Författare Ämne: Nästa gång jag städar hallen...  (läst 9609 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Nästa gång jag städar hallen...
« skrivet: fre 4 jan 2008 20:06:58 »
... skall jag baske mig ta kort på min lilla hallpall, eller sittbänk som jag har där. Sanningen att säga så kan jag inte ta kortet innan städningen, för då lär jag få skämmas. *rodnar inte så klädsamt*. Det tillhör nämligen inte det jag gör allt som oftast, det där med undanplockning och städning. Men jag skall nog få till det under helgen.

Historien om hur jag kom över den är rätt så märklig tycker jag själv. Saken var att vi flyttade från en bostadsrätt i stan, till ett äldre hus modell dubbelt så stort som bostaden vi hade haft tidigare, så där blev jag ivrig auktionsbesökare ett tag. Bästa sättet att fylla upp en kåk med härliga möbler för en spottstyver. Nåja, jag hade varit på visning och sett den här lilla rödaktiga bänken, som var ack så tilltalande. Asså, med mitt avvikande skönhetsidealiska mått mätt. De flesta tycker nog inte att den här något särskilt men MITT hjärta bultade villt. Den skulle jag ha. Den var min!

Auktionsdagen inföll. Och det blev äntligen efter mycket om och men budgivning på den här. Min vana trogen så hade jag trots allt gett mig själv ett högsta tillåtet bud på pallen. Dumt nog... men i alla fall.
Den gick för utropet 50:- vill jag minnas och så var det inget bud och inget bud och inget bud och så gav jag äntligen ett bud. Och blev genast överbuden. -Men va faan... tänkte jag för mig själv. Och höjde budet. Och blev överbjuden. Och la nytt bud. Och blev åter överbjuden. Och så höll vi på en stund...Till sist var överbudet kring det dubbla av det jag hade satt som maxbud från början. Nu började logiken jobba. "SLÄPP DEN!" Bannade jag mig själv, och min vana trogen när den där lilla satmaran på axeln talar om för njutningsentreprenören på andra axeln, att hon är ute och seglar så brukar logiken vinna. Sylfiden skakade på huvudet och gick därifrån i sakta mak, och slog en titt på den eländiga varelsen som hade haft fräckheten att bjuda över mig. Gav honom ett ont öga i sidan och hoppades att det smärtade lite.

Ã…kte hem bedrövad med mina övriga fynd från dagen, men inget kunde mäta sig med bänken som jag inte fick med mig hem. Beklagade mig för sambon som mest var lättad över att åtminstone en anskrämlig skapelse inte kom över tröskeln. (min sambo gillar läder och chrome, har jag berättat detta?).

På vägsträckan mellan vårt nya hem och min gamla hemstad fans en lada med skylten "antik" på. Nästa gång vi åkte där förbi så sa jag till sambon att:
"där står säkert min bänk"... han skrattade. Och klappade mig lite lätt på huvudet, sådär överlägset som bara han förmår. "Sure bejb"-liksom.

Vi åkte förbi några dagar senare. Nu hade ordet "säkert" i mitt mantra försvunnit och den här gången blev det "där står min bänk...". Till saken hör att den här antikladan hade en portabel skylt. För det mesta stod det "stängt" på den. Och veckorna gick. Jag målade upp inom mig hur bänken stod under en hög med bröte och bara skreeek efter mig. Så en vacker dag. Nu ljög jag, för det regnade faktiskt. Men i alla fall, ÄNTLIGEN stod det "Öppet" på skylten. Äntligen, äntligen, äntligen skulle jag kunna komma in och förvissa mig om att min underbara fantastiska lilla bänk skulle stå där... eller inte.

Vi gick ur bilen. In i ladan. Ingen bänk. Men ingen människa heller. Ser då på andra sidan vägen hur någon hasar sig över, halvspringande som om träskorna var för små och händerna i fickan. Och det VAR han. Mannen som jag hade kastat onda ögat på. Nu satte jag armarna i sidan och nästan skällde på honom samtidigt som jag spännde ögonen i honom:
-"VAR ÄR MIN BÄNK???"
Han kikade lite förvånat på mig och undrade förstås vilken jag menade... "Det vet du, den lilla röda". "-Jahaaa, den, nämen var det inte du som? Jo, den står där borta...".

