Författare Ämne: Thonet nr.14  (läst 8441 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Thonet nr.14
« skrivet: sön 9 sep 2007 21:23:57 »
Nu syndar jag själv så det skriker om det, för jag snubblade över thonet-stol igår  :), inte sjuttan är den märkt som en senare upplaga av nr. 14 heller, utan sidan http://www.wienermoebel.ch/22197.html säger att det handlar om 1875-1881 (enligt stämpeln som också finns på bild nedan, skymtande bakom en bit spånskiva), tänk att man ska gräma sej för att man hittar en antikvitet :). Sitsen är ju trasig, och lappad på ett läskigt vis, men för mej var den värd sina 40 kr, kan den ha ett hyfsat värde utöver det tro?  (Läge för er som inte riktigt är retro men ändå kollar in detta nya forum!) Jag ska ge mej i kast med att ta bort det påklistrade röda och kolla läget. men oj vad jag gillar formerna och träpluggarna!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Thonet nr.14
« Svar #1 skrivet: sön 9 sep 2007 21:25:18 »
forts bilder
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Thonet nr.14
« Svar #2 skrivet: sön 9 sep 2007 21:26:01 »
och två till
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Thonet nr.14
« Svar #3 skrivet: mån 10 sep 2007 11:00:18 »
jag fortsätter på bildsviten (har man sagt A...)

tog av det översta tyget, detta lager ser nästan snyggt ut
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Thonet nr.14
« Svar #4 skrivet: mån 10 sep 2007 11:13:49 »
och vidare: under en dyna ett skumt lager rött puder, jag misstänker att det är från innehållet i dynan (nån som sett detta nån gång?) originalsitsen är förstörd så spånskivan får sitta kvar under, funderar nu på en tunn plywoodskiva, med tjock vaddering, beige eller chokladbrunt tyg, att sätta fast ovanpå tills vidare, längre fram är det nog läge att (låta) fläta om sitsen

Fakta förresten:  Formgivaren var alltså Michael Thonet (1796-1871). Nr. 14 är världens mest tillverkade stol, "wienerstolen", sidan jag länkade till presenterar lite versioner av denna stol, som tillverkades 1859-1930 i 30 miljoner exemplar!

Att jag noterade denna stol på loppiset var dels för att jag sökt uppgifter tidigare om de klassiska gungstolarna av Thonet, dels för att jag granskat den noga på Röhsska muséet i förra veckan, där den stod bredvid IKEAs Ögla, den berömda kopian i kompositmaterial.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se