Författare Ämne: Renovera teakstolar  (läst 5423 gånger)

kiwi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Renovera teakstolar
« skrivet: tor 2 jun 2016 12:32:45 »
Jag har 6 st fanettstolar som jag tänkt renovera men tänkte lyssna med er först då jag är helt färsk på detta.

Så här ser de ut:



Det första jag undrar är vilken olja/polish jag bör använda? Jag tycker sitsen verkar blank och undrar om den kan vara lackad?

Jag har MP52 Möbelpolish hemma. Går den bra eller ska jag köpa teakolja?

Sedan tycker jag stolarna har blivit ganska "skrangliga". Någon som har tips på hur man stabiliserar dem?

Tack på förhand!

/kiwi

matsqu

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Renovera teakstolar
« Svar #1 skrivet: tis 7 jun 2016 11:24:01 »
Hej Kiwi. Det är ju riktigt fina pinnstolar. Fast jag tror inte det är Fanett, vilket inte gör det sämre. När det gäller teaksitsen brukar jag försiktigt slipa bort det flagnande lacket. Det gäller att inte slipa för mycket, igenom fanéret. Antingen kan du lacka sitsen med en matt klarlack eller olja med teakolja eller annan fin olja. Är de rangliga är det enda att plocka isär stolen och limma om. Det är ett ganska vanskligt jobb. Ifall någon pinne sitter hårt är det lätt att den går sönder. Du får knacka och lirka försiktigt. När du limmar ihop stolen igen, blanda gärna ut trälimmet med lite fint sågspån till en gröt. Det gör att pinnarna sitter stadigare. Med åren har hålen ofta blivit lite större än pinnarna och då fyller sågspånet ut bättre än om du bara använder lim.
Lycka till. Mats