Författare Ämne: Diverse pärlor till vagnar  (läst 16146 gånger)

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Diverse pärlor till vagnar
« skrivet: sön 6 jan 2008 00:35:10 »
Jag har lilla röda pärlan från -64, röd galonliggvagn från 70-talet och en ljusblå AWN från -58. Har även en del dockisar kvar en EL från 60-talet, en sulky från 60-talet, 1 sittvagn från 70-talet, 2 liggvagnar från 70-talet, 2 trädockisar från -60talet samt en sittkärra från 60-talet.

Ska bara lära mej att bifoga bilder så ska iallafall någon komma in :-)

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Diverse pärlor till vagnar
« Svar #1 skrivet: sön 6 jan 2008 00:38:17 »
Går dessvärre inte att bifoga bild just nu då FL ligger nere och det är det enda stället där jag har bilder på mina vagnar.

Kom förresten på att jag har ju en dockliggvagn till från 70-talet

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Diverse pärlor till vagnar
« Svar #2 skrivet: sön 6 jan 2008 00:49:13 »


Här ska om allt nu fungerar finnas en bild på lilla röda pärlan, en EL 320 från -67

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Diverse pärlor till vagnar
« Svar #3 skrivet: sön 6 jan 2008 00:51:33 »
Passar på och lägger in 5 st av dockisarna också

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Diverse pärlor till vagnar
« Svar #4 skrivet: sön 6 jan 2008 11:13:40 »
Såå fina vagnar! Din sittdyna och den bruna dockisen måste jag ju säga att jag blir lite extra knäsvag utav...

Swinghunny

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Diverse pärlor till vagnar
« Svar #5 skrivet: mån 7 jan 2008 10:18:23 »
Hej på er!

NU har jag hittat hit! Förstår dock fortfarande inte riktigt hur man lägger in bilder, men det skall jag nog snart komma underfund med!
Vad kul att vi kunde få en tråd här att diskutera i!  ;)

Ska försöka få in bilder så småningom på min E-ljunga tvillingvagn -55:a också!

// Swinghunny

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Diverse pärlor till vagnar
« Svar #6 skrivet: mån 7 jan 2008 10:51:24 »
Hej på er!

NU har jag hittat hit! Förstår dock fortfarande inte riktigt hur man lägger in bilder, men det skall jag nog snart komma underfund med!
Vad kul att vi kunde få en tråd här att diskutera i!  ;)

Ska försöka få in bilder så småningom på min E-ljunga tvillingvagn -55:a också!

// Swinghunny

Jag måste säga att jag personligen hade tyckt att det vore väldigt roligt om du ville lägga lite olika trådar med bilder från olika årtionden... du har ju några vagnar att visa om man underdriver lite.... ;D

Om du tittar under rutan där du skriver så finns det en rad där det står BIFOGA och bläddra. Där bläddrar du fram din bild från hårddisken. Sen kan du trycka på texten inom parantes (fler bilagor) så kan du lägga till fler bilder i samma textruta. Och när du har lagt in bilder trycker du bara på posta som du har gjort med texten i inlägget ovan. Då kommer bilderna med.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Diverse pärlor till vagnar
« Svar #7 skrivet: mån 7 jan 2008 12:51:09 »
Hej på er!

NU har jag hittat hit! Förstår dock fortfarande inte riktigt hur man lägger in bilder, men det skall jag nog snart komma underfund med!
Vad kul att vi kunde få en tråd här att diskutera i!  ;)

Ska försöka få in bilder så småningom på min E-ljunga tvillingvagn -55:a också!

// Swinghunny

Det finns två sätt att få in en bild

1. Man kan länka in en bild, det har Lurv gjort med sin första bild ovan då använder man ikonen ovan andra i andra raden "infoga bild" och man får fram "taggar" som heter img, mellan dessa lägger man HELA sökvägen till bildfilen där den ligger(t ex om du har hela sökvägen till där de ligger på FL) ex:
Kodstycke: [Välj]
[img]http://www.domännamn.se/images/barnvagnsbild.jpg[/img]Nu visar jag koden för och lägger därefter in bild var man lägger in bild metod 2:
Kodstycke: [Välj]
[img]http://www.retroforum.se/index.php?action=dlattach;topic=207.0;attach=830;image[/img]
detta ger alltså resultatet

...som visar hur man lägger in bild metod 2:
2.Bläddra fram bilden där den ligger på datorn med knappen, klicka posta

