Författare Ämne: Vad fan säljs här egentligen?  (läst 4482 gånger)

Errka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Samlar gamla radiogrammofoner, radio, stenkakor mm
    • Visa profil
    • Errkas Radioheaven
Vad fan säljs här egentligen?
« skrivet: sön 13 jan 2008 02:53:17 »
http://www.tradera.com/ANTIK_KONST_HANG_MATTA_HANDKNUTAR_TABRIS_3Mx2M_4000000KNUTAR-auktion-55578390

Hmmm... Vad fan är det som är till salu här egentligen?

Obegriplig svenska med BARA versaler...

Tradera har verkligen blivit en tummelplats för allskön skit!
/Errka i Hultsfred

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad fan säljs här egentligen?
« Svar #1 skrivet: sön 13 jan 2008 19:07:02 »
Det säljs en figural praktmatta gjord i Täbris, stad i norra Iran känd för högklassig mattproduktion. Mattan har tydligen en täthet på 600.000 till 700.000 tusen knutar per kvm och då totalt 4.000.000 stycken eftersom den är 6 kvm. Det är en extremt hög  täthet för en nordpersisk matta som Täbris då garnet man vanligen knyter i är rätt tjockt. Notera också att det är silkesinslag i mattan. Det är rätt vanligt på bättre mattor från Täbris att man förstärker motiv i mattan med silkesinslag.

Kan inte bedöma om priset är det rätta eller ej. Då måste jag  ta på den.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad fan säljs här egentligen?
« Svar #2 skrivet: sön 13 jan 2008 19:09:09 »
... jag måste ju säga att jag blev lite tagen av att mattan bedömdes som skit. Jag kan inte ett smack om mattor, men den ser onekligen ut att vara fin? Kanske ganska logiskt att säljare av riktigt fina mattor i dagens sverige inte behärskar det svenska språket till fullo, då de kanske tillochmed är medtagna från hemlandet och man har kanske kunskaper som vi knappeligen kan ha/har/ här ochså?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad fan säljs här egentligen?
« Svar #3 skrivet: sön 13 jan 2008 19:10:52 »
... men... vad jag däremot inte förstår.... om mattan är så unik och äkta, så varför tradera? De stora matthusen eller auktionsfirmorna borde köa för en sådan här????

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad fan säljs här egentligen?
« Svar #4 skrivet: sön 13 jan 2008 22:00:33 »
Nu sägs den vara äldre också och det är inte ovanligt med mattor i den här prisklass som anges från Täbris. Jag har svårt att tro på det högre beloppet men 180.000 kr kan vara ett korrekt försäljningspris. Annars har jag sett dylika mattor gå för runt 80.000-90.000 kr på auktion. De är inte lättsålda eftersom de kräver en del av sin omgivande möblering. Problemet är nog att personen vill ha ett butiksbetonat pris vilket personen ite får på en auktion. Annars tror jag att det är ett toppobjekt om det inte är en Indisk "kopia". Det går tyvärr inte att avgöra utifrån en bild.

Jag har själv en men den är betydligt mindre.