Författare Ämne: stor barbiedocka  (läst 5475 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
stor barbiedocka
« skrivet: sön 13 jan 2008 15:21:17 »
Jag har fått en förfrågan om en stor barbiedocka, men den skall vara gammal? Har själv en såndär enmeters från början på nittiotalet men denna skall ha äldre datering och äldre kläder.

Vad har det kommit för riktigt stora barbiedockor tidigare, och hur stora var de? När har dessa kommit?? (har inte sett någon sådan, och jag har inte sett dockan ännu heller).

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: stor barbiedocka
« Svar #1 skrivet: sön 13 jan 2008 20:34:55 »
Jag har fått en förfrågan om en stor barbiedocka, men den skall vara gammal? Har själv en såndär enmeters från början på nittiotalet men denna skall ha äldre datering och äldre kläder.

Vad har det kommit för riktigt stora barbiedockor tidigare, och hur stora var de? När har dessa kommit?? (har inte sett någon sådan, och jag har inte sett dockan ännu heller).

Har också bara sett den från 90-talet. Yngsta dottern fick en sådan med lång rosavit klänning och balettskor

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: stor barbiedocka
« Svar #2 skrivet: ons 16 jan 2008 22:55:27 »
Oops, här har jag tydligen missat en fråga. Varje gång jag går in på retro klickar jag på "Visa olästa inlägg" och den här har jag uppenbarligen inte sett, nåväl, jag ska svara så gott jag kan.

De här dockorna är tyvärr en avdelning som jag inte behärskar till fulloo, ärligt talat har jag bara mina böcker att tillgå.

Den första sk SuperSizedockan kom ut 1977. Nedan har jag förtecknat de olika modellerna som kom

9628 Blont långt hår, sidbena. Märkning: (Vet inte om den är på skinkan)  c Mattel, Inc. 1976/U.S.A

Model 9720 Blont långt hår, sidbena. Märkning: c Mattel Inc 1966/Taiwan

Model 9975 Blont långt hår, sidbena. Märkning: c Mattel, Inc. 1976/U.S.A

Model 2844 Axellångt blont hår med stora lockar, mittbena. Märkning: c Mattel, Inc. 1976/U.S.A

I samma veva som ovanstående dockor kom även en mörkhyad SuperSize Christie ut.

Runt 1992 kom My Size dockorna och jag antar att det är dessa dockor som ni pratar om.

De jag känner till är;

Model 2517 Blont långt och lockigt hår. Märkning c 1992 Matte, Inc./Mexico

Model 12053 My Size Bride, kom i två versioner, en ljus- och en mörkhyad. Märkning c 1992 Mattel, Inc./Mexico

Runt 1995 kom;

Model 13767 My Size Princess. Blont långt hår. Märkning c 1992 Mattel, Inc./Mexico

Ja, det var alla stora dockor jag kunnat hitta. Det kan finnas fler men inte i mina böcker.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: stor barbiedocka
« Svar #3 skrivet: ons 16 jan 2008 23:20:49 »
Jättetack för svar!!

Hur stora var supersizedockorna?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: stor barbiedocka
« Svar #4 skrivet: tor 17 jan 2008 00:03:35 »
18 inch, dvs inte fullt en halvmeter.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kas

  • Gäst
SV: stor barbiedocka
« Svar #5 skrivet: tor 17 jan 2008 00:16:24 »
Härligt tjejfight!  :DUtveckla det här så ska jag döma!

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: stor barbiedocka
« Svar #6 skrivet: tor 17 jan 2008 00:21:40 »
Nu tror jag du satt sleven i fel gryta KAS ;D
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kas

  • Gäst
SV: stor barbiedocka
« Svar #7 skrivet: tor 17 jan 2008 00:24:20 »
Jag ger mig inte så lätt vad för sorts inch är det du pratar om, det finns så många? ???

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: stor barbiedocka
« Svar #8 skrivet: lör 26 jan 2008 14:13:57 »
Finns det ;)
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)