Författare Ämne: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)  (läst 13586 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #15 skrivet: fre 11 jan 2008 18:56:51 »
JJ, jag tyckte det var lyckat detta med löningen! Då snavfel gör att andemeningen ändras helt ät kul. Såg i Aftonbladet  att polisen i Rödby-fallet beteckandes som IMPOTENT i stället för inkompetent! DEt var lite småkul. Pedant hoppas jag vid gud att jag aldrig blir. Är nämligen uppväxt i ett pedantskött hem.  ;D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #16 skrivet: fre 11 jan 2008 20:15:34 »
JJ, jag tyckte det var lyckat detta med löningen! Då snavfel gör att andemeningen ändras helt ät kul. Såg i Aftonbladet  att polisen i Rödby-fallet beteckandes som IMPOTENT i stället för inkompetent! DEt var lite småkul. Pedant hoppas jag vid gud att jag aldrig blir. Är nämligen uppväxt i ett pedantskött hem.  ;D

Hm, jag har en mor som är nästan sjukligt pedant... kanske därför jag blev som jag blev då? Det hade kanske kunnat finnas lite hopp för mina barn som växer upp med en notorisk runtskräpare, men icke-då, de brås på mig. Och det här med att skaffa en pedantisk man det gjorde jag faktiskt... han tröttnade på att tjata efter sådär en fem år och nu skräpar han runt han med... så det höll inte i längden.

Jag minns fortfarande när jag skulle åka med i hans bil första gången... jag vågade knappt sätta mig. Jag var liksom van vid att kalla golvet nedanför framsätets passagerarsida för "amerikanskt askfat"... där la jag allt i förhoppningen att jag skulle städa bilen en vacker dag (och den lät vänta på sig) och så skulle jag stiga in i en HELT dammfri bil... *huvva*. Det var en fasa det. (*är det sååå golvet på en bil ser ut???).

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #17 skrivet: fre 11 jan 2008 20:30:38 »
Pedant hoppas jag vid gud att jag aldrig blir. Är nämligen uppväxt i ett pedantskött hem.  ;D

Mitt hem kan inte kallas pedantskött på långa håll. Det är väl snarare fråga om en diametral motsats... Men å andra sidan har jag inte haft besök på flera år så kritiken har jag sluppit. Men med ett fullbordat projekt vardagsrum så kommer jag att kunna bjuda hem folk utan att skämmas, och efter det kommer projekt sovrum att påbörjas.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #18 skrivet: fre 11 jan 2008 21:01:42 »
*visslar lite rodnande efter sista ommöbleringen mitt i tråden* Ooops! I did it again...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #19 skrivet: fre 11 jan 2008 21:53:43 »
Jag är usel på att hålla på med hushållsarbete och det beror på ovilja och inget annat. Visst jag kan dra runt en dammsugare någon gång i kvartalet, det är allt. När jag då träffat på den här typen av killar som tror att man är deras mamma får jag krupp. Killar som passar på att stoppa ner lite kläder i ens tvättkorg efter några veckors bekantskap. Dom brukar få en plastkasse i handen med sina skitiga kläder och en kick i baken.

Sen hade jag en princip för att slippa dem. Inga främmande tandborstar i mitt badrumsskåp, därmed basta. Så fort de har dykt upp så har killen åkt ut. Det gäller att hålla på principer.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #20 skrivet: fre 11 jan 2008 21:58:06 »
Jag är usel på att hålla på med hushållsarbete och det beror på ovilja och inget annat. Visst jag kan dra runt en dammsugare någon gång i kvartalet, det är allt. När jag då träffat på den här typen av killar som tror att man är deras mamma får jag krupp. Killar som passar på att stoppa ner lite kläder i ens tvättkorg efter några veckors bekantskap. Dom brukar få en plastkasse i handen med sina skitiga kläder och en kick i baken.

Sen hade jag en princip för att slippa dem. Inga främmande tandborstar i mitt badrumsskåp, därmed basta. Så fort de har dykt upp så har killen åkt ut. Det gäller att hålla på principer.



