Författare Ämne: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!  (läst 12263 gånger)

melker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« skrivet: sön 9 sep 2007 00:48:20 »
Loppisar känns väl lite grann som "privat samlare som försöker".. (inget illa ment!!) Men det känns lite grann som om folk har hamnat ("Folk är många människor som i vissa fall gör frunktansvärda fel, utan att vet att de skadar dem själva". Träffade på en "loppis säljare" som påstod att en viss tallrik, trots nagg och lagningar var värd 100:- för att det var en "Rörstrand". So what? Blir lite irriterad ibland. Brukar dock aldrig bli det, men ändå... Vill jag köpa en trasig tallrik för 100:-, eller en trasig bil för 100.000:-. skulle inte tro det. Naggat, limmat och trasigt är värt ungefär lerpriset för "pjäsen" oftast runt femtio öringen. En bil utan motor, eller en trasig tallrik. En samlare, fyndare eller gemene man vill ju inte ha något som är trasigt (läs naggat)...
 >:( ;D

//Melker
//Melker Bäckman

Qruella

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #1 skrivet: sön 9 sep 2007 10:49:45 »
Men det är ju det som är lite av charmen tycker jag!

När de inte har kunskap om vad vissa prylar är värda. Det är ju hos sådana som man kan göra värsta fyndet ju! ;D

PAT

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #2 skrivet: sön 9 sep 2007 15:31:32 »
Jag förstår din frustration!

Han tyckte att den värd 100:- och han ville säkert få ut så mycket som möjligt för den med.

Jag hade sakt ett pris och ville han inte godta det då hade jag bara gått vidare vare sig vad han tyckte den var värd.

Det finns fina objekt som jag skulle lägga en större slant på fast det är defekt annars blir priset bara en bråkdel.

Man måste förstå att de står där för att tjäna pengar inte att tillgodo se våra behov och tycke..de är försäljare.
« Senast ändrad: sön 9 sep 2007 15:33:42 av PAT »

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #3 skrivet: sön 9 sep 2007 20:16:08 »
Ett glas från 1700-talet som är lagat med träfot ex har för mig väldigt stor charmfaktor och får kosta flera hundra, smaken är som baken...............klöven ;)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #4 skrivet: tis 11 sep 2007 08:34:58 »
Det är väl ingenting att bry sig om vad säljaren tror. Det är många som tror att dom har guld. Att en kopia av en Zornmålning är värdefull, etc. De här personerna är perfekta som Qruella mycket riktigt påpekar ovan. Det är från dessa man kan köpa till exempel antik fransk fajans för struntsummor. Det är som jag brukar säga: ”Länge leve de okunniga ty de berikar mig.” Då menar jag inte bara ekonomiskt utan de bidrar ofta med ett gott skratt också.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #5 skrivet: tis 11 sep 2007 10:25:07 »
Visst får man sig många goda skratt på loppisar.

Jag har mycket svårt att förstå, varför många betalar stora summor för skadat gods.

De skadade grejor jag köpt på loppis, har jag använt som dekorationer i trädgården. Behöver inte ens bära in dem under vintern. Ingen sak har kostat mer än 5:- i så fall.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #6 skrivet: lör 15 sep 2007 17:39:35 »
Är det verkligen någon som betalar några stora summor eller ens något för skadat gods (om det inte är 1700-tal då)? Jag njuter av att tjonga en spräckt kopp i papperskorgen (fast jag har ju läst på en annan tråd att man ska spara fina skärvor förstås...) så det blir en riktig smäll - sen kan jag vara glad och rar mot alla kunder som vill tala om för mig hur rika de är eftersom de har "precis likadana grejor" hemma i skåpen som jag har i affären...
Allt går.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #7 skrivet: lör 15 sep 2007 20:28:26 »
Det enda naggat och trasigt porslin duger till är att slå i golvet då man blir tvärförbannad (fast man kan ju försöka sälja det för en tjuga först). Visst har man sköj ibland på loppisar, fnissande åt de "dumma" försäljarna som sitter där med sitt skrot... fast ännu värre kom jag just på är de dummisarna  som går på det och köper den naggade saken för dyra pengar!!! ajaj!

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #8 skrivet: lör 15 sep 2007 20:46:40 »
Men, jag kan inte bara tro det, att nån betalar för nåt naggat!? Har jag själv köpt nåt naggat? Iochför sig - ja! Men ni skulle bara se inredningen hemma hos en antikhandlare: fullt med sekunda saker som inte går att sälja, men som är så vackra att man inte nänns kasta... Tex en tekanna, full med bortslagna skärvor, men med en så underbar glasyr, att man bara måste plantera en ampellilja i den och ställa den på nåt annat spräckt föremål i fönstret.
Allt går.

Carin

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #9 skrivet: tis 18 sep 2007 14:22:17 »
Haha, jag är ju en av dem som köper naggat. Men bara för att själv ha sönder ännu mer och omvandla till smycken. Annars skulle jag nog inte göra det.

Carin

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #10 skrivet: tis 18 sep 2007 14:24:23 »
Ett sånt här till exempel.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #11 skrivet: tis 18 sep 2007 17:57:16 »
omvandla till smycken.

Vilken smart idé! Var säljer Du smyckena? Har Du någon hemsida och kika på? Vill Du bli kontaktad nästa gång jag kastat en Blå Eld på gubben? Nä, det kommer nog inte hända. Men jag har höjt min Drulleförsäkring pga av allt drullande!!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #12 skrivet: tis 18 sep 2007 22:50:52 »
Att kontakta Carin innan jag kastar något kantstött porslin, får bli en ny KOM IHÃ…G-lapp på kylen.

Jättetrevlig idé att återanvända på detta sätt!
« Senast ändrad: tis 18 sep 2007 22:52:58 av Reseda »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #13 skrivet: tis 18 sep 2007 23:22:10 »
Jag lade allt Carins sida i länkarkivet, men här är den www.aterfunnet.com
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Loppis försäljare - LÄS DETTA!!!
« Svar #14 skrivet: tis 18 sep 2007 23:41:53 »
Där ser man! Jag tyckte jag kände igen något från Carins inlägg men inte vad!! Minnet är bra, men kort. Alldeles för kort tydligen  ;D