Författare Ämne: Tapeterna i hus byggt 74...  (läst 14803 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Tapeterna i hus byggt 74...
« skrivet: lör 12 jan 2008 14:41:29 »
Som synes skapade jag en egen kategori för tapeter och:

Jag tog mej tid nu att scanna bilder från mitt barndomshem, dvs det huset som byggdes 74 och vi flyttade in i, jag var då 10.

Så första förevisningen är finrumstapeten, med undertecknad, tror det är juldagen 75, min nya kameras kartong på bordet, jag har fått en chokladkaka och en Kittybok, en plyschoverall (visst är det fint? :)), man ser i bokhyllan t ex den enda del jag tycker är snygg i Iittalas Ultima Thule, vinkaraffen. Jag har gjort ett periskop till lillebror i slöjden, det är det mystiska som syns till höger (man ser nog hans öga också)

Convallaria känner nog igen tapeten, för jag var på vippen att visa att jag visste när tapeten i bakgrunden i en dukningsbild fanns men det blev inte av att jag scannade då

Bild nummer två (77?), med mina konfirmationsblommor tog jag med för att visa hötorgskonsten -parismotiv, i taket en 20-talskrona (eller? man ser mest kupan, men den är alltså infattad i järn/plåt tror jag, och hänger i kedjor mot taket) som mor fick av ett äldre par en gång. På dörren som har ett tidstypiskt grovt insynsskyddande glasparti hänger mors brudklänning från 64 som jag fick konfirmera mej i, brr. Jag vägrade, men kompromissen blev att blomman i midjan sprättades bort...

Man kunde sett intressanta vaser kom jag på nu, men det var illa med det säker på att det är en konsumvbas längst fram, längs bak till höger en saftkanna jag kommer ihåg, mitt på långsidan en färgad lätt utsvängd hög karaff , som har pipen mot kameran, handtag inåt, den är nog "nåt" men vad?

Betrakta också soffgruppen, äkta konstläder (eller vad ska man kalla det?) i pressat rutmönster, gruppen har varit vid liv sen 60-talet, tror den är ganska hel än, vi fick inte vistas i vardagsrummet/finrummet, när vi fick gillestuga att härja i.
« Senast ändrad: lör 12 jan 2008 14:44:03 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tapeterna i hus byggt 74...
« Svar #1 skrivet: lör 12 jan 2008 14:59:39 »
Vi tar oss till matrummet, tapeten ser ni, i fönstret hänger glesvävda gardiner som ni ser, mor hade också en uppsättning i glesvävt orange, möblemanget är i betsat rött -i synnerhet det spyr jag på, och den fula blåa heltäckningsmattbiten på golvet, jag tyckte mor hade så innerligt dålig smak...(som ursäkt för man väl säga att hon nog inte hade råd att ha god smak)  Jag tog med denna bild då det är dukat med en mycket typisk vaxduk, det är bara två kompisar som är hemma och äter födelsedagstårta med mej, ni vet, dan före julafton... Jag tänkte också på våra polotröjor när jag valde bilden (är det banlon?), tänk vad modernt det var :)

Bild två är min dåvarande styvfar (-76 tror jag), som var väldigt snäll och trevlig (snygg också, men jag kände att de som inte tillfrågats skulle döljas), bilden passade ju bra att ta med, dels för tapeten, men man ser också modet, det där var ju en skitsnygg kostym! En blåvit blommig duk skymtar också. Klockan på väggen tippar jag är en bröllopspresent från 64 . Motivet i den lilla runda är Saarijärvi kyrka med Bonden Paavo-statyn framför. En bild av familjens rötter, i den kyrkan gifte mor och far sig, jag var med, i mammas mage :)
« Senast ändrad: lör 12 jan 2008 16:39:52 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Tapeterna i hus byggt 74...
« Svar #2 skrivet: lör 12 jan 2008 15:06:52 »
Jag gillar det faktum att tavlorna är mindre än mönstret på tapeten.  :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tapeterna i hus byggt 74...
« Svar #3 skrivet: lör 12 jan 2008 15:25:23 »
Wooow, vad fina tapeter!!!!!!!!!!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tapeterna i hus byggt 74...
« Svar #4 skrivet: lör 12 jan 2008 15:26:00 »
Innanför matrummet fanns köket såklart, på väggen en storblommig sak, som inte fanns på nån större yta, då detta var ett smalt litet kök utan matplats. På väggen hänger en fruktklase i plast, jag gillade när jag såg bliden att kryddstället över fläkten faktiskt var i trä, skåpen milt ljusgröna. Man ser också att det ännu var standard med dessa plastbehållare under överskåpet (kallar man det också kryddställ?). Det är ett gäng tyska scouter som sökte logi som mor förbarmade sig över som står där och gör en jättegryta pasta, de övernattade i gillestugan.

