag vill att du gör en hylla till köket som kryddburkarna ska stå på, den ska vara 130cm lång och 15cm bred, med konsoller i trä liknande den på den här bilden"
Men det är likadant här, ändringar i projektet är mycket svåra att genomföra. Det skall vara genomtänkt och klart från början, innan du lämnar över projektet.
Att komma efter ett tag och säga " Jag vill ha hyllan på andra väggen i stället, kan du göra den lite längre?" är inget bra för husfriden om man säjer så.










convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #125 skrivet: lör 23 feb 2008 10:27:55 »
En sak till , broder, som du glömmer. Det går inte att säga att man vill ha hyllan NU. Kvinnan måste säga, med något av alternativen du så tydligt visar, att hon skulle vilja ha den här hyllan före 1 mars eller inom den och den tidsrymden.

Ack, tänk om man åter hade en man som ville bygga hyllor åt den.... Suck.
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #126 skrivet: lör 23 feb 2008 11:27:29 »
Jag är inte helt säker på att det sättet att konversera på går riktigt hem här... säger jag "gör det!" så kan jag vara säker på att det inte blir påbörjat liksom, han är nog lite obstinat.

Säger jag däremot över en ritning, "åh, den var snygg den hyllan" eller pekar på en plats på väggen och säger "där skulle man haft en hylla kanske?" så finns det en där innan jag hinner blinka.

Jag föredrar dock att åka på loppis etc och hitta en hylla; jag frågar "passar den i köket tro?" så kikar han numera och säger "tja, kanske det, vi får väl mäta?". Tidigare sa han bara "gammel skit, vad skall vi med det till?" Jag är rädd att min oäkta man börjar förstå mig...

Men jag får tyvärr inte göra riktigt vad jag vill. Vi hade en bostadsrätt tidigare och då hade jag helt klart för mig vad jag skulle ha för golv (svartvitrutigt i köket förstås) men se, det kunde jag glömma... idag skulle han KANSKE gå att övertala om jag ser till att hitta gamla orginalplattor först... så han har dock ändrat sig ang gammalt, men vill absolut ha ett ord med, det går inte att köra över honom hur som helst.