Hus och hem > Tapeter

Gammal tapet

<< < (2/5) > >>

Chicaboom:
Hade det inte varit för din historia hade jag gissat 70-tal, men nu har jag ingen aning tyvärr. Det är ju som du säger Kikarbara, mönster kommer tillbaka och då är det lätt för mig att gissa på den storblommiga era som ligger mig närmast i tiden. Men vilket årtionde tog man egentligen inspiration från när man gjorde storblommigt på 70-talet  ??? Jag måste säga att jag har väldigt dålig koll på det mesta innan 1950....

JJ:
Skall du sälja dem på Tradera så skriv bara "gammal blommig tapet" och ta med en liten bild i listan så får ev köpare bara avgöra om han/hon gillar den och vill köpa eller inte.

Det är dåligt att det inte finns en specialkategori på Tradera för tapeter. Om du tror att det skulle vara bra så maila dem gärna och föreslå det.

kikarbara:
Enligt den erfarenhet jag har gjort hittills i tapetväg, så liknar 60- och 70-talets tapetkvalitet rätt så mycket den vi har idag. Har en hel del sorter som faktiskt ligga gärna skulle kunna ligga ute i butik nu tillverkade i år, både när det gäller motiv, inplastning och skick. Det är inte alltid lättare att uppskatta tidsperiod på väl bevarade rullar heller av det skälet...

Men just den här åker nog in i högen igen i avvaktan på att jag får lite mer hum om den, tror jag. Ett litet tag till.

(Har ni gamla rullar liggande så bevara dem om möjligt gärna kallt, torrt och mörkt, så håller de sig lite bättre.)

Fjoll:
Jag vill meddela att jag kan vara ute och cykla men jag gissar, med tanke på tapetens baksida, att de är från runt 1910-1930, ev tidigare. Vi renoverade hallen i min Farmors sommarhus och där kan jag tala om fanns tapetlager. Vi blev tvungna att ta bort dem men jag har sparat så mycket som möjligt i ett stort album. Om jag hittar det ska jag lägga ut lite bilder, vill minnas att ett av lagren påminde om din tapet. Jag har satt dem i den ordning de kom så utifrån det hamnar man något sånär rätt i tiden.

kikarbara:

--- Citat från: Fjoll skrivet lör 26 jan 2008 11:58:41 ---Jag vill meddela att jag kan vara ute och cykla men jag gissar, med tanke på tapetens baksida, att de är från runt 1910-1930, ev tidigare. Vi renoverade hallen i min Farmors sommarhus och där kan jag tala om fanns tapetlager. Vi blev tvungna att ta bort dem men jag har sparat så mycket som möjligt i ett stort album. Om jag hittar det ska jag lägga ut lite bilder, vill minnas att ett av lagren påminde om din tapet. Jag har satt dem i den ordning de kom så utifrån det hamnar man något sånär rätt i tiden.

--- Slut citat ---

Tack så hjärtligt! Vore jättekul.
Jag lutar nog åt samma period som du anger ungefär.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion