Författare Ämne: Datering av denna lilla skapelse?  (läst 22539 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Datering av denna lilla skapelse?
« skrivet: lör 5 jan 2008 13:11:02 »
Får jag presentera min fina Ylva. En docka från Hindsgaul; när hon kommer ifrån är lite mer tveksamt, har fått höra allt från 20-30-tal, men själv har hon en insistning från tillverkaren -44. Vet inte om hon är nummer 44 eller från år 1944 dock. Men tidig torde hon vara. Har en liten spricka i gipset i ena armvecket så om någon vet hur man hittar en ersättningsarm eller hittar en skyltdockedoktor så säg gärna till.

Här är hon klädd i en gul ärmlös klänning som har en liten spetskofta med krage. Underklänningen är kraglös. När kan denna lilla gula vara ifrån? Har fått förslaget 50-tal men vet inte om det är rimligt? Konfektionssydd.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #1 skrivet: lör 5 jan 2008 13:33:07 »
Ã…h, så fint! Klänningen är början/mitten av 1960-talet, skulle jag tro. Jackie Kennedystuk. Dockan har inte tjugotalsfrisyr, snarare början av 50-talet.
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #2 skrivet: lör 5 jan 2008 13:39:02 »
Ã…h, så fint! Klänningen är början/mitten av 1960-talet, skulle jag tro. Jackie Kennedystuk. Dockan har inte tjugotalsfrisyr, snarare början av 50-talet.

Det som varit tecken på hennes härkomst har nog inte varit frisyren utan det faktumet att hon har gipshår som inte kan tas av om jag har förstått det hela rätt? Skyltdockor lär ha sett olika ut under tiderna?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #3 skrivet: lör 5 jan 2008 13:43:00 »
Ã…h, så fint! Klänningen är början/mitten av 1960-talet, skulle jag tro. Jackie Kennedystuk.

Tack! Det är där jag själv vill placera klänningen ärligt talat. Dvs första delen av sextiotalet. Jag blev lite tveksam när en klädsamlare var inne och sa emot bestämt. (men å andra sidan visade hon mig en femtiotalsklänning som jag är helt säker på att etiketten var åttiotal... ). Ibland tycker jag att kläder är oerhört svåra att datera.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #4 skrivet: lör 5 jan 2008 14:00:00 »
Ang dockan så googlade jag runt på hindsgaul (något jag inte tänkt på tidigare) och hittade deras sida på internet. Skickade en fråga till dem. Vore kul om de kunde/ville svara.

Hittade bilder på 30-tals hattdockor och du har helt rätt, så ser hon inte ut. Jag tror att du har helt rätt i ditt antagande, om inte det inristade talet -44 är tillverkningsåret.

Jag såg ochså att jag skall vara glad över att hon är orörd. Tydligen finns det de som roar sig med att sminka om gamla dockor... hon har blekt sminkning ser jag, men om hon någon gång skall göras vid skall det vara av en duktig eller om det går att hitta en auktoriserad sådan.
« Senast ändrad: lör 5 jan 2008 14:12:13 av kikarbara »

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #5 skrivet: lör 5 jan 2008 17:30:06 »
Vilken skillnad mot dagens dockor, hon har tom kurviga ben!

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #6 skrivet: lör 5 jan 2008 17:53:10 »
Här, min skyltdocka Gretchen, som jag gissar är från 70-talet någon gång. Hon är renrakad och jag tror att det är en av skillnaderna. Det märkliga är att affären där hon återfanns hade varit nedlagt många år när jag fick henne. En peruk följde dock med men det är inte den som sitter på.

Värt att notera är klänningen hon har på sig, MARIMEKKO, troligtvis 70-tal. Kanske någon vet mer exakt än vad jag gör. Hursomhelst tycker jag den är störtskön.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #7 skrivet: lör 5 jan 2008 18:14:32 »
Hmm jodå, lite spinkig bara....
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #8 skrivet: lör 5 jan 2008 18:57:56 »
Vilken skillnad mot dagens dockor, hon har tom kurviga ben!

Ja, hon har faktiskt väldigt fina ben. Och tuttarna är inte så förskrämt stora heller, lite lagom toppiga för att fylla en strutbehå faktiskt  ;D En sån hade hon på sig när jag hämtade henne, strutbehå och korsett.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #9 skrivet: lör 5 jan 2008 19:01:35 »
Här, min skyltdocka Gretchen, som jag gissar är från 70-talet någon gång. Hon är renrakad och jag tror att det är en av skillnaderna. Det märkliga är att affären där hon återfanns hade varit nedlagt många år när jag fick henne. En peruk följde dock med men det är inte den som sitter på.

Värt att notera är klänningen hon har på sig, MARIMEKKO, troligtvis 70-tal. Kanske någon vet mer exakt än vad jag gör. Hursomhelst tycker jag den är störtskön.

Ã…h, vad fin hon är!!

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #10 skrivet: lör 5 jan 2008 19:11:16 »
Jodå nog är hon fin bara lite erbarmerligt mager och så tycker jag hon ser lite lömsk ut. Just nu har hon fått ta på sig Mormors gamla negligee då hon inbillar sig att hon nyligen har duschat (det smutsiga lilla stycket). Ska se ifall det är batteri i kameran, om så ska jag tjuvta ett kort på lilla Gretchen.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #11 skrivet: lör 5 jan 2008 19:13:27 »
Jodå nog är hon fin bara lite erbarmerligt mager och så tycker jag hon ser lite lömsk ut. Just nu har hon fått ta på sig Mormors gamla negligee då hon inbillar sig att hon nyligen har duschat (det smutsiga lilla stycket). Ska se ifall det är batteri i kameran, om så ska jag tjuvta ett kort på lilla Gretchen.

*asg* Jaså, gretchen har ochså hyss för sig? Ylva står halvklädd eller nästan avklädd i mitt sovrum och vakar över invånarna i dubbelsängen så att de sköter sig och inte ägnar sig åt något orent eftersom sängen inte är äkta.  ;D

Får jag säga det så har hon ochså sitt för sig den damen. Jag trodde att jag var ensam om att vara tokig. Såå härligt att ha hittat den här församlingen...  :-*

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #12 skrivet: lör 5 jan 2008 19:40:37 »
Kameran i ok skick. Här kommer bilden, hon låtsades bli lite putt när jag tog fram kameran men det är bara som hon låtsas, jag lovar, hon är en riktig linslus och får aldrig nog av fotografering. Hon hälsade i vart fall en riktig puss till Er alla, kvinns som mäns!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #13 skrivet: lör 5 jan 2008 19:44:47 »
Kameran i ok skick. Här kommer bilden, hon låtsades bli lite putt när jag tog fram kameran men det är bara som hon låtsas, jag lovar, hon är en riktig linslus och får aldrig nog av fotografering. Hon hälsade i vart fall en riktig puss till Er alla, kvinns som mäns!

Wooow!! Hon är en riktig snygging din Gretchen! Får man fråga damen om hon ställer upp på en ansiktsbild?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Datering av denna lilla skapelse?
« Svar #14 skrivet: lör 5 jan 2008 19:46:00 »
Oh herre min skapare, du skulle bara se vad jag har i sängkammaren. Få se om jag framemot småtimmarna samlar ihop lite mer mod och visar upp honom. Kan bara säga att det är en manlig Femme Fatale med ..... i blick. Min man är inte glad så mycket kan jag säga, han tycker att han glor på honom för jämnan men det är bara inbillning, det är mig han suktar efter (vill jag åtminstone tro).
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)