Författare Ämne: Prislägen på retrovagnar  (läst 33132 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Prislägen på retrovagnar
« skrivet: ons 9 jan 2008 14:53:04 »
Jag driver till vardags en barnsecondhand. (Så, nu var det sagt...  :D) Och möter OFTA äldre personer som har slängt sina gamla vagnar och barnvagnar, antingen för att de inte är moderna eller för att de har defekter av olika slag. Många säger att man sparade för barnen, men när barnen väl fick barn så ville de inte ha dem och då åkte de på tippen...

Intresset för retrovagnar har växt sig ganska stort, kanske främst i storstäderna, men kommer sig mer och mer i övriga delar av landet ochså och prisbilderna på dem växer med det. För ett riktigt väl bevarat exemplar handlar det om tusenlappar idag. Jag vågar nästan säga att sjuttiotalarna är de som röner störst intresse, ni andra får rätta mig om jag har fel. I varje fall när vagnen skall användas till vardags, men alla decennier har sina samlare.

Med det vill jag egentligen säga att det finns ett intresse för äldre vagnar, och även för defekta vagnar eftersom det inte går att hitta delar till dem idag. Detta gäller även dockvagnar. Så släng inte utan vidare, snälla ni.... 


Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #1 skrivet: ons 9 jan 2008 15:00:56 »
Dottern åkte 1973 i en Peggy-vagn med 2 enorma och 2 stora hjul på. Hela vagnen var förresten enorm. Mörkblå a la engelsknanny-bilder. Ca 1990 kom äldsta dotterns kompis hit. Fick se det gamla vagnskrället (som 4 barn legat i då) i ladugården. Blev halvt hysterisk och babblade om KÖPA KÖPA KÖPA. Hon väntade sitt första barn och hade en far som hade tapetserarverkstad. Alltnog så var vi glada som slapp forsla vagnen till tippen. Vagnen syntes sedan omklädd vandra med mor och barn på Arbogas gator.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #2 skrivet: ons 9 jan 2008 15:11:56 »
Dottern åkte 1973 i en Peggy-vagn med 2 enorma och 2 stora hjul på. Hela vagnen var förresten enorm. Mörkblå a la engelsknanny-bilder. Ca 1990 kom äldsta dotterns kompis hit. Fick se det gamla vagnskrället (som 4 barn legat i då) i ladugården. Blev halvt hysterisk och babblade om KÖPA KÖPA KÖPA. Hon väntade sitt första barn och hade en far som hade tapetserarverkstad. Alltnog så var vi glada som slapp forsla vagnen till tippen. Vagnen syntes sedan omklädd vandra med mor och barn på Arbogas gator.

Wow! Jag hade en grön peggy från 1971, tror jag att det var, ett tag i min affär. När den stod i min estrad (från en gammal lanthandel) så tog den upp nästan hela platsen i den, men jag hade ställt min Hesba vid sidan av. Hespan är i "vanlig" barnvagnssize, men det hände att folk kom in och frågade om "dockvagnen vid sidan av" ochså var till salu... För att få en kund att inse att det inte var en dockvagn fick jag ta ner den och ställa den bredvid en modern barnvagn för att kunna visa att den var lika stor, trots att den såg mycket mindre ut.

Lurv har nog en peggy, om hon har den kvar vill säga?
De är såå läckra!

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #3 skrivet: sön 13 jan 2008 20:33:12 »
Dottern åkte 1973 i en Peggy-vagn med 2 enorma och 2 stora hjul på. Hela vagnen var förresten enorm. Mörkblå a la engelsknanny-bilder. Ca 1990 kom äldsta dotterns kompis hit. Fick se det gamla vagnskrället (som 4 barn legat i då) i ladugården. Blev halvt hysterisk och babblade om KÖPA KÖPA KÖPA. Hon väntade sitt första barn och hade en far som hade tapetserarverkstad. Alltnog så var vi glada som slapp forsla vagnen till tippen. Vagnen syntes sedan omklädd vandra med mor och barn på Arbogas gator.

Wow! Jag hade en grön peggy från 1971, tror jag att det var, ett tag i min affär. När den stod i min estrad (från en gammal lanthandel) så tog den upp nästan hela platsen i den, men jag hade ställt min Hesba vid sidan av. Hespan är i "vanlig" barnvagnssize, men det hände att folk kom in och frågade om "dockvagnen vid sidan av" ochså var till salu... För att få en kund att inse att det inte var en dockvagn fick jag ta ner den och ställa den bredvid en modern barnvagn för att kunna visa att den var lika stor, trots att den såg mycket mindre ut.

Lurv har nog en peggy, om hon har den kvar vill säga?
De är såå läckra!


Min Peggy är numera bosatt hos Swinghunny. Det var en underbar duovagn med en fiffig hoppfällningsmekanism. Det gick att ta loss varukorgen under vagnen, den var fastsatt med 2 rejäla krokar. Tog man bort korgen så gick det att vika in hjulen under vagnen så chassit gick att få in i en bagagelucka.

