Författare Ämne: Någon som har kläder från det tidigare 1900-talet?  (läst 5007 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Någon som har kläder från det tidigare 1900-talet?
« skrivet: lör 5 jan 2008 13:15:31 »
Har en äldre provdocka som jag blir helt rabiat på formmässigt. Hon putar både här och där och på -med dagens mått helt fel ställe- och har en ytterst markerad midja. Lanthandeln hon kommer ifrån startade 1903 och stängde sådär en sjuttio-åttio år senare. Men hur såg kläderna ut på den tiden egentligen? Vet inte om hon kan vara från starten av handeln eller om hon har tillkommit senare.
Hon har en rumpa som putar betänkligt bakåt. Och så motsvarande fram upptill och så rejält insvängd midja. (Det måste ha varit roligare att vara ung när man skulle se ut på det viset...)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Någon som har kläder från det tidigare 1900-talet?
« Svar #1 skrivet: lör 5 jan 2008 13:29:49 »
Gunilla Röör och Ann Petrén sätter upp nåt i Stockholm som har med kvinnokroppsideal vid sekelskiftet och det sena 1800-talet att göra. Man kan också läsa i "bibeln" Kropp och kläder av Broby-Johansen (Rabén & Sjögren 1985) om vilka ideal som styrt och varför. Under sekslskiftet skedde en repression ssk mot kvinnliga konstnärer. Från att ha varit på frammarsch och respekterade blev de tillbakatryckta. Suffragetterna hade börjat kräva kvinnlig rösträtt och manssamhället slog tillbaka. Jag tror inte att det är någon tillfällighet att korsetterna som skulle snöras så hårt att det blev svårt att andas kom. De kvinnliga sexuella attributen skulle framhävas: Alltså stod brösten ut, liksom rumpan och höfterna. Kvinnan skulle vara barnafödande och till för mannens behag. Kjolarna var långa och vida - i såna kan man itne röra sig särskilt fort och hoppa och skutta på ett okvinnligt sätt. Då som nu är det inte främst kvinnor som styr modet.
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Någon som har kläder från det tidigare 1900-talet?
« Svar #2 skrivet: lör 5 jan 2008 13:36:21 »
Jag skall ta bilder och mått på henne imorgon. Hon är helt hopplös att sätta moderna kläder på, därav har jag mer och mer börjat undra om inte hon är lite äldre än jag har trott. Hennes torso ser ju ochså betänkligt åldrat ut när jag tänker efter, men jag tycker att hon är fräck och använder henne mellan varven i min lokal till olika utstyrslar. Just nu står hon med en leopardfärgad tunika och kortkort kjol. *sss* helt modern altså. Men även stora storlekar är trånga att få över brösten på henne.