"Jag vet vad du gav". Sa jag förstås. "Vad kostar den?" Han skrattade och gav mig ett pris som var fullt överkomligt med tanke på hans egna utlägg och mina lidanden den sista tiden. Och några minuter senare åkte vi därifrån med en bänk och lite annat smått och gott, och han fick dessutom en hängiven kund på köpet. Och jag fick MIN BÄNK!

Sensmoralen i det här måste bli. Blir du kär i en möbel på auktion. Så ge fan i att ge dig själv ett maxbud-att-inte-gå-över. Och OM du ger dig ett sådant. Håll det inte, du kommer bara att gräma dig i efterhand!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #1 skrivet: fre 4 jan 2008 20:52:09 »
Det skall bli spännande att få se denna möbel.

Jag går mycket sällan på auktioner - något av följande två scenarior brukar inträffa:

1. Jag har siktat in mig på 2-3 saker som jag gillar, men det är främst en sak som jag har tänkt att få med mig hem. De andra sakerna som jag gillar lite grann ropas ut innan favoriten och jag vågar inte bjuda på dessa eftersom jag vill spara pengarna till favoriten om den blir dyr (har alltid ont om pengar när jag går på auktion - ja, annars också). De halvroliga sakerna blir riktigt billiga, men jag bjuder inte. Efter att ha stått och väntat i 3-4 timmar så är det äntligen dags för min favorit - som har sparats till slutet av någon anledning. Jag bjuder på den och det gör även minst en person till. Till slut är priset så högt att jag inte kan lösa den så jag får ge mig. Får åka hem tomhänt och tänker på de andra sakerna som blev så billiga...

2. Har siktat in mig på en sak som jag gillar och är ganska säker på att den blir billig eftersom inte många andra kan vara intresserad av den. Numret kommer upp och auktionisten säger plötsligt "Ja den här tar vi tillsammans med nästa nummer" - som är en fin sak som många är intresserade av. Budet blir högt och jag planerar att gå fram till köparen efter att klubban har fallit och fråga om jag kan få köpa bara den där lilla värdelösa saken till bra pris. Köparen säger att - "nej den kan jag inte sälja innan jag har kollat upp vad den är värd", alternativt "nej, jag säljer inget" och tittar surt. Får återigen åka hem utan byte...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #2 skrivet: fre 4 jan 2008 21:06:45 »
Hm, nu var det länge sedan jag var på auktion, så det drar lite i auktionstarmen måste jag säga.

Men jag går egentligen sällan på förhandsvisningarna utan står och kikar på det i den takten det kommer upp. Ev har jag sett något i ett hörn som jag måste vänta in och se hur det går... vågar oftast inte bestämma mig i förväg (efter historien med bänken).

Brukar fastna för det som ingen annan fastnar för, om inte han med antikstället är det. Vi fastnade JÄMT för samma saker... hade jag spetsat in mig på något och får ett motbud, så kunde jag nästan ge mig attan på att det var han. De sista gångerna han bjöd över mig så räckte det att jag pekade på honom och sa till honom att "jag kommer nästa vecka" och så släppte jag, för det blev billigast så. Han släppte nämligen aldrig en vara oavsett hur högt den gick, det var nog en sport för honom att ta med sig det hem som han hade avsett.

Hade en gubbe som retade mig till en början. Han bjöd konstant över mig när saker gick "för billigt" enligt honom. Bäst minns jag ett skrivbord med läderklädd ovansida. Han bjöd över en stund och till sist släppte jag det. Då kom det en gubbe vid min sida som sa "det gjorde du rätt i, han bjöd över bara för att djävlas, han brukar göra så när något går för billigt". Då fick han stå där med sitt skrivbord. Nästa gång så bjöd jag på ett par saker bara för att se om han skulle bju över, och när han hade bjutt över så släppte jag utan kamp... vilket han säkert inte hade tagit med i beräkningen. Till sist så slutade han att bjuda över mig (för "att djävlas" i varje fall) och kunde komma och gratulera mig till ett bra köp istället. Men det finns lite såna gubbar att se upp med när man går på auktioner här; fast de finns väl säkert överallt. Man märker dem efter ett tag...


Frippe i skafferiet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #3 skrivet: lör 5 jan 2008 18:20:58 »
OJ :o blev själv chockad bara för ett par veckor sedan...

