Författare Ämne: Glassjuka  (läst 7030 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Glassjuka
« skrivet: ons 12 sep 2007 10:01:10 »
En tråd om vad glassjuka är för något

Om glas på riksantikvarieämbetet

I texten står att läsa:
"För glas med en alltför hög andel soda eller kalium i förhållande till andelen kisel och kalk, räcker den fukt som finns i luften till för att orsaka en alkaliurlakning. Angreppet kallas glassjuka och uppträder först som en dimmighet på glaset. Vid en närmare granskning kan en glittrande spindelväv av mikrosprickor anas. I ett mer framskridet stadium vitnar glaset och blir ogenomskinligt. Är omgivningen fuktig kan den alkaliska lösningen utsöndras på glasets yta som då kan upplevas som kletig. "

Vidare om ett projekt i frågan

Med egna ord skulle jag säga att om den kemiska sammansättningen på glaset är olycklig, i mindre bra proportioner av olika beståndsdelar, kan glaset reagera med luftfuktighet, främst gäller det vissa gamla glas -medan andra håller i hundratals år, men kan också hända nyare glas på ett fåtal år, alltså om sammansättningen i glasmassan är mindre bra.


Och förresten fanns det hos Ny teknik ett exempel på vad man gör för att rädda värdefulla gamla glas, med plastbeläggning i vacuumkammare. Av värde i den artikeln är också att tänka på att inte ställa fuktiga glas rätt på en hylla, så fukten stannat kvar (fast jag tror att diskmaskinsskadorna som det talas om inte riktigt är "riktig" glassjuka.
« Senast ändrad: ons 12 sep 2007 10:03:01 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se