Författare Ämne: Vilka blir nyårslöftena då?  (läst 70036 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #105 skrivet: tis 19 feb 2008 22:56:52 »
Kikarbara, du som har så mycket pryttlar, har du inte en trådrullslåda i trä eller stoppgarnslåda med glaslock? Skulle sitta fint. Sen när allt är kalrt kan ni damer få komma till min sybudoir och dricka ett glas sherry med undertecknad...

Ajaj, de finns ju inte kvar här... de gick ju nästan först. Men hm... jag skall se vad jag kan tänkas springa på under våren här om allt går som jag har tänkt (jag har kanske lite förändringar på gång framöver men det berättar jag mer om när det kommit lite längre); vet ju var det finns bägge delar, trådrullslådor i olika storlekar, och moulinegarnsskåp och stoppgarnslådor och andra lådor med glaslock... men jag vet inte riktigt vad de betingar i pris i sista ändan. Men jag håller öronen öppna.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #106 skrivet: tis 19 feb 2008 23:14:41 »
Reggis, Hahahahahahah att sätta karlar till att sortera sybehör, är nog som att släppa in en elefant i en glasbutik. Till att sortera något så ädelt som all slags sybehör, duger endast en kvinna.

Konvaljen, javisstja sybudoir. Tänkte inte på det. Bra mycket flottare med trä än plåtskåp och lagerhyllor. Men skumpa med tilltugg kan jag bjuda er på! (plåtskåpen är ju billiga)  ::)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #107 skrivet: ons 20 feb 2008 08:29:23 »
Absolut inte Reseda, min kille är rena sorteringsmaskinen och upplockningsmaskinen. Det gäller bara att ha noggranna instruktioner. Annars finns det en risk att han tar egna initiativ och det är aldrig lyckat när en man tänker själv om man nu kan definiera detta som tänkande. Fast någon sorts tankeverksamhet måste vi nog klassa det som även om det är virrigt och saknar röd tråd.

Sen har jag valt, att när det gäller den här typen av förvaring, så är det moderna att föredra. De är oftast bättre anpassade till användningsområdet och ger mer performance per ytenhet.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #108 skrivet: ons 20 feb 2008 11:38:45 »
Reggis, Hahahahahahah att sätta karlar till att sortera sybehör, är nog som att släppa in en elefant i en glasbutik. Till att sortera något så ädelt som all slags sybehör, duger endast en kvinna.


Ã…nä, jag lovar, det funkar hur bra som helst att låta en karl sortera sybehör, bara man ger en bra instruktion. Det värsta är väl att sorterandet sker in absurdum så snart ligger mönsterna inte bara i ordning för vem som har gett upphov till mönstret,utan även i nummerordning och där tycker väl jag att det är överkurs för min del. (har ju några stycken (lass) mönster vid det här laget, så han har minsann fått hugga i när det dyker upp en lot).

Sorterar knappar gör emellertid jag, för att jag vill ha den uppgiften själv och jag ser ju så upptagen ut när jag gör det, smäckert och bra, under tiden kan han göra annat... jag tror baske mig att jag är knapp-o-man!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #109 skrivet: ons 20 feb 2008 13:13:39 »
Det här med knappar får mig att tänka på Strindberg och hans professor i knappologi som sorterade knappar i en hög för knappar med ett hål, en hög för de med två hål osv. Sen var det knappar som saknade hål och där sorterade professorn i en hög för de som saknade ett hål, en hög för de som saknade två hål, osv. Behöver väl inte påpeka att professorn var en man.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #110 skrivet: ons 20 feb 2008 14:29:40 »
Jag ska fråga mina karlar om de vill hjälpa mig sortera sybehör. Ã…terkommer med svar  8)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #111 skrivet: ons 20 feb 2008 14:42:47 »
Det här med knappar får mig att tänka på Strindberg och hans professor i knappologi som sorterade knappar i en hög för knappar med ett hål, en hög för de med två hål osv. Sen var det knappar som saknade hål och där sorterade professorn i en hög för de som saknade ett hål, en hög för de som saknade två hål, osv. Behöver väl inte påpeka att professorn var en man.