(större bilder än 140 kb går inte in, då finns enkla sätt att göra dem mindre, ett par av dem beskrivs i tråden http://www.retroforum.se/index.php/topic,207.0.html)

Om det inte går ändå, maila bilderna till mej admin@retroforum.se så ser jag till att de kommer ut
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Swinghunny

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Diverse pärlor till vagnar
« Svar #8 skrivet: ons 9 jan 2008 12:56:21 »
ada (Admin):

Tack för hjälpen! Det finns inget annat sätt? Det är nämligen minst 120 bilder att lägga upp, och gör jag det här, så kanske det inte blir så bra? Ska jag göra olika trådar för varje årtionde med vagnar? Vet inte hur mkt de kommer att ta upp.
Jag har vagnar från 1920-tal fram till ca 1987. Skulle kunna kategorisera dem, och göra en tråd med bilder på vagnar från 20-40-tal, en med 50-tal, en 60-tal och en 70-80-tal?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Diverse pärlor till vagnar
« Svar #9 skrivet: ons 9 jan 2008 13:44:00 »
ada (Admin):

Tack för hjälpen! Det finns inget annat sätt? Det är nämligen minst 120 bilder att lägga upp, och gör jag det här, så kanske det inte blir så bra? Ska jag göra olika trådar för varje årtionde med vagnar? Vet inte hur mkt de kommer att ta upp.
Jag har vagnar från 1920-tal fram till ca 1987. Skulle kunna kategorisera dem, och göra en tråd med bilder på vagnar från 20-40-tal, en med 50-tal, en 60-tal och en 70-80-tal?

Jag tar mig friheten att svara här.
Gör gärna olika trådar med ett urval av bilder, ungefär som du föreslår ovan. Vet dock inte riktigt var gränsen för retro iövrigt går här, men när det gäller vagnar så torde det väl sträcka sig in strax över 80-talsgränsen?

Något som ochså hade kunnat vara lite intressant att få en samlad vision utav är några olika märkens utveckling under åren, så varför inte en emmaljunga- anw- brio eller silvercross-tråd ochså? Kan tänka mig att just silvercrossen och de svenska vagnarna har sina beundrarskaror...och är det någon som kan visa olika märken från olika decennier så är det ju du  :D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Diverse pärlor till vagnar
« Svar #10 skrivet: ons 9 jan 2008 14:22:21 »
Jo ställ dej i kategorin Barnvagnar och klicka på "Nytt ämne" och gör den uppdelning som känns naturligt, årtionden låter väl bra? Du kan i ett enda inlägg få in 4 bilder om de tillsammans inte är över 240 kb (klicka på "fler bilagor", höger om bläddra-knappen) -detta kan krångla lite när man är nära maxgränsen, så man kan lägga upp en eller två bilder, sedan gå in på "ändra" och lägga till resten.

MEN jag tycker du ska koncentrera dej på att vi får se fina barnvagnsbilder utan att anstränga ögonen, det är ingen fara med utrymmet, jag hyr plats på billigast tänkbara webbhotell, och har gott om utrymme för bilder

EN bild får vara 140 kb stor, under det hamnar de flesta bilder som är i en storlek som är mindre än helskärm. Man kan kikia på hur stor bilden är i Paint, ser man hela bilden? Om inte minska höjd och bredd, bilden bör bli mindre än 140 kb då.

Det är inställt så att bilder under 800 pixlar breda visar sig direkt i forumet, bredare öppnar sig i nytt fönster.


Lycka till!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Diverse pärlor till vagnar
« Svar #11 skrivet: ons 9 jan 2008 21:15:09 »
En annan lösning är att ladda upp alla bilder på en gratis bildsida typ flickr.com (finns säkert bättre alternativ om man letar). Sedan kan du länka till den sidan i ett inlägg här.

Swinghunny

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Diverse pärlor till vagnar
« Svar #12 skrivet: fre 18 jan 2008 17:41:13 »
Perfekt!!
Tack för alla fina tips!  Jag ska försöka göra det så fort som möjligt, men just nu har jag två jobb och knappt någon fritid alls. Dessutom har den dator jag har alla bilder på lagt av!

Men om ni är nyfikna så kan ni kika på de flesta utav dem på denna länk:

http://familjeliv.se/Hem/swinghunny/galleri.php


// Swinghunny