Swinghunny

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #4 skrivet: fre 18 jan 2008 17:51:21 »
Ja!! Den Peggyn har jag, och den är så fin!! :-)
Här är en bild på skönheten:

http://www.familjeliv.se/hem/swinghunny/gallery/php75nwa0.jpg

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #5 skrivet: fre 18 jan 2008 18:08:26 »
Hej du kan göra såhär
Andra knappen andra raden ovan ger taggar ("infoga bild") som visar bilden direkt i forumet det blir såhär

såhär ser koden ut
Kodstycke: [Välj]
[img]http://www.familjeliv.se/hem/swinghunny/gallery/php75nwa0.jpg[/img]
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #6 skrivet: fre 18 jan 2008 18:18:55 »
men å andra sidan lät det mer som Reseda hade en vagn med hjul som på den här:
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #7 skrivet: fre 18 jan 2008 19:37:18 »
men å andra sidan lät det mer som Reseda hade en vagn med hjul som på den här:


*dregglar så det hänger som på Hoch/filmen turner & hoch som ni säkert minns/, så var glada att ni inte kan se mig...*

Mumma... asså. Vem behöver nakenbilder när det finns sånt här att gotta sig med?

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #8 skrivet: fre 18 jan 2008 20:53:29 »
Ã…Ã¥å Swing va kul att få se båda "mina" vagnar igen! Jag måste bara få komma och titta på ALLA din vagnar när vi kommer upp nästa gång :-)

Jempa

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #9 skrivet: sön 20 jan 2008 14:42:11 »
Hej på er!! Vilket kul forum! Har precis hittat min drömbarnvagn. Vet dock inte om jag ska köpa den för däcken är något slitna! Den är från 1972 av det norska märket Svithun. Nu till min fråga, vet någon av er om/hur man kan få tag på nya däck till den? Vore så snällt om någon kunde hjälpa till! STORT tack på förhand!

Ha en fin söndag! :)

/Jenny

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #10 skrivet: sön 20 jan 2008 19:30:26 »
Hej på er!! Vilket kul forum! Har precis hittat min drömbarnvagn. Vet dock inte om jag ska köpa den för däcken är något slitna! Den är från 1972 av det norska märket Svithun. Nu till min fråga, vet någon av er om/hur man kan få tag på nya däck till den? Vore så snällt om någon kunde hjälpa till! STORT tack på förhand!

Ha en fin söndag! :)

/Jenny

Har du en bild på din svithun? Blå med vit balja?
Vad menar du med "nya" däck, menar du att du vill ha tidsenliga eller har du tänkt dig att hitta nytillverkade däck till den? Det finns de som sätter på lufthjul på dessa gamla, eftersom det kan vara svårt att hitta bra däck. Men det bästa är väl att ta bild på däcken och sätta in en annons exempelvis på blocket med diameterangivelse etc.
Däck är tyvärr hårdvaluta! (liksom gamla bussningar etc).

Jempa

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #11 skrivet: sön 20 jan 2008 20:21:12 »
Har du en bild på din svithun? Blå med vit balja?
Vad menar du med "nya" däck, menar du att du vill ha tidsenliga eller har du tänkt dig att hitta nytillverkade däck till den? Det finns de som sätter på lufthjul på dessa gamla, eftersom det kan vara svårt att hitta bra däck. Men det bästa är väl att ta bild på däcken och sätta in en annons exempelvis på blocket med diameterangivelse etc.
Däck är tyvärr hårdvaluta! (liksom gamla bussningar etc).

Tack snälla för snabbt svar! Ska kolla runt lite på BLocket! :) STORT tack igen!

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #12 skrivet: sön 20 jan 2008 21:04:33 »
Om jag nu inte är helt ute och seglar så finns det nya vita genomgjutna däck att köpa hos barnvagnsbutiker. Har för mej att de kostar mellan 3 och 400:-. Det är dock bara dom "mindre" däcken som finns så har din Svithun stora däck typ över 30 cm i diameter så är det nog kört. Ã… andra sidan så finns det genomgjutna däck att beställa från Tyskland. Har tyvärr ingen länk men kan nog fixa och trixa fram en om så önskas.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #13 skrivet: sön 20 jan 2008 22:47:58 »
Om jag nu inte är helt ute och seglar så finns det nya vita genomgjutna däck att köpa hos barnvagnsbutiker. Har för mej att de kostar mellan 3 och 400:-. Det är dock bara dom "mindre" däcken som finns så har din Svithun stora däck typ över 30 cm i diameter så är det nog kört. Ã… andra sidan så finns det genomgjutna däck att beställa från Tyskland. Har tyvärr ingen länk men kan nog fixa och trixa fram en om så önskas.

Ja, just det... det finns ju retrodäck att beställa. Har kikat på den länken tidigare men inte sparat den, så lägg gärna upp den. Har dock för mig att de kostar multum?

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Prislägen på retrovagnar
« Svar #14 skrivet: sön 20 jan 2008 22:57:11 »
Jag driver till vardags en barnsecondhand.

Var?