... Trodde faktiskt inte att människor kunde vara sådana... De vill ju inte ha sakerna! Till och med föraktade "skräpet" ???
I min enfald, talade jag om att sakerna borde de inte kasta -som de var fast beslutna vid-, utan hellre sälja till mig, för sakerna är ju kult och med ett bra pris.-för oss båda-.
Vad hände? Nä, bara just därför får jag inte köpa och inget skulle vare sig slängas eller säljas.
« Senast ändrad: lör 5 jan 2008 18:25:50 av Frippe i skafferiet »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #4 skrivet: lör 5 jan 2008 18:54:21 »
Tog en bild på en ostädad hall, som tur var blev den lite suddig så dammillrarna blev inte sååå tydliga. Men bättre bild utlovas framöver.

När den är ifrån vete fåglarna. Men den är nog inte helt ny.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #5 skrivet: lör 5 jan 2008 18:55:49 »
OJ :o blev själv chockad bara för ett par veckor sedan...

... Trodde faktiskt inte att människor kunde vara sådana... De vill ju inte ha sakerna! Till och med föraktade "skräpet" ???
I min enfald, talade jag om att sakerna borde de inte kasta -som de var fast beslutna vid-, utan hellre sälja till mig, för sakerna är ju kult och med ett bra pris.-för oss båda-.
Vad hände? Nä, bara just därför får jag inte köpa och inget skulle vare sig slängas eller säljas.

På auktion????

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #6 skrivet: tis 8 jan 2008 18:27:28 »
OM någon har en ide om när min lilla pall kan härledas till så är jag nyfiken som attan!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #7 skrivet: tis 8 jan 2008 19:49:27 »
Jag tyckte när jag såg den att den verkar som den varit ett högt litet sideboard i sekelskiftesstil från början?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #8 skrivet: tis 8 jan 2008 21:50:48 »
Ja, något slags bygge är det nog, benen verkar vara nyrenässans, slutet av 1800-talet, skivan nyare.
Allt går.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #9 skrivet: tis 8 jan 2008 21:52:12 »
Jag har sett liknande från Indien. Vad verkar den vara gjord i för träslag?

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #10 skrivet: tis 8 jan 2008 22:03:25 »
Jag gillar filten som ligger ovanpå! :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #11 skrivet: tis 8 jan 2008 22:17:38 »
Jag har sett liknande från Indien. Vad verkar den vara gjord i för träslag?

Jag måste ju erkänna att jag är skitdålig på träslag. Det enda jag kan urskilja med någon grad av säkerhet, är teak, en skada från min barndom, annars kan jag inte skilja mahogny från björk...

Men jag skall försöka ta bilder från fler vinklar. Det skall ha varit ett äldre dödsbo man sålde ut vid auktionen, men jag vet som sagt inte mer än så.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #12 skrivet: tis 8 jan 2008 22:24:09 »
Kan ni ge mig lite tips om vad jag skall leta efter... spik eller plugg eller hål eller vad som helst så skall jag börja dissekera den... den kan ju inte bara stå där och va söt utan att genomgå lupp hur länge som helst... Men jag måste säga, om den så är indisk eller hemmagjord eller sammanbyggd eller vad som helst, så har jag aldrig varit med om stabilare möbel måste jag säga. Hittade jag den möbelsnickaren fick han lätt göra ett helt möblemang åt mig.... tror att den skulle klara en elefant om det behövdes.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #13 skrivet: ons 9 jan 2008 12:04:48 »
Ta en närbild på trästrukturen så kanske det går att se på bild. Gärna där det "händer" mycket i träet.

Frippe i skafferiet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Nästa gång jag städar hallen...
« Svar #14 skrivet: lör 12 jan 2008 23:50:40 »
OJ :o blev själv chockad bara för ett par veckor sedan...

... Trodde faktiskt inte att människor kunde vara sådana... De vill ju inte ha sakerna! Till och med föraktade "skräpet" ???
I min enfald, talade jag om att sakerna borde de inte kasta -som de var fast beslutna vid-, utan hellre sälja till mig, för sakerna är ju kult och med ett bra pris.-för oss båda-.
Vad hände? Nä, bara just därför får jag inte köpa och inget skulle vare sig slängas eller säljas.

På auktion????

Ja, det var en byagemsamhetsauktion. Vi är många små byar som ingår i en stor kommun... I auktion representerar vardera säljare sin by osv.