Författare Ämne: Filmer med tidsautentisk scenografi som tål att granskas lite extra...  (läst 5588 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
En sådan här liten tipsruta behövde jag, och såg att en dylik tråd inte fanns...

Skall snart sätta mig med dagens nyköpta film, "La vie en rose" om Edit Piaffs liv, och jag har stooora förväntningar på scenografin. Ã…terkommer när den är sedd.

Men någon som har något filmtips som tåls att ses för scenografins skull?

Gillade Birros serie Upp till kamp. Någon som vet om den har kommit eller kommer på dvd? Ligger helt klart på "filmer som jag måste ha"-listan.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Vertigo/Studie i brott var ju för skön, jag tänkte jag sett den förut, men fastnade ändå i den igen

Kim Novaks kläder och stil, inredningarna, trivdes :)

--------------

La Vie en Rose har Art Decokänsla, scenografin är skön, man noterat en övergång en hemsk händelse i privatlivet, och scenen övergår i att hon står på scen, scenerna före och efter stämmer överens i bla färgskala, du kommer att veta vad jag menar
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

pelle

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Finns en engelsk serie Hercule Poirot med David Suchet som är väääldigt art deco. Finns för (olaglig) nedladdning på sajt för sådant för den kriminellt lagde.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Hjärtligt välkommen till forumet Pelle, sett ett par snygga bilar du lagt ut. Undvik gärna hänvisningar (i synnerhet inga länkar) till att ladda ner sånt som *host* inte riktigt är lagligt :) Man kan ju tipsa varann om saker i PM eller mail
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Hoppas filmen faller dig i smaken, själv gillade jag verkligen filmen dessutom är Piaf en av mina favoriter. Faktiskt var det en av de melodi som hon sjöng som jag först lärde mig på piano och då var jag inte gammal. Det var min morfar som satt med mig och klinkade. L'hymne  l'amour. Tyvärr kommer jag inte på någon film med den speciella scenografi du söker. Ser rätt så mycket film men det blir mest thrillers. Har du förresten sett Radio Days av Woody Allen? Den borde falla dig i smaken med tanke på scenografin. En trevlig story med bra skådisar dessutom.

Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

pelle

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Tack ada. Angående Poirotserien finns den att köpa på DVD. Den är värd pengarna, det är en ovanligt lyckad filmatisering av Agatha Christie. Bland annat lyckas den göra Poirot till en levande figur vilket egentligen är mer är vad Christie orkade med. Om man nu inte nöjer sig med att njuta av 1935-känslan.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Dagar och kväller har runnit undan här så jag har inte lyckats att se filmen om Piaf ännu. Men den som väntar på något gott, liksom. Eftersom de fyra äldsta barnen har varit hos sin far under julen så hade vi "vår" julafton igårkväll. Det blev lyckat, och de vuxna barnen lyckades faktiskt stanna rätt så sent här hemma, trots att ett partaj väntade runt hörnet. Jag ser det som en komplimang trots allt.

En film som jag älskar att detaljstudera är Kurt Olsson- filmen om mitt liv som mej själv. Och här kan jag och sambon faktiskt samsas, eftersom han gillar kurtan...

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Kom på en till, Mitt liv som hund.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Kom på en till, Mitt liv som hund.

JAAAA   :-*
Och tuppen glömde jag ju med... Liksom "Min vän percys magiska gymnastikskor".