Och som avslutning en nakenchock (det är ju ändå helg, nåt roligt får man väl bjuda på :)), jag får in telefonen i badrummet då nån sökt mig, och någon tar ett kort. Såklart är det tapeten jag vill visa. Jag skulle kalla det en vanlig papperstapet med plastig yta, den gick upp i fogarna, måste varit före en ny våtrumsstandard kom... Jag kan tillägga att badrumskåp och knoppbrädor, tandbortsställ, toapappershållare var i brun plast, och vi hade bidé! Vi satt mest på toalocket och tvättade fötterna i den.(badrumsporslinet var vitt alltihop dock, tror säkert brunt kostade mer, det hade grannen :))  

Thats all for now. Något man kan grunna på är hur det egentligen funkar när vi går tillbaka och gillar retro, är det en ny version egentligen tycker jag, man har plockat till sej det läckra och smakfulla, oftast var det nog lika gräsligt som i mitt hem, på tiden det begav sig :) eller vad tror ni? Eller är det så att det en vanlig familj inte hade råd med, det kan man idag ha råd att köpa på loppis?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tapeterna i hus byggt 74...
« Svar #5 skrivet: lör 12 jan 2008 15:33:21 »
Jag gillar det faktum att tavlorna är mindre än mönstret på tapeten.  :)

jag har själv noterat att det inte är så mycket på väggarna ja... men det hängde allt en dubbelt så hög tavla på en zigenerska till vänster om parismotivet :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tapeterna i hus byggt 74...
« Svar #6 skrivet: lör 12 jan 2008 15:35:52 »
Wooow, vad fina tapeter!!!!!!!!!!

Jovisst är det fint, men tänk vad annorlunda vi skulle använda såna mönster idag, en fondtapet t ex, och verkligen hålla en viss stil, ingen gammal spinnrock mot väggen precis...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tapeterna i hus byggt 74...
« Svar #7 skrivet: lör 12 jan 2008 18:30:58 »
Vi ser i bokhyllan BILD 1 förresten även en Pinus 2784, Tapio Wirkkala, Iittala 1972
(namnet inkl artnr från http://www.marikan-maljakot.com/gallery/maljakot/000763.htm)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Tapeterna i hus byggt 74...
« Svar #8 skrivet: lör 12 jan 2008 18:58:34 »
Man ser också att det ännu var standard med dessa plastbehållare under överskåpet (kallar man det också kryddställ?).

Jag har sådana av plast i min lägenhet också, och huset är byggt 1979. När de var i glas så tillverkades de från början av Eda glasbruk.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Tapeterna i hus byggt 74...
« Svar #9 skrivet: sön 13 jan 2008 18:54:49 »

Convallaria känner nog igen tapeten, för jag var på vippen att visa att jag visste när tapeten i bakgrunden i en dukningsbild fanns men det blev inte av att jag scannade då

Jajamän, den känner jag igen. Jag flyttade hit för fyra år sen och har bara tapetserat om ett rum ännu. Den storblommiga i matsalen tyckte jag var förskräcklig först, men jag har börjat gilla den och den passar så bra till mina svarta möbler Jag tror att det är ett nytryck av en 1800-talstapet. Den sattes antagligen upp här i huset på 1960-talet. Jag hade tänkt ha en 1700-talstapet i matsalen och det blir kanske så, för den storblommiga är mycket skadad och jag har byggt till en vägg som står med sina gipsskivor bara sen två-tre år.
Allt går.

evelina

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Tapeterna i hus byggt 74...
« Svar #10 skrivet: ons 9 sep 2009 12:49:22 »
Jag måste bara få påpeka att badrumstapeten är underbar, hoppas på att hitta något liknande, men har en riktigt minimal toalett så det kanske inte är så klokt  ::)