Författare Ämne: Citruspress?  (läst 12294 gånger)

jerjo2

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Citruspress?
« skrivet: lör 8 sep 2007 08:49:28 »
Roligt med ett nytt forum! Har några prylar som jag skulle vilja veta värdet på (om de är värda något).

Jag börjar med en citruspress. Den är tillverkad i plast. Man snurrar på veven så roterar mittdelen (orange).
Antar att det är 60-tal? Den är märkt "ab harny stockholm - sweden". Finner ingen större mening med att använda den men den kanske är synd att kasta?

Min frågor: Har den något värde? Är det en 60-talspryl?

Hoppas forumets samlade kraft kan ge mig ett svar.

Qruella

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Citruspress?
« Svar #1 skrivet: lör 8 sep 2007 10:49:17 »
Det står inget om den märkningen i boken Bruksföremål av plast och jag själv känner inte till den heller. Så det är ingen av de vanliga och lite mindre vanliga plastföretagen som har gjort den. Det ser ut att vara av den lite tunnare och billiga plasten som den är gjord av?

Värdemässigt så tror jag den har mer ett personligt värde än att man kan få ut en större summa för den. Men jag kan ha fel och skulle själv vilja få mer information om den om någon annan vet bättre. :)

jerjo2

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Citruspress?
« Svar #2 skrivet: lör 8 sep 2007 14:11:24 »
OK, här kommer ytterligare bilder - hoppas de är till nytta.

(Såg på annan plats i forumet att någon hade bekymmer med att lägga upp
 flera bilder men detta har inte jag drabbats av, som synes)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Citruspress?
« Svar #3 skrivet: lör 8 sep 2007 14:16:49 »
Jag tror inte heller att den är värd någon förmögenhet, men det är ju en kul liten grej, klart den inte ska kastas!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Citruspress?
« Svar #4 skrivet: lör 8 sep 2007 14:35:27 »
Jag får ju i alla fall säga att den sitter som en smäck i forumet! Den har väldigt höga "retropoäng", störtläcker! Men vad det innebär penningmässigt?

Sökte lite.... det var då hiskeligt svårt att hitta nåt på AB Harny, men det finns i alla fall en produkt som dock inte är plast "Harny snabbgrillen" http://www.cja.nu/ShowProduct.aspx?prodid=689 och jag skulle gissa att det är instruktionsbok till den grillen som återfinns här: http://www.samlartorget.com/detail.asp?id=24398
« Senast ändrad: lör 8 sep 2007 15:05:10 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Citruspress?
« Svar #5 skrivet: lör 8 sep 2007 15:03:53 »
Min amatörmässiga gissning är allt ifrån en femma på loppis (som med det mesta om man har tur ;)) till 150kr i nån retro-inriktad antikaffär.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Citruspress?
« Svar #6 skrivet: mån 10 sep 2007 19:57:48 »
Klockren 60-talsgrej. Man håller apelsinhalvan stilla och vevar runt, för att pressa apelsinen. Fungerade inte speciellt bra.

jerjo2

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Citruspress?
« Svar #7 skrivet: mån 10 sep 2007 20:02:44 »
Tack till forumet för alla svar.
Håller med Reseda "fungerade inte speciellt bra" - det är tungt att veva runt, torde vara lättare att rotera citrusfrukten och slippa veva!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Citruspress?
« Svar #8 skrivet: mån 10 sep 2007 20:19:22 »
Men den var häftig att ha  ;D

Visst var det väl gummiploppar under pressen, som skulle göra att denna stod stilla då man vevade?    KULT-grej för den som vill ha något riktigt onödigt.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Citruspress?
« Svar #9 skrivet: tis 11 sep 2007 19:53:10 »
Lite som dom där tjusiga moderna citruspressarna i krom som folk har nuförtiden, de verkar också totalt värdelösa.  ::) Då hade jag också mycket hellre haft en värdelös citruspress i orange plast!  ;D
« Senast ändrad: ons 12 sep 2007 18:22:22 av Chicaboom »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Citruspress?
« Svar #10 skrivet: ons 12 sep 2007 14:58:12 »
Ja, den här ser bra mycket gladare ut, än dessa saker med krom och svart. De påminner mig om sterila kök på sjukhus  :-\