Författare Ämne: Fåglaviks Glasbruk på vykort  (läst 3616 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Fåglaviks Glasbruk på vykort
« skrivet: mån 31 dec 2007 19:16:49 »
Två bilder á fyra vykort från min samling.
På första bilden visas vykort från 1901-1904, och på den andra bilden från 1906-1951. De två korten längst ned på första bilden har samma motiv men olika modell på texten, och jag har ytterligare tre med annorlunda text men med samma bild i samlingen.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Fåglaviks Glasbruk på vykort
« Svar #1 skrivet: mån 31 dec 2007 19:30:43 »
Företaget Örnberg & Andersson vars kontor låg på S:t Eriksgatan 3 i Göteborg ägde glasbruket och var även återförsäljare för deras glas samt för flera andra företag. Översta vykortet visar en interiör från glasbruket och de andra två skickades ut till leverantörer då försäljarna kom på besök - namnen på försäljarna är olika på dessa två vykort. Det finns ytterligare ett kort som det översta men med ett annat motiv. Ett sådant kort har jag bytt till mig men det har jag inte fått än. Jag har även fem olika fakturor från företaget samt två olika reklampluntor med företagets namn i relief i glaset. Pluntan förekommer med två textvarianter samt ofärgad resp blå i båda textvarianterna - totalt alltså fyra varianter.
« Senast ändrad: mån 31 dec 2007 19:51:12 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Fåglaviks Glasbruk på vykort
« Svar #2 skrivet: mån 31 dec 2007 19:45:57 »
Visst sjutton, jag har ju en bild på ett vykort som jag inte har också! Det låg ute på Tradera och jag tänkte naturligtvis lägga ett bud, men tog fel på tiden då auktionen skulle gå ut så jag missade det!! Till på köpet så blev det mycket billigare än jag hade kunnat betala! Förargligt! Jag uppskattar åldern till tidigt 50-tal.