Författare Ämne: Arabia kryddset  (läst 6740 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Arabia kryddset
« skrivet: sön 13 jan 2008 15:30:12 »
Jag såg på loppisen idag två brunsvarta koniska salt- och pepparkar. De var väldigt lika Gustavsbergs Colorado kryddsetet men såg lite knubbigare ut, och i botten fanns en Arabiastämpel. Ca åtta cm höga båda två. Priset var 40 kr/st - är det normalt?

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Arabia kryddset
« Svar #1 skrivet: mån 14 jan 2008 21:45:36 »
Är det eventuellt dessa du menar:
http://www.bisarri.fi/photos/1040162.html

40 kr per stycke låter i varje fall inet som överdrivet dyrt :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Arabia kryddset
« Svar #2 skrivet: mån 14 jan 2008 22:07:46 »
Japp, precis, två sådana som den längst till höger. Undrar vem som har sneglat på vem här! Stig L designade sina 1947 - är dessa äldre?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Arabia kryddset
« Svar #3 skrivet: mån 14 jan 2008 22:10:34 »
Känns som Kaj Frank
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Arabia kryddset
« Svar #4 skrivet: mån 14 jan 2008 22:57:15 »
Kryddstället heter "Teema" i boken om Arabias konstavdelnings produktion från 1959 till början av 1960-talet.
Komposition/design: Annikki Hovisaari.

... verkar som om finnarna tittat på exempel av storebror i väst ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Arabia kryddset
« Svar #5 skrivet: mån 14 jan 2008 23:14:43 »
Man suger åt sig informationen :)

Vem vet vad som fanns i bakhuvudet då Kaj Francks Teema finns- men Kilta döptes inte om till det förrän 77
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Arabia kryddset
« Svar #6 skrivet: mån 2 jun 2008 23:22:24 »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Arabia kryddset
« Svar #7 skrivet: ons 11 jun 2008 18:27:06 »
Jag impulsköpte den där, då den inte blev dyr, en motbjudare hade satt sitt maxbud till 20 kronor. Tänkte jag skulle få ångra mej annars om jag hittade andra delar annanstans...

JJ, jag undrar, hur fick en stämpel plats? Jag förstår om stämplingen kan ha varit av den avtvättbara sorten som ligger ovanpå emaljen, för här syns inte en antydan (det är en smal kork i mitten som är snett av, därför ser den lite konstig ut)

Enda smolken nu är att sonen frågade mig spontant när jag packade upp den: "Är det en ****plugg?" (hänger ni inte med får ni sväva i ovisshet för min moral förbjuder mig att förklara närmare :)) , varför den ger mig föreställningar som jag måste skaka av mig för att kunna glädjas åt den fullt ut :) Den behöver sälllskap av de andra delarna helt klart, då skulle det kännas bättre återigen..
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Arabia kryddset
« Svar #8 skrivet: ons 11 jun 2008 21:20:59 »
Nu är jag inte helt säker, men jag tror att korken var märkt, ungefär som Stigs är märkta "Gustavsberg".

Jodå, jag hänger med vad sonen frågade om :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Arabia kryddset
« Svar #9 skrivet: ons 11 jun 2008 22:50:34 »

Enda smolken nu är att sonen frågade mig spontant när jag packade upp den: "Är det en ****plugg?" (hänger ni inte med får ni sväva i ovisshet för min moral förbjuder mig att förklara närmare :)) , varför den ger mig föreställningar som jag måste skaka av mig för att kunna glädjas åt den fullt ut :) Den behöver sälllskap av de andra delarna helt klart, då skulle det kännas bättre återigen..

*skrattar så jag nästan tjuter och förstår precis varför sonen associerade till detta; men hallå, hur kommer det sig att han vet hur en sådan ser ut??*.

Hm, Ada, du kan alltid be mig förklara för min moral förbjuder mig inte detta en sekund! =)!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Arabia kryddset
« Svar #10 skrivet: ons 11 jun 2008 22:52:01 »
det är ju nästan så att jag själv skulle vilja ha en sån plugg som saltströare, sockerströare, pepparströare etc bara för nöjet att ha dem i hyllan till folks förundran!  ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Arabia kryddset
« Svar #11 skrivet: ons 11 jun 2008 23:09:41 »
*skrattar så jag nästan tjuter och förstår precis varför sonen associerade till detta; men hallå, hur kommer det sig att han vet hur en sådan ser ut??*.


Exakt vad jag frågade honom efter någon sekunds betänketid sådär :) "men vänta nu, vad vet DU om sånt där?" nej nåt svar fick jag inte (och ville inte veta heller)

Senare tänkte jag också på tonen han sa det i, det var uppenbart att han skämtade om att det såg ut som en, men tänk om det varit "allvar"? Avkomman tror att mor packar upp en sån framför ögonen på honom. Huvaligen :)

Jaa, får se hur jag kan tänka bort det här nu, jag har hällt salt i den men kan jag använda den utan att tänka på detta? :)  Suck, detta är verkligen ett läge man vill säga att var sak har sin plats... :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se