Allmänt > Fria diskussioner

Vilka blir nyårslöftena då?

<< < (15/26) > >>

JJ:

--- Citat från: Reggis skrivet ons 16 jan 2008 11:47:11 ---Jag blir så fascinerad när jag läser JJ:s inlägg ovan. Kalaspuffsbilssamlingen, vilket ord det blev av det, är såld. Jag förmodar att det är någon sådan där plasthistorier, typ Mc Donalds figur, i form av en bilar som lades i paketen för att ungar skulle påminna föräldrarna om inköp vid besök i butiken. Det finns tydligen samlare på allt, underbart.

--- Slut citat ---

Det stämmer. Bilarna låg i kalaspuffspaketen 1959-1961. Eftersom de var gjorda i mycket tunn plast så har de flesta gått sönder och detta drar upp priserna. Jag känner till ett tiotal samlare av sådana, och dessutom samlar Volvosamlarna på Volvomodellerna som gör att dessa är klart dyrast. En Volvo duett kostar ofta runt 300 kr på Tradera, men dessa går att fynda hos okunniga säljare på leksaksmässor för ett par tior.

Reggis:
Du öppnar en helt ny värld för mig JJ. Har överhuvud aldrig kunnat tänka tanken att det finns samlare på den här typen av föremål. Visserligen har jag varit på några sådana här samlartoksmässor men då har jag inte tänkt på att det faktiskt finns köpare till dylika ting, kul.

Det var som när jag köpte en gammal bettjossan eller vad det heter. Kul när jag fick reda på att den har använts på riktigt för att ta upp betor. Nu äger jag runt 10 bettjossan, en liten samling skulle man kunna säga.

JJ:
Det finns köpare till allt som tas med på mässor. Folk kan samla på precis allting, och om någon handlare släpar med det till en mässa så är han/hon säker på att det finns potentiella köpare.

Reseda:
I de första "Puff-paketen" som då hette Sugar Puff och uttalades just så, fanns små lok och vagnar. Puffarna åts som godis på 50-talet.

Jag var på kollo 1956, då fick jag ett helt paket Sugar Puff skickat av min farbror.  :D

Detta godis blandar barnen helt vanvördigt i fil och youghurt idag  >:(

Det var bättre förr!!

convallaria:
Fortsätter mitt tappra krig med machete och sopsäckar på vinden. Vissa fynd gör en vemodig: hela tre oöppnade småkartonger Lego avsedda som överraskningar regniga dagar. Nog skulle pojkarna bli överraskade alltid, om jag tog fram dem nu, när de är 19 och 17...
Sen balklänningen jag köpte på loppis för egna pengar när jag var tio, isärsprättad vid 20 för att sys om till vårbal, nu återfunnen nedstoppad i samma skick i en plastkasse från en sedan länge nedlagd skivaffär i Uppsala...

Ett fint munspel i fodral från 50-talet. Det hade jag tänkt ge min man i födelsedagspresent, men skilsmässan kom i vägen...

En fönsterprydnad i form av en uggla i turkos pressglas som jag fick av mors konstiga kusin när jag fyllde nio. Aldrig upphängd, för jag tyckte den var skitful. Antagligen Höglund. Nu sitter den snart i fönstret i mitt bibliotek, för jag samlar lite smått på ugglor. (Gör inte du det också Brodertuck?)

Mikroskopet jag ärvde av morfar 1972. Vad gör man med det? Ställde det i sin fina trälåda på ett skåp jag köpte till dottern när hon var liten, ett klädskåp ombyggt till dockskåp. Det grävde jag fram ur möget för ett par veckor sen. Mycket bra till alla konstiga tyger jag samlar på. SNyggt med tapeterna i bakgrunden i de olika "rummen".

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion