Författare Ämne: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!  (läst 19421 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« skrivet: ons 2 jan 2008 11:18:19 »
Nu är det vardag igen, äntligen!!!!!! Det är sååå skönt med en aldeles vanlig arbetsdag efter alla dessa helg och mellandagar.

Och nästa vecka börjar skolan igen. Ännu bättre. Gillar nog tillvaron in naturel allra bäst ändå!!  ;D

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #1 skrivet: tor 3 jan 2008 03:01:36 »
Ja visst är det skönt. Jag njuuuuuter. Släkten har åkt till sina resp hem och kvar är bara tystnaden. Ungefär som vid första advent. Jag undrar om jag ska ta upp en ny tråd och fråga var julen tog vägen eller så fortsätter vi här. Jag vill återerövra julen. Jag kan inte ens uppskatta julmaten. Allsköns läckerheter ligger på bordet och ingenting smakar. Mackorna på natten är det jag uppskattar mest. Då, när alla andra lagt sig, då tänder jag mitt gamla änglaspel häller upp glas kall mjölk, gör två mackor, en bit tunnbröd som jag garnerar med gravad lax. Den andra, havreknäcket, äter jag med skinka på (utan senap).
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Hicka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #2 skrivet: tor 3 jan 2008 07:05:34 »
Vardagens lugn är skönt.  :)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #3 skrivet: tor 3 jan 2008 10:24:06 »
Jag är inte riktigt tillbaka i vardagen än. Börjar på måndag. Idag ska jag bada perserkatter. Har 5, men hinner nog/orkar inte med alla idag. I så fall blir det till att fortsätta i morgon. Det är en pärs, jag lovar. Bada är inga problem, men det tar en himla tid att få dem torra. Först en stund med fönen. Under tiden står en gammal dammsugare, som vi har vänt slangen på så den blåser istället för att suga, och går så att den blir varm. Sedan fortsätter jag att blåsa med den. Mellan 1-2timmar beroende på hur tjock päls katten har. Och nej, de bekymrar sig inte speciellt mycket om att jag blåser dem  :o ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #4 skrivet: tor 3 jan 2008 11:24:17 »
liknande agenda här...jag ska bada båda mina flatcoated retrievers idag (eller i morgon....) och precis som du Gitzie konstaterar, så är det stora jobbet att få dem torra.  I övrigt är jag tacksam över vardagen!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #5 skrivet: tor 3 jan 2008 12:05:40 »
En klar, fyra kvar ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #6 skrivet: tor 3 jan 2008 12:10:39 »
Jag hade gärna haft någon eller några vänner här över jul  :( Tyst och tråkig har helgen varit, inga barn hemma då de bor alldeles för långt härifrån för att komma hem över jul. Bara några korta samtal över Skype (då inte Skype funkat bra över jul). Jag avundas er som haft släkt och vänner hemma över jul!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #7 skrivet: tor 3 jan 2008 12:17:31 »
Så tråkigt Domino. Vi har inte heller haft många gäster, men det beror på att vi har haft bekymmer och inte orkat med och det är ju en annan sak.
Hoppas att du får träffa dina barn inom en snar framtid i alla fall  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #8 skrivet: tor 3 jan 2008 14:59:19 »
Två klara, tre kvar  "bara"  ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #9 skrivet: tor 3 jan 2008 17:01:11 »
Två kvar :P
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #10 skrivet: tor 3 jan 2008 17:15:34 »
Nu är du snart klar!! ;D
Jag brukade hjälpa min svärmor med hennes perser, den hade en enorm underull och var extremt svårborstad, så du kanske kan tänka dig hur det var!  :-\

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #11 skrivet: tor 3 jan 2008 18:09:54 »
Inget lätt jobb du har Gitzie! Jag har turen att ha katter som gillar vatten. Nu i somras tog jag sonens lilla gummi (plast) båt och rodde ut en liten bit. Rätt vad det är så sitter tre katter på stranden och skriker i högan sky. Två av dem simmade ut till mig och så var det kaputt med den båten. Kan tillägga att jag inte var ute på djupt vatten och det tog några timmar innan båten var slut på luft. Inte lätt för två katter att ta sig ombord i en plastbåt ;D Sonen surade men Faderskapet susade iväg till närmsta leksaksaffär och inhandlade en ny a 149 kronor. Efter det är de instängda när det är vankas båtlek. För att återgå till bad så får jag väl tillstå att de däremot INTE gillar shampoo så rengöringsbad har det inte blivit många av, tur de är korthåriga.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #12 skrivet: tor 3 jan 2008 19:00:33 »
Domino, tre av våra är ena riktiga pälsmonster ;D det är därför det tar en evighet att torka dem. Min rygg är snart av  >:( Men den får hålla för Skimra också som är pälsmonster nr 1.
Fjoll, Wilda är en riktig skönhet :) Är hon occicat ? Underbar bild!
Våra katter hade nog inte klivit i badet helt frivilligt,men som tur är är alla jättesnälla när vi badar dem.
Tänk er följande behandling (sittande i diskhon, där de hemska människorna har dusch på kranen):
Schamponering med Yes diskmedel, utspätt (för att överhuvudtaget få pälsen blöt)
Sköljning
Schamponering med Yes diskmedel igen
Sköljning
Schamponering med kattschampo
Sköljning
Balsam för katter in i pälsen (för att de inte ska bli jättestatiska)
och till sist en ORDENTLIG sköljning för att få bort allt
och ovanpå det ska det handdukstorkas och blåsas torrt
När jag själv läser detta tackar jag min skapare för att katterna är så tålmodiga och snälla ;D

There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kas

  • Gäst
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #13 skrivet: tor 3 jan 2008 19:49:28 »
 Jag hade en Rysk blå den var tokig i vatten, första gången kom den upp på diskbänken och lekte med blandarröret som droppade...nästa sväng blev badkarskanten, och där hoppade han i och badade! Sen hade jag en burma, det är nog katternas Ferrari, han var inte så begiven på vatten, men vilken vakthund, jag han se att han inte var snäll mot barn gushelov, så jag förhindrade några utfall mot bebisar... men det var den roligaste katt jag upplevt, från uppväxt till hela livscykeln! ;)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #14 skrivet: tor 3 jan 2008 20:02:52 »
Hujedamig vilket arbete. Mina katter skulle klättra uppe i gardinerna, det kan jag lova. Mina katter är Bengaler och de härstammar från Asiatisk Leopardkatt som är både duktiga simmare och fiskare och därför har många av dem en förkärlek för vatten. Är det dags för utställning kanske?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)