Författare Ämne: Retrokläder  (läst 9360 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Retrokläder
« skrivet: tor 3 jan 2008 17:43:03 »
För en tid sedan hittade jag en Najlonjacka, vet inte om det är min Pappa eller någon annan som varit cool i den. Undrar just hur lång tid det skulle ta att brinna upp i den, 1 sek gissnigsvis. Strunt samma, här får ni se hur den ser ut!
« Senast ändrad: fre 4 jan 2008 16:16:32 av Fjoll »
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Retrokläder
« Svar #1 skrivet: lör 5 jan 2008 13:06:48 »
Den var fin!!

En del plagg blir jag dock inte klok på.. som dessa. Papperstrosor??????? Varför i hela fridens hade man papperstrosor?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Retrokläder
« Svar #2 skrivet: lör 5 jan 2008 13:34:35 »
Slit och släng, så klart! Den frigjorda kvinnan har inte tid att tvätta. Och tänk så praktiskt vid resor: inte släpa på en massa smutstvätt, bara att slänga. Såna fanns att köpa när jag började tågluffa på 1970-talet.
Allt går.

Frippe i skafferiet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Retrokläder
« Svar #3 skrivet: lör 5 jan 2008 17:23:32 »
Kommer ni i håg en artikel för ett litet tag sedan, om ett större landsting som beräknade att tvättjänst av sjukhusens underkläder blev dyrare än att köpa nya?
Så nu kastar de begagnade underkläder istället för att tvätta upp dem och köper nya. Kommer osökt in på våra klimatförsämringar...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Retrokläder
« Svar #4 skrivet: lör 5 jan 2008 19:00:41 »
Kommer ni i håg en artikel för ett litet tag sedan, om ett större landsting som beräknade att tvättjänst av sjukhusens underkläder blev dyrare än att köpa nya?
Så nu kastar de begagnade underkläder istället för att tvätta upp dem och köper nya. Kommer osökt in på våra klimatförsämringar...

Kanske dags för Mölnlycke (sca) att ta tag i tillverkningen av papperstrosor igen? 100 % giftfria, eco- och miljövänliga förstås.

Frippe i skafferiet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Retrokläder
« Svar #5 skrivet: lör 5 jan 2008 19:09:50 »
jomen, varför inte frundelera lite på massan? Vi ser ju att skitpapper är 100 % återbrukat...............

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Retrokläder
« Svar #6 skrivet: sön 6 jan 2008 15:37:41 »
Jag hittade också några fina exempel på papperskläder men jag bestämde mig för at lägga dem i en egen tråd för att inte hijacka najlonjackan.  ;)
« Senast ändrad: sön 6 jan 2008 15:47:02 av Chicaboom »

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Retrokläder
« Svar #7 skrivet: sön 6 jan 2008 16:36:10 »
Chicaboom, hijacka du, mig gör det absolut ingenting. Antar att jag har rätt så mycket hijackande på mitt samvete, undrar hur straffsatsen lyder. Hjälper det om jag säger att jag gjort det utan uppsåt??? Nu ska jag i vart fall kolla in papperskläderna, kan liksom inte föreställa mig dem, bortsett från trosorna då.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Retrokläder
« Svar #8 skrivet: sön 27 jan 2008 00:07:27 »
Mitt andra fynd då jag letade tapetalbumet.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Retrokläder
« Svar #9 skrivet: sön 27 jan 2008 00:56:50 »
Mitt andra fynd då jag letade tapetalbumet.

Ã…h, sicken liten söting. 60-tal?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Retrokläder
« Svar #10 skrivet: sön 27 jan 2008 01:07:48 »
Jaa, jag skulle tro det, förmodligen 1961-62.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Retrokläder
« Svar #11 skrivet: sön 27 jan 2008 09:44:45 »
Supersöt! Häromdan gjorde jag ett roligt fynd. Jag köpte en turkosblå sammetsklänning från 60-talet på Myrorna. Till klänningen hörde en väldigt konstig liten väst med knäppning fram. Det var inte förrän jag kom hem som jag kom på att det inte alls var en väst, utan en liten babyklänning med knäppning bak, nästan identisk med vuxenklänningen. Så nu behöver jag bara en liten unge att stoppa i den så att vi kan matcha varandra.  ;D