Författare Ämne: Möbler till drömrummet?  (läst 24904 gånger)

melker

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Har redan de snyggaste möblerna...
« Svar #15 skrivet: sön 24 feb 2008 10:27:17 »
Har ett underbart soffpar (3+2), samten härlig stol av Folke Olsson, för Dux, som pryder mitt vardagsrum
//Melker Bäckman

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Har redan de snyggaste möblerna...
« Svar #16 skrivet: sön 24 feb 2008 13:21:10 »
Har ett underbart soffpar (3+2), samt en härlig stol av Folke Olsson, för Dux, som pryder mitt vardagsrum

Fåtöljen är inte dum, men jag har sett ett par danska i motsvarande modeller som är ett par snäpp snyggare tycker jag. Av Grete Jalk och Kofoed-Larsen har jag för mig.

Jag har ett litet bord av Folke Olsson som jag gillar mycket. Finns även som soffbord.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #17 skrivet: sön 24 feb 2008 19:42:02 »
Mmmm, den fåtöljen är verkligen fin. En mycket snarlik soffa har jag faktiskt (Dux) med tillhörande fåtölj men den pryder min dotters lägenhet numera. Kul när barnen uppskattar god form.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #18 skrivet: ons 30 sep 2009 12:09:14 »


En önskefåtölj skulle vara denna av Eames

den är nog nytillverkad http://img.alibaba.com/photo/11014542/Charles_Eames_Lounge_Chair_And_Ottoman.jpg

Jag var på rundvandring på Filminstitutet härom året (Folkets bios kongress), och vi fick titta in i vip-salongen, med breda lädersäten och askoppar i varje breda armstöd, längst fram stod två  av dessa fåtöljer, jag kastade mej omgående i den första :)

Bergman hade lagt beslag på just en sån här och tagit med ut till sitt Fårö

Bergmans fåtölj gick för 132.000 kr på auktionen såg jag!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #19 skrivet: tor 1 okt 2009 17:24:56 »
Vi har haft snack om Bergmanauktionen på Facebook, det var väl till och med två såna fåtöljer?
http://www.bukowskis.se/auctions/H022?page=1

Jag berättade också historien om att jag suttit i en av systrarna till fåtöljerna på Fårö

Citera
Jag fick vara med på rundtur på filminstitutet en gång (Folkets Bios kongress 2006?), och vi fick besöka en vip-filmsalong med två såna Eamesfåtöljer längst fram, när de berättade att Bergman hade kånkat hem en sådan fåtölj från filmistitutet till Fårö (tydligen två enligt auktionen) kastade jag mej i den ena omgående, så en syster till de utauktionerade har jag suttit i! Nog det närmaste jag kommer en sån fin pjäs
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #20 skrivet: lör 3 okt 2009 23:05:05 »
Ja hujedamej såna priser det blev på den auktionen. Men nu var det favvomöbler. Läste mitt tidigare inlägg och det är helt klart. Det står fortfarande högst på min önskelista, det äggformade bordet och 3 myranstolar i jakaranda.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #21 skrivet: mån 4 jan 2010 12:20:08 »
Köpte i Lördags en trebent myranstol i teak i väldigt bra skick! Vet någon hur länge de var trebenta?

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #22 skrivet: mån 4 jan 2010 15:15:26 »
Köpte i Lördags en trebent myranstol i teak i väldigt bra skick! Vet någon hur länge de var trebenta?

De finns forfarande i tillverkning. Designades 1952 av Arne Jacobsen och började produceras av Fritz Hansen. Modell 3100 med tre ben och 3101 med fyra ben som adderades 1980.

http://www.rum21.se/index.php?main_page=product_info&cPath=85_50&products_id=841

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #23 skrivet: mån 4 jan 2010 17:16:24 »
Hej Hopp!

