Författare Ämne: Designklassikersängar  (läst 22410 gånger)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #15 skrivet: tor 24 jan 2008 22:34:27 »
Nä, jag misstänkte att det inte var din grej JJ. Det låter som om du borde anlita en duktig möbelsnickare.  :)
Personligen kan jag inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om Eero Aarnio-sängen, den är egentligen lite för klumpig i stilen för mig, men ändå attraktiv på sitt sätt. Det jag tyckte var mest intressant var dock att det är en så pass välkänd formgivare men att jag ändå aldrig sett eller hört talas om modellen tidigare.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #16 skrivet: tor 24 jan 2008 23:11:13 »
Det låter som om du borde anlita en duktig möbelsnickare.  :)

Det får nog bli den lösningen, men först behöver jag hitta två AJ-lampor för väggmontage. Det behöver inte vara samma färg eller ens repfria eftersom jag tänkte måla om dem ändå.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #17 skrivet: fre 25 jan 2008 00:33:42 »
Tack för bilden! Mmm, jag gillar den, trots att det inte riktigt går i min stil (om jag nu har någon stil att prata om ::)
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

eoleng

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #18 skrivet: lör 2 feb 2008 14:53:18 »
Det finns mycket vackra Hans Wegnersängar. Har själv 2 st dubbelsängar ritade av honom och tillverkade i slutet av 1950 -talet. Den ena inköptes på den danska "Den permanenteutställningen" i Köpenhamn av mina föräldrar till deras nybyggda hus som vi flyttade in i vinterna 1958 :-).Jag fick den för ett tag sedan.Standardmåtten avseende bredd och längd är inte som våra nutida, jag fick specialbeställa 2 madrasser vardera till mina, men lösa resårmadrasser liksom bäddmadrasser som passar tillverkas på beställning av Vilax i Staffanstorp.Kolla Lautitz com emellanåt, där brukar de dyka upp. Jag gav 1000 danska pengar för min dubbelsäng nr 2 utan madrass, med huvudända i flätverk och fotända i svart skinn. Inbyggt i sängarna är sängbord med lila glas som hyllplan och det var ju hur billigt som helst :-)Sängarna är sköna att såväl ligga i som titta på och man kan väl kalla dem designklassiker?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #19 skrivet: lör 2 feb 2008 15:14:21 »
En bild vore kul!
Allt går.

eoleng

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #20 skrivet: lör 2 feb 2008 15:47:20 »
Jag är värdelös på att ta bilder och för att  inte tala om att försöka få dem rätt...Min ena Wegnersäng är denna. Bilden hämtad från annat ställe. Glashyllorna kan placeras i 2 höjder om man vill.

Ada lägger till källa:
Bilden kommer från http://www.nirvanafurniture.com/sitt.htm
« Senast ändrad: lör 23 aug 2008 16:26:31 av ada »

eoleng

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #21 skrivet: lör 2 feb 2008 15:53:40 »
Glömde visst skriva måtten :-) Sängen är 150 cm bred och 195 lång. När mina föräldrar köpte den ansågs den vara en jättebred en och de fick gott om höhö kommentarer :P. Den andra ser nästan likadan ut men har andra inte lika snygga fasta sängbord.Fast för 1000 kr kunde jag gott hantera det

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #22 skrivet: lör 2 feb 2008 15:57:11 »
Snygg! Sängar är mycket prisvärda att köpa begagnade. Madrasser går ju alltid att fixa nya.
Allt går.

covent

  • Gäst
SV: Designklassikersängar
« Svar #23 skrivet: lör 23 aug 2008 07:17:23 »
Jag är värdelös på att ta bilder och för att  inte tala om att försöka få dem rätt...Min ena Wegnersäng är denna. Bilden hämtad från annat ställe. Glashyllorna kan placeras i 2 höjder om man vill.

