Författare Ämne: Stor grön skål, Kumela  (läst 9254 gånger)

JazzBass

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Stor grön skål, Kumela
« skrivet: tis 3 mar 2015 11:55:48 »
Hej!

Registrerade mig för att kunna fråga om en stor skål som mormor gav mig för ett par veckor sedan (för att behålla eller sälja). Den är lite fulsnygg i grönt glas, och mormor påstod att den var från 50-talet. Foten är ca 10cm tjock och övergår i en rund skål, ca 20cm i diameter. Höjden är också drygt 20cm. Glaset är tjockt och skålen väger gissningsvis 3-5kg. Utsidan av skålen är mönstrad, och mönstret ser ut att vara inspirerat av ett träd med grenar och blad. Ett ganska grovt mönster, inget direkt plottrigt, och hela skålen är väldigt rejäl snarare än skör. Överkanten är rätt oregelbunden och följer skålens mönster. Upptill på sidan finns endast ett klistermärke med logo och texten Kumela hand made in Finland, nån signering har jag inte hittat. Skålen ser ut att vara helt i originalskick.

Jag har googlat mig sjuk på Kumela med flera sökord, och hittat massor av vaser och skålar men inte nånting som ens påminner om min. Nån som vågar sig på en gissning vad det är för skål? Kan lägga upp en bild på den ikväll när jag är hemma. Skulle vara mest intresserad av att få reda på vad skålen kan tänkas vara värd, vi har inte bestämt oss om vi ska behålla den eller inte. Gissar att den är värd några euro-tior (bor i Finland), men om det skulle tangera en hundralapp skulle det vara trevligt förstås.  :)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Stor grön skål, Kumela
« Svar #1 skrivet: tis 3 mar 2015 12:13:55 »
Hej, JazzBass, välkommen till Retroforum  :)

Utan  bild blir det gissningslek, kan det vara denna skål av Kaj Blomqvist du menar?
http://www.designlasi.com/myydaan/lasi/kulho-kumela-kaj-blomqvist-sukupuu

Prisexempel i Finland: http://www.laatutavara.com/index.php?page=haku&hakuteksti=kaj+blomqvist&Submit=hae&logo=&rlogo=&listnro=1&laaja=on&piilota=&vitriini=&akoriste=&hintahaku=&minhinta=&maxhinta=

Om det inte är den så kanske det är denna du menar: http://www.designlasi.com/en/forum/pertti-santalahti-kumela-kulho

JazzBass

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Stor grön skål, Kumela
« Svar #2 skrivet: tis 3 mar 2015 13:22:59 »
Tack för det snabba svaret! Jag är inte hemma ännu så jag kan bekräfta saken, men den där Sukupuu-skålen (sukupuu betyder f.ö. släktträd) av Kaj Blomqvist som du länkade till liknar min väldigt mycket, dock en annan färg.

Går det på nåt vis att åldersbestämma skålen? Som sagt sa mommo 50-talet, men jag vågar inte lita blint på att det stämmer. Före 1976 kan man nog ändå utgå från att den är tillverkad, eftersom Humppilan lasi köpte Kumela då, men men.. Hursomhelst så verkar den inte vara speciellt värdefull, verkar röra sig om 20-30 euro ungefär.

Tack igen för hjälpen!  :)

JazzBass

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Stor grön skål, Kumela
« Svar #3 skrivet: tis 3 mar 2015 21:06:49 »
Här är bilder på skålen. Visst fanns det signatur i bottnen också. Vet nån vad det där tecknet som är i tomrummet mellan Blomqvist och Kumela betyder?

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Stor grön skål, Kumela
« Svar #4 skrivet: ons 4 mar 2015 16:06:34 »
Den där klisterdekalen med transparent bas ser definitivt inte ut som 50-tal. Skulle inte tro att den kan vara äldre än 70-tal.

JazzBass

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Stor grön skål, Kumela
« Svar #5 skrivet: tor 5 mar 2015 09:35:02 »
Den där klisterdekalen med transparent bas ser definitivt inte ut som 50-tal. Skulle inte tro att den kan vara äldre än 70-tal.

Nej, när du nu säger det så är jag klart benägen att hålla med. Som ingenjör med plastinriktning har jag också lite svårt att tro att såna här klistermärken med tryck var speciellt vanliga redan på 50-talet, det var ju ungefär då som plaster överlag började bli vanliga. Försökte googla på Kumelas logotyper, för att se om jag på det viset kunde datera skålen, och det lilla jag hittade verkar stöda din tanke om den som en 70-talsprodukt eller nyare. För 60-talsglas från Kumela hittade jag nämligen en helt annan logo, med en glasblåsande man som motiv och namnet Riihimäki längst ner (stad i Finland). Såg också en logo likt den på min skål men med lite andra färger, men hittade inga årtal. Otroligt dåligt med information om Kumela för övrigt på nätet, Humppilan Lasi verkar inte ens ha en hemsida...  :-\