Författare Ämne: Modern konst, en dagsaktuell teckningsutställning  (läst 3407 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Modern konst, en dagsaktuell teckningsutställning
« skrivet: lör 12 jan 2008 15:58:30 »
Jag har i veckan jobbat med att få till en onlineutställning av teckningsutställningen som hade vernissage idag, så den vill jag gärna visa, synd om ingen tittar menar jag :) Det är en kunnig jury, Greta Sandahl och Asbjörn Andresen som valt ut verken, så det är klass på detta. Konstnärerna kommer från hela Västra Götalandsregionen. Och vi har med Arne Isacsson som startade Gerleborgsskolan, jag missa den stapplande drygt 90åringen som lämnade in sina verk med en hårsmån häromdagen när jag var på galleriet. Hans verk är förstudier till ett porträtt av den avgående landshövdingen. Länkar också in bilder på Morten Aspegrens sida, honom har jag ju särskilt tillstånd att visa bilder av (ett par kommande veckans konstnärer är också med, med det tar jag då)

Håll till godo, det är 93 verk http://www.bohusgalleriet.se/teckning/index.htm

Och för dig, Reggis, finns nog konst som faller dig i smaken här :)

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Modern konst, en dagsaktuell teckningsutställning
« Svar #1 skrivet: lör 12 jan 2008 17:06:55 »
Jag skall titta på sidan på jobbet i nästa vecka - min dator klarar tveklöst inte av detta.

Funderade lite på uttrycket "modern konst". För mig känns det som att det mest används av kulturella analfabeter. "- Det är väl sån där modern konst, sådant som man inte ser vad det föreställer".

Mycket av konsten idag är onekligen lite "konstig". Förr var konstnärer esteter men idag är de praktiserande filosofer. Hur mycket av dagens konstexperiment tycker "vanligt" folk är intressant att köpa till sin inredning? Kanske hamnar vi till slut till en punkt där det mesta av konsten köps upp av muséer och offentliga inrättningar för öronmärkta pengar, och konstnärerna får ekonomiskt stöd av staten för att kunna försörja sig med några få undantag.

Bara några tankar om konsten idag och i morgon.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Modern konst, en dagsaktuell teckningsutställning
« Svar #2 skrivet: lör 12 jan 2008 17:39:09 »
Bilderna är i webbgalleriet är mindre än de vi visar här, om du vågar dej på ett försök :) Javascript bör du ha däremot. Där är mycket av konsten begriplig flr många, tycker jag.

Jag har allt noterat att konstköparna oftast är kommuner och landsting osv. På årets Bohussalong (Bohusläns museum) var de flesta sålda objekten lappade Statens konstråd.

Konstnärer kan ibland sälja ut sig själva och göra mindre, billigare dekorationskonst, som passar gemene man. Det behöver inte vara negativt och dåligt för det iofs, ger ett ekonomiskt tillskott och en vitamininjektion för att skapa nåt större.

En del börjar i den ändan och målar sånt som folk köper, ses ner på av konstnärskollegor och får aldrig nån status som "riktig" konstnär.

Min faster som är en glad amatörkluddare, säljer även hon ut sig genom att producera små tavlor av julänglar att sälja på marknad en masse. Bara hon får pengar till mera oljefärg och dukar är hon lycklig.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se