*skrattar* jag är rädd att jag sorterar så tråkigt som efter sort, utformning, färg etc. Inga blå knappar i den bruna påsen, och alla är likadana i påsen, annars är det fel. *aja-baja*. Men hade jag haft färre av varje så hade nog småpåsar samsats i färgskala, bruna för sig, röda för sig, och gröna etc.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #112 skrivet: ons 20 feb 2008 15:57:15 »
Ã…terkommer med svar : Hahahahahaha du är bra rolig du. Sortera sybehör?? Du skulle inte hitta någonting om vi gav oss i dem!

Frågan väckte stor munterhet hos karlarna. >:(

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #113 skrivet: ons 20 feb 2008 16:14:54 »
Så där gör män alltid när dom smiter från sina plikter. Skyller på det ena eller andra samt demonstrerar med att göra ett dåligt jobb. Vid sådana krumbukter finns det olika typer av tvångsmedel att ta till. Ett mycket effektivt sådant tvångsmedel är att öppet visa sitt missnöje med svaret samt tala nedvärderande om personer som inte klarar av dylika göromål. Ett annat är att berömma personer som klarar av det. Det sårar mannens självkänsla och brukar öka intresset högst väsentligt.

Ett sådant svar som du fick Reseda skulle jag aldrig tolerera. Jag tror inte att jag ens löper risken att få det. Under alla omständigheter någon större munterhet hade inte utbrutit för den munterheten hade blivit väldigt kort då jag skulle ha tappat humöret.

Nej Reseda nu får du visa vad du förväntar dig. Ge herrarna en lektion i olika typer av syattiraljer och ha sen ett förhör så att de får visa att de förstått. Sen är det dags för praktiska övningar under din översyn. Vid gott resultat en klapp på huvudet annars bannor.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #114 skrivet: ons 20 feb 2008 22:11:51 »
I got the pooower!! *dansar runt i ring och gör segertecken*. Jag fick just bannor av min kära sambo som inte hinner gifta sig... jag har SORTERAT FEL och blandet ihop några av mina sjuntorp med jakobsdals-stick och virkmönster och DET VAR HAN SOM UPPTÄCKTE DET!!!!!!!!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #115 skrivet: ons 20 feb 2008 22:16:41 »
Ja så skall de dresseras. Du är ett föredöme Kikarbara. Låt dem växa i sitt arbete så att de tar fullt ansvar för detta. Man måste också kunna ge beröm.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #116 skrivet: ons 20 feb 2008 22:24:59 »
Ja så skall de dresseras. Du är ett föredöme Kikarbara. Låt dem växa i sitt arbete så att de tar fullt ansvar för detta. Man måste också kunna ge beröm.

Hrm, fast bättre än beröm i det här fallet, för den här finnen, är att jag gjorde fel och HAN fick säga det! ;)!
Han är perfektionist ut i fingertopparna och HAR jobbat med att sortera muttrar och skruvar och lärde sig alla artikelnummer i huvudet en gång i tiden, så lite sybehör är väl småpotatis för honom...

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #117 skrivet: ons 20 feb 2008 23:22:50 »
Äsch, inte går jag i taket för så lite. Jag pallar för en frostnatt, så länge jag inte bryter naglarna!  ;D ;D

Klart att jag är BÄST på att sortera sybehör!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #118 skrivet: tor 21 feb 2008 11:48:06 »
Nu handlar det inte om vem som är bäst utan en prioritering av hemmets hjärnkapacitet Reseda. Sorteringssysslor tycker jag med utgångspunkt från kompetensbehov är en typiskt manlig uppgift. Varför skall vi kvinnor använda våra skarpa hjärnor och vår dyrbara tid till detta? Det är ett uppenbart resursslöseri när män mycket väl kan utföra detta arbete efter viss träning. Här finns till och med exempel på män som har utvecklat sorteringens ädla konst.  Kikarbara är bara att gratulera. Den mannen hon har verkar mycket användbar måste jag säga.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vilka blir nyårslöftena då?
« Svar #119 skrivet: fre 22 feb 2008 01:09:08 »
Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã¥åå Milda makaroner. Vad gör man under männens utbildningstid? Rakar av sig håret, för att inte slita av sig det?

Nej minsann! Jag ska i morgon dag skaffa mig en kappknapp med säkerhetsnål på baksidan: Tafsa inte på mina sybehör!

Män ska användas till att bära ut gamla soffor och bära in nya!