Du låter ungefär som någon jag kände för sådär en snart åtta-nio år sedan förrästen... lät som ett av mina gammla mantran det där... Jag hade antingen otur eller så träffade jag mannen som överlistade mig, för det var HELT riskfritt. Han skulle inte heller ha en fast relation med någon.  :P Se hur det gick... *pekar bort i soffan*.
Jag skulle vara ensam med mina barn förevigtochevigthädanefter...  :-X Jag skall aldrig mer säga aldrig..

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #21 skrivet: fre 11 jan 2008 22:10:14 »
JJ! nu är jag så nyfiken på dig...........hoppas inte att du tar illa upp ,men jag förstår inte vad du menar med dina grammatiska termer? Snälla berätta vad du arbetar med?
Jag själv arbetar med äldre människor som behöver hjälp med att bo kvar i sitt eget hem.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #22 skrivet: fre 11 jan 2008 23:54:39 »
Ojdå, det var inte meningen att vara oklar i formuleringarna! Jag är bara en enkel arbetare som jobbar med microelektronik och datastyrd produktion av sådan. Alltför lågavlönad om jag får säga det själv!

Frippe i skafferiet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #23 skrivet: lör 12 jan 2008 00:01:34 »
Oj, vilken träff! :)  mina dagliga frundeleringar består just av dessa: Varför valde jag särbo istället för sambo? Och varför valde jag just Frippe i skafferiet? Längtan efter svaren i burkarna? Är deppig, men vill skriva ändå.

Frippe i skafferiet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #24 skrivet: lör 12 jan 2008 00:04:53 »
Det är svårt, när alla och envar vill så varandra gott, men det blir ibland så fel när orden kommer ut ur munnen.

Frippe i skafferiet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #25 skrivet: lör 12 jan 2008 00:08:52 »
Min fd. tycker det nog det är bra att alla gamla burkar och diverse ska vara samlade på ett annat annat ställe; hos mig....

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #26 skrivet: lör 12 jan 2008 10:28:03 »
Man måste vara extrem på något sätt för att komma någonstans.
Det är tröst för ett tigerhjärta, det. Jag kommer att gå långt!
Allt går.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #27 skrivet: lör 12 jan 2008 12:44:05 »
JJ;"microelektronik och datastyrd produktion av sådan"  Och du kallar dig enkel arbetare  ;D  ;D  ;D

Dessa saker (microelektronik mm) övergår så helt mitt förstånd, att jag valt att tro att det inte ens finns.
Plocka blåbär är enkelt arbete. Bären är blå.
Plocka lingon är enkelt arbete. Bären är röda.
Plocka kantareller är enkelt arbete. Svamparna är gula.

Därför skaffar man sig en man och son, som förstår det du förstår och vägrar att göra det jag gör!

Enkelt, eller hur?? (bara som ett gott råd till dig)  ::)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #28 skrivet: lör 12 jan 2008 13:44:57 »
Och du kallar dig enkel arbetare  ;D  ;D  ;D

Javisst. Produktion av mikroelektronik är väldigt pilligt, men vi använder mikroskop så det är egentligen inte så svårt. Jag har ingen högskoleutbildning eller så, bara tre år på gymnasiet. Datorer är jag helt självlärd på (jag skrev inte autodidakt). ;) Visserligen fick jag en utbildning på programmeringsspråket CLS i England av företaget, men innan det blev av så hade jag lärt mig det på egen hand så jag lärde mig inte så mycket där.
Och på personalllistan har jag titeln Montör, och lön som en sådan.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: särbo, sambo mm, (klippt från Varför heter vi...)
« Svar #29 skrivet: lör 12 jan 2008 21:34:34 »
JJ, Ett sådant sammanträffande att du har samma höga titel som GGTK!  Montörer, dem ska man behandla med vördnad. De kan det jag inte begriper alls.

Men pilla under förstoringsglas med nål och tråd, DET kan jag och tycker är roligt också.