Författare Ämne: Gammal tapet  (läst 23719 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Gammal tapet
« skrivet: fre 11 jan 2008 21:25:51 »
När kan den här vara ifrån?

Tyvärr har jag lite felinställda färger, den är ganska mörkgrå med en touch of blå.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gammal tapet
« Svar #1 skrivet: lör 12 jan 2008 09:56:18 »
Ingen som kan gissa lite på den här?

Som ni förstår så lever jag bland mina dammiga tapetrullar, och igår fick jag skäl att gräva lite i mina riktigt gamla gömmor, eftersom jag hade en dockhusentusiast på tråden och hon ville ha lite gamla border, etc. Dessa rullar här kom då ochså fram när jag ändå höll på att riva i de äldsta gömmorna. Har knappt ens tittat på dessa tidigare, utan lagt undan dem "tills jag vet lite mer"  och därför har de nu legat ett tag. Och jag vet fortfarande inte mer för det...

De har kommit in via en privatperson, och bakgrunden är lite speciell på dessa. De hade rivit en fd. kyrkobyggnad som man trodde knappeligen var renoverad kring de närmare senaste hundra åren, och tapeten torde härstamma från senaste omgörningen. (men vad "de närmaste hundra åren innebär, om det var på 40-talet eller om det var på artonhundratalet förtäljer inte historien). Själva byggnaden var dock väldigt mycket äldre än så, och de kunde inte datera det hela mer ingående, mer än att "de är väldigt gamla".
Givetvis har jag ambitionen att avvyttra dessa och skulle bli väldigt tacksam om någon kan ge mig lite hjälp på traven. Har tyvärr inte hittat någon ledtråd till när de skulle kunna vara ifrån.... 
« Senast ändrad: lör 12 jan 2008 10:07:16 av kikarbara »

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Gammal tapet
« Svar #2 skrivet: lör 12 jan 2008 10:25:10 »
Jag tycker de som ut som nittohundrasextiotalare.
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gammal tapet
« Svar #3 skrivet: lör 12 jan 2008 10:38:50 »
*suck* ja, det är just sånt som är så himla svårt med tapeter... årgångarna flyter in i varandra, traditioner och mönster tas upp och kommer tillbaka hela tiden.


Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Gammal tapet
« Svar #4 skrivet: lör 12 jan 2008 13:02:27 »
En liknande tapet fick jag i  mitt rum i föräldrahemmet 1955. Den var i ungefär samma mönster, men rosorna var i röda nyanser och bladverket i gröna, mycket färggrann.
Salig Mor och jag var kvar på landet och förevisades en tapetbok. Det lilla bladet som satt i katalogen var så rart så rart.
 Men tänk er skräckupplevelsen, då denna tapet satt i ett helt rum. S.Mor och jag hämtade oss aldrig riktigt från traumat, som uppstod då vi kom hem till stan på hösten. Eländet satt kvar en bra bit in på 60-talet.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Gammal tapet
« Svar #5 skrivet: lör 12 jan 2008 14:38:18 »
Hade det inte varit för din historia hade jag gissat 70-tal, men nu har jag ingen aning tyvärr. Det är ju som du säger Kikarbara, mönster kommer tillbaka och då är det lätt för mig att gissa på den storblommiga era som ligger mig närmast i tiden. Men vilket årtionde tog man egentligen inspiration från när man gjorde storblommigt på 70-talet  ??? Jag måste säga att jag har väldigt dålig koll på det mesta innan 1950....

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gammal tapet
« Svar #6 skrivet: lör 12 jan 2008 14:47:32 »
Skall du sälja dem på Tradera så skriv bara "gammal blommig tapet" och ta med en liten bild i listan så får ev köpare bara avgöra om han/hon gillar den och vill köpa eller inte.

Det är dåligt att det inte finns en specialkategori på Tradera för tapeter. Om du tror att det skulle vara bra så maila dem gärna och föreslå det.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gammal tapet
« Svar #7 skrivet: lör 12 jan 2008 15:31:01 »
Enligt den erfarenhet jag har gjort hittills i tapetväg, så liknar 60- och 70-talets tapetkvalitet rätt så mycket den vi har idag. Har en hel del sorter som faktiskt ligga gärna skulle kunna ligga ute i butik nu tillverkade i år, både när det gäller motiv, inplastning och skick. Det är inte alltid lättare att uppskatta tidsperiod på väl bevarade rullar heller av det skälet...

Men just den här åker nog in i högen igen i avvaktan på att jag får lite mer hum om den, tror jag. Ett litet tag till.

(Har ni gamla rullar liggande så bevara dem om möjligt gärna kallt, torrt och mörkt, så håller de sig lite bättre.)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Gammal tapet
« Svar #8 skrivet: lör 26 jan 2008 11:58:41 »
Jag vill meddela att jag kan vara ute och cykla men jag gissar, med tanke på tapetens baksida, att de är från runt 1910-1930, ev tidigare. Vi renoverade hallen i min Farmors sommarhus och där kan jag tala om fanns tapetlager. Vi blev tvungna att ta bort dem men jag har sparat så mycket som möjligt i ett stort album. Om jag hittar det ska jag lägga ut lite bilder, vill minnas att ett av lagren påminde om din tapet. Jag har satt dem i den ordning de kom så utifrån det hamnar man något sånär rätt i tiden.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gammal tapet
« Svar #9 skrivet: lör 26 jan 2008 12:12:49 »
Jag vill meddela att jag kan vara ute och cykla men jag gissar, med tanke på tapetens baksida, att de är från runt 1910-1930, ev tidigare. Vi renoverade hallen i min Farmors sommarhus och där kan jag tala om fanns tapetlager. Vi blev tvungna att ta bort dem men jag har sparat så mycket som möjligt i ett stort album. Om jag hittar det ska jag lägga ut lite bilder, vill minnas att ett av lagren påminde om din tapet. Jag har satt dem i den ordning de kom så utifrån det hamnar man något sånär rätt i tiden.

Tack så hjärtligt! Vore jättekul.
Jag lutar nog åt samma period som du anger ungefär.

erikbe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Gammal tapet
« Svar #10 skrivet: lör 26 jan 2008 19:10:56 »


Mina föräldrar håller på att renovera mitt föräldrahem. Här kommer ett par bilder på tapeter som nu är ersatta

erikbe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Gammal tapet
« Svar #11 skrivet: lör 26 jan 2008 19:12:05 »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gammal tapet
« Svar #12 skrivet: lör 26 jan 2008 19:14:53 »


 ;D Den här har jag någonstans. En man som var inne hos mig hade för sig att de hade tapetserat med dels denna sedan en variant med snödroppar (tror jag att det är) 1973; vet du om det kan stämma tidsmässigt?

erikbe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Gammal tapet
« Svar #13 skrivet: lör 26 jan 2008 20:28:27 »
Huset byggdes 1976 tror jag. Har fler tapetbilder därifrån som jag kan slänga upp senare

Frippe i skafferiet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Gammal tapet TRADERA
« Svar #14 skrivet: sön 10 feb 2008 00:02:31 »
Skall du sälja dem på Tradera så skriv bara "gammal blommig tapet" och ta med en liten bild i listan så får ev köpare bara avgöra om han/hon gillar den och vill köpa eller inte.

Det är dåligt att det inte finns en specialkategori på Tradera för tapeter. Om du tror att det skulle vara bra så maila dem gärna och föreslå det.

Har en del frundeleringar själv om sidokategorier Tradera och försökte hitta en emailadress, men fick bara som standardfrågor= "svar".