Författare Ämne: Designklassikersängar  (läst 22366 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Designklassikersängar
« skrivet: fre 11 jan 2008 20:40:10 »
Finns det sådana? Då menar jag inte dagbäddar som det finns några danska av. Nej, fullstorlek för sovrummet, gärna från 50-talet. Jag har en bild i huvudet hur jag vill att min framtida säng skall se ut, men finns det någon formgivare som har tänkt ut en ännu snyggare så tar jag tacksamt emot en bild på en sådan.

Som läslampor hade jag tänkt mig väggmonterade AJ-lampor och strömbrytaren för dessa skall finnas monterad i sänggaveln på bekvämt avstånd. Även taklampan skall det finnas en kontakt i gaveln till (ofta är det så på hotell vilken är klart praktiskt - ibland kan man även tända och släcka lampan i toaletten från sängen).
« Senast ändrad: fre 11 jan 2008 20:42:59 av JJ »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Designklassikersängar
« Svar #1 skrivet: fre 11 jan 2008 20:44:47 »
Finns det sådana? Då menar jag inte dagbäddar som det finns några danska av. Nej, fullstorlek för sovrummet, gärna från 50-talet. Jag har en bild i huvudet hur jag vill att min framtida säng skall se ut, men finns det någon formgivare som har tänkt ut en ännu snyggare så tar jag tacksamt emot en bild på en sådan.

Som läslampor hade jag tänkt mig väggmonterade AJ-lampor och strömbrytaren för dessa skall finnas monterad i sänggaveln på bekvämt avstånd. Även taklampan skall det finnas en kontakt i gaveln till (ofta är det så på hotell vilken är klart praktiskt - ibland kan man även tända i toaletten från sängen).

Jag hade en dansk femtiotals säng ett gäng år, men när det var dags att byta ut madrasserna så hittade jag inte då rätt storlek till sängen. Sängarna var lite smalare, kan ha varit 80-mått (?) men framförallt kortare än våra 200cm-sängar här. Sitter och funderar över om sängstommen finns kvar någonstans förrästen... den var i teak och så en svart mittfåra, men annars en ganska stilren sak...
Nåja, eftersom jag inte hade lover nog för att specialbeställa madrasser så åkte sängen till något förråd någonstans och en vanlig hederlig med svenskt standardmått tog över.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #2 skrivet: ons 23 jan 2008 06:23:20 »
Själv har jag haft stora problem att hitta de rätta ramarna. Efter att ha sökt en lång tid fastnade vi båda för Malmstens Guldheden med Ulrika sängbord. Formidabel formgivning om jag får tycka!

http://www.c.malmsten.se/
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #3 skrivet: ons 23 jan 2008 07:04:32 »
Håller med om att Malmsten-sängen är snygg. Förstår jag det rätt att man kan köpa den i nyproduktion?

I senaste numret av Elle finns ett "hemma hos"-reportage hos tjejen som har klädmärket Minimarket. Hon har en jätteinspirerande lägenhet med prylar från 20- till 70-tal, och bl.a. en säng av Eero Aarnio som jag aldrig sett innan. Tyvärr kan jag inte hitta bild varken på Elles hemsida eller när jag googlar, men det är en stor vit sak med svarvade träbollar både vid huvud- och fotgaveln. Någon som känner igen den beskrivningen och vet vilken jag menar? (Kanske lite sen för dig dock JJ, den ser ut att vara från sent 60-tal.)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #4 skrivet: ons 23 jan 2008 12:15:55 »
Är det bara ELLE eller ELLE interlör?
Jag skall tjuvtitta i affären hur den kan se ut.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #5 skrivet: ons 23 jan 2008 12:25:08 »
Ja, den produceras fortfarande och finns att få i många olika bredder. Tilläggas kan att sängbordet är suveränt. Det är betydligt djupare än andra bord så där ryms en massa böcker och tidningar för den som vill ha det.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #6 skrivet: ons 23 jan 2008 17:23:33 »
Är det bara ELLE eller ELLE interlör?
Jag skall tjuvtitta i affären hur den kan se ut.

Det är februarinumret av vanliga ELLE, sängen finns lägst ner på sid. 140 om du vill tjuvkika.  :)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #7 skrivet: ons 23 jan 2008 17:25:57 »
Ja, den produceras fortfarande och finns att få i många olika bredder.

Ooo, det är ju onekligen intressant att veta. Det kostar väl dock en hel del gissar jag?
« Senast ändrad: ons 23 jan 2008 17:31:42 av Chicaboom »

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #8 skrivet: ons 23 jan 2008 20:21:12 »
Ja, tyvärr >:(
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #9 skrivet: ons 23 jan 2008 20:32:29 »
Ja såklart  >:( Enligt hemsidan finns gavlarna inte i bredden 160, så vi hade fått köpa helt ny säng också.  ::)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #10 skrivet: ons 23 jan 2008 21:24:48 »
Märkligt, mycket märkligt. Har för mig att de kunnat ta fram de flesta mått. Kolla med Ã…fors om du inte redan köpt. Här är adress o övriga uppgifter om du behöver. Företaget finns i Ruda, tel 0491-22122, mail: info@banquet.se hemsida: www.banquet.se

Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #11 skrivet: ons 23 jan 2008 21:26:26 »
Någon som har Elle och skulle kunna tänka sig fota av sängen, blev så hiskeligt nyfiken. Annars kan jag givetvis köpa tidningen också.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #12 skrivet: tor 24 jan 2008 06:49:12 »
Ehrm, ja jag har ju tidningen själv, och en scanner, jag var inte varför jag inte tänkte så långt. Jag kan fixa det ikväll när jag kommer hem från jobbet.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #13 skrivet: tor 24 jan 2008 18:52:28 »
Ok, efter många om och men, här är den.  :) Bilden är som sagt tagen från februarinumret av ELLE.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Designklassikersängar
« Svar #14 skrivet: tor 24 jan 2008 20:04:42 »
(Kanske lite sen för dig dock JJ, den ser ut att vara från sent 60-tal.)

Sängen behöver egentligen inte vara så tidsbunden formgivning på, speciellt då jag inte har sett någon snygg 50-talssäng. Men sängen på bilden är inte mitt formspråk.

Den sängen som jag har tänkt mig i sovrummet så småningom är en mix av olika sängar som jag har sett, men jag har tagit det bästa från allihop och tänkt ut en snygg lösning. Synd att man inte har ett 3D-program så att man kan rita upp den i det. Jag kanske kan använda en gammaldags penna...