Författare Ämne: Rengöring och polering av bronssmycke  (läst 34084 gånger)

kina_p

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Rengöring och polering av bronssmycke
« skrivet: sön 9 sep 2007 20:19:12 »
Någon här som har tips om hur man rengör och ev polerar bronssmycken? Har ett par som skulle kunna behöva en omgång...
Kanske inte det smartaste att ge sig på dem med Häxans, eller?
Vet att man kan skicka Kalevalasmycken till tillverkaren, för polering och lackning, men när det inte är Kalevala, vad gör man då?
Tacksam för alla tips!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Rengöring och polering av bronssmycke
« Svar #1 skrivet: sön 9 sep 2007 21:12:36 »
Jag har gett mej på mina Kalevalasmycken med häxans, men ibland har jag använt tandkräm också, det funkar på både silver och brons. jag var på en ring jag fick i somras nyligen, för att den skulle matcha den den jag redan hade i ton, tillverkade olika perioder, den jag fick finns inte längre i sortimentet. Eventuell lack på smyckena har jag varit lyckligt ovetande om  :) (ett skyddlack som på nyare väggsaker i koppar, ska man ju inte börja putsa på). Det man ska undvika är väl att ta skrymslena för bra så mörk fin patinering försvinner.

Men hur är det med guldsmeder, de lagar (ett par kedjor till just Kalevala för mej) och patinerar ju, kan de inte lacka också tro?

« Senast ändrad: mån 10 sep 2007 11:34:04 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Rengöring och polering av bronssmycke
« Svar #2 skrivet: ons 12 sep 2007 15:00:39 »
Jag använder POL till polreing av mässing, brons, koppar och silver. Repar inte och ger fin lyster. Finns säkerligen i färghandel, om det saknas i dagligvarubutik.

Bronsringar har jag putsat med Pol med suveränt resultat.

kas

  • Gäst
SV: Rengöring och polering av bronssmycke
« Svar #3 skrivet: ons 12 sep 2007 15:51:48 »
 Har Ni provat Coca Cola? Funkar suve"rent" på koppar iallafall borde gå med brons ochså... Spola efteråt med vatten.   ;D

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
SV: Rengöring och polering av bronssmycke
« Svar #4 skrivet: fre 14 sep 2007 20:48:45 »
Tufft med coca cola. När någon har testat detta på brons så tala gärna om hur det funkar ;)

kas

  • Gäst
SV: Rengöring och polering av bronssmycke
« Svar #5 skrivet: fre 14 sep 2007 22:46:53 »
Tufft? Prova på nåt billigt o se om den mörkare "patinan" är kvar, ryker den då är det förkastligt... Att polera slipar ju dessvärre. mvh ::)

kina_p

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Rengöring och polering av bronssmycke
« Svar #6 skrivet: tor 20 sep 2007 17:12:15 »
Har idag kollat med guldsmed (som nästan rynkade på näsan) och tydligen ska det funka med vanligt koppar/mässingsputs. Är dock lite tveksam om jag tycker att jag håller med. Gjorde i alla fall ingen större nytta när jag provade...

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Rengöring och polering av bronssmycke
« Svar #7 skrivet: tor 27 sep 2007 12:00:16 »
Använd inte cocacola, det är frätande och tenn är ju en mjuk metall! Att colan är frätande vet ju de som använder den till rostborttagning!

kas

  • Gäst
SV: Rengöring och polering av bronssmycke
« Svar #8 skrivet: tor 27 sep 2007 13:12:04 »
 Och därför ska man prova på nåt billigt... :o mvh

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Rengöring och polering av bronssmycke
« Svar #9 skrivet: ons 31 okt 2007 16:20:08 »
Här är dom förresten, den vänstra var den jag fick i somras, och tänkte försöka få i samma ton som den högra med tandkräm och lite blankare ytor är det allt mellan patineringarna, men det är ju den blankslitna högra som behöver hjälp att få ny patinering snarare, hade på mej den högra dagligen förut, nu är det båda två jag inte går utanför dörren med :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se