Författare Ämne: Budassistenter  (läst 11185 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Budassistenter
« Svar #15 skrivet: tis 1 jul 2008 12:55:20 »
Jag får nog hålla med Reggis i det här fallet. Om det i sista minuten ramlar in tio bud på 300kr, vem vinner? Den som först la budet på 300kr? I så fall har det blivit mer lotteri än auktion.
Ja det ska vara den som först lagt budet 300 kr, så jag antar att den som tidigast bestämt sig för att bjuda på ett objekt och lägga maxbud, kommer att segra i de situationer där man landar på samma summa.

Jag är lite skeptisk till att man har verklig glädje av nån sån programvara ändå. Situationen jag hamnade i -måste varit två som la nya maxbud i sista stund, dvs två eller flera som bjuder mot varann per automatik med budbetjänten, bör ett datasystem kunna hantera på nån millisekund.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Budassistenter
« Svar #16 skrivet: tis 1 jul 2008 13:24:42 »
Det är då jag menar att det i stället blivit lotteri av det hela i stället, om man ska skilja budgivarna åt på millisekunder. Den som förlorar på det är ju säljaren som inte kan dra nytta av att det är flera budgivare.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Budassistenter
« Svar #17 skrivet: tis 1 jul 2008 15:25:57 »
För min del så pratar jag Tradera, inga andra auktioner. Jag vet inte hur det är med era erfarenheter men mina är att de som har gedigna kunskaper inom ett område alltid har ögonen på sig, förutsatt att man har ett nick som är känt (och jag lovar, vare sig man säljer el köper så blir det känt i samlarkretsarna). Lägger de bud i god tid kan man ge sig sjutton på att fler samlare hänger på. Svårare än så är det inte. Det är inte pga av någon oginhet, men varför ska man skylta med sitt nick i god tid och på kuppen få betydligt fler budgivare och därmed dyrare slutpris?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)