När vi skulle köpa säng så var det den Wegner sängen vi var ute efter, den med rottingflätning. Men ett ställe hade den MEN de hade även en annan Wegner säng som vi föll för. Den är rakare i designen och är en form av konstläder istället för rotting.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #24 skrivet: lör 23 aug 2008 14:05:43 »
En bild skulle göra oss jättelyckliga här på forumet...  :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #25 skrivet: lör 23 aug 2008 15:43:07 »
Försök nu att lägga in länk till där ni tagit bilderna åtminstone -egentligen ska man inte göra så alls, men "när nöden kräver" får man se mellan fingrarna -jag använder själv lånade bilder om jag inte har egen. men då försöker jag se till att länken kommer med till sidan bilden kommer ifrån.

Men nu är ni två, eolen och covent, som "är för lata" när ni har ett eget objekt att fotografera. Ni borde skämmas liite *sagt på vänligast tänkbara sätt med ett stort leende* Andras bilder ska man hantera med respekt -och det finns en upphovsrättslagstiftning (och lagen om elektroniska anslagstavlor) som egentligen förbjuder en att "låna" bilder till forum.

Idén med ett sånt här forum är just att samla bilder och information om saker man själv lägger in egna bilder på -det vore alltför lätt att skapa diskussion om fräcka designerprylar genom att ta bilder ifrån diverse försäljare och lägga in, ni är med på denna tankegången hoppas jag.

Så leta rätt på hemsidan bilden kommer ifrån igen, och klistra in länken (klicka på "ändra") ovanför inlägget.

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

covent

  • Gäst
SV: Designklassikersängar
« Svar #26 skrivet: lör 23 aug 2008 15:46:21 »
tog bort mitt inlägg så slipper vi snacket med bilden.

samt att jag trodde det var allmänt snack om inredning (inom det som oftas kallas retro/vintage),
om det bara är prat om vad man själv har så har jag kanske hamnat fel.
« Senast ändrad: lör 23 aug 2008 15:49:34 av covent »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #27 skrivet: lör 23 aug 2008 16:05:45 »
Nej, det handlar inte om vad man själv har nödvändigtvis, många har föremål de drömmer om och önskar sig (ha råd till) osv. Eller att man vill diskutera nån formgivare t ex. Använder man andras bilder bör man bara länka dit. Och det underlättar nåt otroligt om man använder egna bilder, för att slippa grubbla på upphovsrätten. Det var därför jag frågade efter en bild.

Diskussioner, frågor och svar kring retro är vad det är frågan om, och hur, är det alla vi deltagare som bestämmer. Om du vill diskutera allmänt eller specifikt avgör du.

Nu tog du bort ett inlägg som hade ett värde av att man fick se en modell av en wagnersäng, hur den såg ut -det enda som fattades var en länk.


Jag hittade bilden, covent, man kan länka in en bild såhär

...bara man anger att den kommer ifrån http://www.nirvanafurniture.com/sitt.htm
Blden ligger på detta sätt kvar hos Nirvana Furniture, utan att ha sparats av mej och laddats upp till forumet. Koden ser ut såhär
Kodstycke: [Välj]
[img]http://www.nirvanafurniture.com/foton/jpeg/storabilder/13MAJ-05/bed.jpg[/img]
« Senast ändrad: lör 23 aug 2008 16:31:37 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #28 skrivet: fre 13 nov 2009 00:13:40 »
Satt och tittade på SAV:s nästa stadsauktion. Såg då dessa sängar. Tänkte bara tipsa den som söker retrosängar. Inte så ofta, tycker åtminstone jag, att man ser dem.
Här är länken:
http://www.auktionsverket.se/dbk/rdbk_oversikt.asp?d=2009-11-16&at=s&sp=se&bm=dbstads&id=32134&snr=0
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #29 skrivet: tor 5 aug 2010 19:45:15 »
Om det är sängen på bilden i Adas inlägg tidigare så finns den kvar hos säljaren.