Författare Ämne: "Bordsdekoration" med bollar  (läst 11962 gånger)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
"Bordsdekoration" med bollar
« skrivet: lör 5 jan 2008 21:24:12 »
Är det någon som vet var sådana här lustiga grejer kommer från och hur de använts? De benämns ju ofta som bordsdekoration, är de tänkta att ha på ett dukat matbord, eller är det mer än allmän prydnadssak? Jag läste någonstans, minns inte var men det var inte nödvändigtvis en pålitlig källa, att dessa ursprungligen designades av Verner Panton, kan det stämma?

Fina tycker jag de är i alla fall  :)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #1 skrivet: lör 5 jan 2008 22:11:15 »
Är ju en 50-tals grej vad jag fått höra iallafall,var ju inte med på den tiden.Den var mest en allmän bords dekorations att ha på bordet eller ovanpå TV:n precis som teak tranorna som var vanliga tv-prydnader,på den tiden var ju TV:n också en möbel än just bara en TV.Jag har då aldrig fått höra om nått annat användningsområde för dessa iallafall,skulle va kul om nån annan har nått annat att berätta.

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #2 skrivet: lör 5 jan 2008 22:21:43 »
Jag läste någonstans, minns inte var men det var inte nödvändigtvis en pålitlig källa, att dessa ursprungligen designades av Verner Panton, kan det stämma?

Fina tycker jag de är i alla fall  :)

Jag är mycket tveksam till Panton som skapare av dessa, men helt omöjligt är nästan inget.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #3 skrivet: lör 5 jan 2008 22:29:45 »
Jag läste någonstans, minns inte var men det var inte nödvändigtvis en pålitlig källa, att dessa ursprungligen designades av Verner Panton, kan det stämma?

Fina tycker jag de är i alla fall  :)

Jag är mycket tveksam till Panton som skapare av dessa, men helt omöjligt är nästan inget.

Ja, jag reagerade också ungefär så när jag läste det, synd att jag inte minns var det var.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #4 skrivet: lör 5 jan 2008 22:39:36 »
Tyvärr kan jag inte tillföra något ang Pantons inblandning i denna tingest (men om jag får gissa så är jag högst tveksam) Vad jag vet är att man kan köpa den nytillverkad (åtminstone för några månader sedan). Orsaken till att jag vet det är att en väninna hade den på sitt bord, jag trodde hon hittat den på någon loppis eller dyl men hon hade köpt den här i Sthlm rätt så nyligt (vet inte var men jag kan ta reda på det).

Var sjutton håller förresten Ada hus? Vet inte varför men min intuition säger mig att hon har kläm på hur det förhåller sig.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #5 skrivet: lör 5 jan 2008 22:56:40 »
Ada kanske tittar på TV. Hon måste få ha ett liv utanför datorn - ändå är hon här mer än alla andra.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #6 skrivet: lör 5 jan 2008 22:59:51 »
Är det någon som vet var sådana här lustiga grejer kommer från och hur de använts? De benämns ju ofta som bordsdekoration, är de tänkta att ha på ett dukat matbord, eller är det mer än allmän prydnadssak? Jag läste någonstans, minns inte var men det var inte nödvändigtvis en pålitlig källa, att dessa ursprungligen designades av Verner Panton, kan det stämma?

Fina tycker jag de är i alla fall  :)

Hm, jag vet ju så väl vem som designat dessa och hur de är märkta, men det försvann helt. Var inte mer än ett par veckor sedan jag stod framför tre av dessa....
Jag minns dem från min barndom i danmark och de stod i bokhyllor här och där. Om det är just en bordsdekoration vill jag låta vara osagt då jag som sagt bara sett dem som allmänna prydnadsföremål.

Jag kommer snart på det. De har en liten etikett och det står något om danmark på den med om jag minns rätt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #7 skrivet: lör 5 jan 2008 23:02:36 »
Nu kom jag på det. L.Lönborg, denmark. (eller laurids lönborg). Fanns fortfarande att köpa i isenkremerne under sjuttiotalet vill jag minnas.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #8 skrivet: lör 5 jan 2008 23:05:37 »
Ã…, märkningen ja, varför tänkte jag inte på det! Den har stått på hyllan så länge att jag glömde att den hade en undersida.  :P Det står "Scandia Design Hellerup Denmark" under den. Så dansk är den ju i alla fall, hade Lönborg någon koppling till Scandia design måntro?
« Senast ändrad: lör 5 jan 2008 23:13:12 av Chicaboom »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #9 skrivet: lör 5 jan 2008 23:49:06 »
Jag har inget minne av dessa "bollprydnader" från 50-talet. Om jag inte minns helt fel, dök de upp på 70-talet.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #10 skrivet: lör 5 jan 2008 23:52:40 »
Var sjutton håller förresten Ada hus? Vet inte varför men min intuition säger mig att hon har kläm på hur det förhåller sig.

Det värmde att jag var efterfrågad :) Inte är jag expert så bordsdekorationer precis, men jag känner mej hedrad... Reseda skrev precis, jag håller med, tror de är från 70-talet. Sen måste det väl ha kopierats så det finns fler tillverkare, den var vanliga i folkhemmen en tid.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #11 skrivet: lör 5 jan 2008 23:58:09 »
Det värmde att jag var efterfrågad :) Inte är jag expert så bordsdekorationer precis, men jag känner mej hedrad... Reseda skrev precis, jag håller med, tror de är från 70-talet. Sen måste det väl ha kopierats så det finns fler tillverkare, den var vanliga i folkhemmen en tid.

Säkert så att de fanns under produktion under en längre tid eller under olika perioder. De jag minns från barndomen var märkta lönborg, och så var även de tre som jag stod och kikade på nostalgiskt i en antikaffär för ett tag sedan. Men sen måste det ju ha funnits lite billigare varianter med, som de jag minns från vanliga isenkremsbutiker när jag var liten. Där såg jag för första gången dem i guld och silver samt multifärgade, mormor hade nog blå och gröna sedan tidigare, enfärgade. Om det är femtiotal vet jag inte, men jag tror nog att de första kom åtminstone på sextiotalet om jag inte är helt ute och reser. De i guld o silver såg jag någongång i slutet på sjuttiotalet, de andra fanns "alltid" och jag minns dem från det jag var helt liten. Kan inte gå mer än på minnet, och man fick bannor när man lekte med dem, det minns jag allt för väl, liksom att de liksom inte gick att låta bli... *ss*

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #12 skrivet: sön 6 jan 2008 00:01:14 »
Jag ha alltid trott att de var från senare hälften av 60-talet, men det är bara en ren magkänsla.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #13 skrivet: sön 6 jan 2008 00:04:40 »
Ada kanske tittar på TV. Hon måste få ha ett liv utanför datorn - ändå är hon här mer än alla andra.

Jag halvligger alltid i soffan och har datorn i knät samtidigt som jag ser på TV :) Men har tittat på Antikdeckarna på nätet emellan och jag datorn har också glappkontakt så jag får låta den ladda upp batteriet i fred emellan, det fick den under Kommisarie Lynley idag
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: "Bordsdekoration" med bollar
« Svar #14 skrivet: sön 6 jan 2008 11:08:11 »
Ada jag missade deckarna, hur kan man se den på nätet!  ??? Help me!