Någon som vet om det äggformade bordet finns i nytillverkning. Själv har jag letat men inte funnit att det är så. Önskar mig fortfarande det bordet men det är nästintill hopplöst att få tag på det och gör jag det så kostar det plenty much of pengar som jag inte har.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #24 skrivet: tis 5 jan 2010 06:46:12 »
De finns forfarande i tillverkning. Designades 1952 av Arne Jacobsen och började produceras av Fritz Hansen. Modell 3100 med tre ben och 3101 med fyra ben som adderades 1980.

Men är det inte så att de trebenta bara fanns några år i början men att de har börjat att nytillverka dem igen nu de senaste åren? Och de fyrbenta fanns redan på 60-talet?

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #25 skrivet: tis 5 jan 2010 14:16:50 »
Ang. stolarna är jag nog benägen att hålla med dig JJ. Har för mig att gemene man ansåg dem vara för ostabila, och ersattes således med de fyrbenta typ på sextiotalet, om inte redan sent femtiotal. (Dock är det ju så att något på tre ben alltid står bra, även om golvet är ojämt... Förutsatt att basytan är tillräckligt stor, vill säga.) Sjuan gjordes mig veterligen aldrig med tre ben, och den kom ju redan på 50-talet. Således borde myran också försetts med tre ben ungefär vid samma tidpunkt. Ska kolla min referenslitteratur vid tillfälle.

Gällande det äggformade bordet, har jag för mig att det förhåller sig så att de tillverkade en begränsad serie som jubiléumsutgåva. Dessa såldes i ett ”kit” om ett bord och tre stycken trebenta myranstolar. Det är nog därför de andrahandsexemplar, om än ”nytillverkade”, av det äggformade bordet betingar ganska höga priser.

Rätta mig gärna om jag har fel för mig!

aniobg02

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #26 skrivet: tis 5 jan 2010 21:22:35 »


Gällande det äggformade bordet, har jag för mig att det förhåller sig så att de tillverkade en begränsad serie som jubiléumsutgåva. Dessa såldes i ett ”kit” om ett bord och tre stycken trebenta myranstolar. Det är nog därför de andrahandsexemplar, om än ”nytillverkade”, av det äggformade bordet betingar ganska höga priser.

Rätta mig gärna om jag har fel för mig!

Och till detta kit fick man också en tillhörande lampa.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #27 skrivet: fre 8 jan 2010 12:04:25 »
Först och främst. Ja, det är också de uppgifter jag har, dvs att stolen först kom med tre ben, sedan 4 pga instabilitet.

För att återgå till kitet med bordet så är det nog så som du skriver Morphos. Jag får väl fortsätta att drömma gissar jag, allt ska ju inte gå i uppfyllelse men nog vore det härligt om det hamnade i mitt kök!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #28 skrivet: fre 7 maj 2010 21:01:33 »
Vi har haft snack om Bergmanauktionen på Facebook, det var väl till och med två såna fåtöljer?
http://www.bukowskis.se/auctions/H022?page=1

Jag berättade också historien om att jag suttit i en av systrarna till fåtöljerna på Fårö
Citera
Jag fick vara med på rundtur på filminstitutet en gång (Folkets Bios kongress 2006?), och vi fick besöka en vip-filmsalong med två såna Eamesfåtöljer längst fram, när de berättade att Bergman hade kånkat hem en sådan fåtölj från filmistitutet till Fårö (tydligen två enligt auktionen) kastade jag mej i den ena omgående, så en syster till de utauktionerade har jag suttit i! Nog det närmaste jag kommer en sån fin pjäs
Yippii! VIP-filmsalongen finns med på svtplay här 39 minuter in på bandet http://svtplay.se/v/1987373/k_special/roy_andersson_-_det_ar_en_dag_i_morgon_ocksa
Kolla lädersätena i de "vanliga" biostolarna också, det var stiliga askkoppar i armstöden, som inte används nuförtiden antar jag
Mitt senaste projekt www.ipnr.se