Författare Ämne: Blir etanolbilen århundradets bluff?  (läst 6910 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Blir etanolbilen århundradets bluff?
« skrivet: ons 16 jan 2008 11:36:31 »
Propagandan för etanolbilen har varit massiv. Miljömuppar, politiker och press har alla svalt bilindustrins nonsensprat om dessa bilars miljövänlighet. Ingen har ifrågasatt alla påståenden som pumpats ut från bilindustrins lobbygrupper understödda av bondemaffian.

Låt oss börja med att konstatera att etanolbil är det absolut sämsta alternativet du kan välja ur miljösynpunkt. Det är inte bara så att den skadar miljön mer än en vanlig bensinbil utan valet leder också till svält och hunger genom att etanolframställningen förorsakar brist på spannmål. Dessutom driver de internationella livsmedelspriserna upp vilket verkar i samma negativa riktning.

Du som köpt en etanolbil för att du trodde att du bidrog till att motverka klimatförändringar känn dig lurad. Du som köpt en för att slippa trängselskatt kan vara nöjd. Men som skattebetalare och konsument är jag inte nöjd med de förmåner och bidrag  som tilldelas denna typ av fordon. Jag undrar, varför i helsikes namn skall jag med mina skattemedel bidra till att öka svälten på jorden och öka barnadödligheten? Hur länge kommer det här etanoljippot att fortsätta innan man erkänner, ”vi gjorde fel”.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #1 skrivet: ons 16 jan 2008 11:41:38 »
Pest eller kolera?

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #2 skrivet: ons 16 jan 2008 12:53:13 »
De slugaste har köpt en etanolbil, fått massa fina rabatter och fördelar, och sedan kört på bensin.
Det enda jag kan se som ett litet plus är att tekniken att köra på förnyelsebara bränslen utvecklas.
Hur etanolen sen skall framställas på bästa sätt är en annan fråga.



Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #3 skrivet: ons 16 jan 2008 13:25:12 »
Men politikerna som låtit sig grundlurats av bilindustrin och bondemaffian att använda skattemedel för att öka svälten i världen framstår ju som fån. Kom ihåg att jag såg den där miljöministern från centerpartiet sitta och slicka i sig faktabefriade dynga från  bilindustrin och bondemaffian. Sen kan det inte kännas bra för de som köpt och kör med etanol i tanken att veta att ”nu har jag kört en mil och tagit kål på ett barn till”.



Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #4 skrivet: ons 16 jan 2008 13:40:48 »
Det kändes skönt att få veta att man inte var så dum så man föll i fällan då! Kör min gamla Volvo, men den har iallafall avgasrening.  :D

kas

  • Gäst
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #5 skrivet: ons 16 jan 2008 14:00:56 »
Jag skrev en lång insändare, den försvann, nu har det hänt mig ochså! Webbproblem på morron...
Jag förordar elbil! 8)

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #6 skrivet: ons 16 jan 2008 14:34:59 »
Ja visst kas, bara det fanns laddare till den också. Då skulle det ju kunna funka! Inte så kul att inte komma hem igen när man varit på en liten tur! :D

kas

  • Gäst
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #7 skrivet: ons 16 jan 2008 14:48:12 »
Det beslutet måste tas så, att man kan få allt att fungera på ett vettigt sätt, och självklart ska bilarna ha egna solceller, men finns viljan hos alla bensin freakar att slippa oljebyten och dunder o brak? Såg att första Partikelfiltrena är bytta nu på dieselbilar, undrar vad ägarna tyckte när räkningen presenterades? 10- 15 000skr! Sen ska dom köras på ett speciellt sätt så att de fungerar den tid som var tänkt av konstruktören...Inte nånting för städer iallafall, >:( för då blir det dyrt för ägaren  :o

kas

  • Gäst
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #8 skrivet: ons 16 jan 2008 23:42:53 »
Nu har jag ändrat mig, jag förordar helikopter med jetdrift, det är toppen för flygfotogen ska inte extrabeskattas såg jag ;D!

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #9 skrivet: ons 16 jan 2008 23:50:14 »
Känns bra att valt en Hybrid-bil. Vad kan vara tokigt med den tekniken?
« Senast ändrad: ons 16 jan 2008 23:53:48 av Anja »

kas

  • Gäst
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #10 skrivet: ons 16 jan 2008 23:59:20 »
Är det elmotor med bensinmotorstöd? Tojjota har nåt sånt. ???

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #11 skrivet: tor 17 jan 2008 00:26:17 »
Japp. Den har en elmotor med batterier som laddas när jag kör. När jag bromsar och stannar (tex vid rödljus) slår bensinmotorn av helt och hållet, och bilen "går på el". Då är den helt tyst. Första gången trodde jag "motorn" dött... ???

kas

  • Gäst
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #12 skrivet: tor 17 jan 2008 12:20:52 »
Då börjar det likna nånting med miljötänkande, bensinmotorn går med samma varvtal hela tiden om den laddar+ kan hjälpa till vid acceleration. ;D..men dom tar rejält betalt för dom >:(...som med allt annat två sidor! ::) Tänk om de sålde dem till 20 000skr billigare än motsvarande bensin eller dieselbilar, då skulle dom inte hinna tillverka efterfrågan ens i Sverige ;), kapitalismens baksida!!! >:( 

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #13 skrivet: fre 18 jan 2008 16:20:55 »
Såg den här ministern i miljö på nyheterna igår. Han envisas med att betrakta etanolbilar som  miljöbilar. Undrar om han skulle betrakta en bil där man stoppade in nyfödda barn i tanken som drivmedel för miljöbil.

Den här ministern ger ett indolent intryck på mig måste jag säga. Han pratar bara CO och CO2 och kan inte se samband. Minskad CO/CO2 i städer är bra men inte om det totala utsläppet på jorden ökar som en konsekvens av minskningen i städer. Sen har vi det där med att skapa matbrist och barn som svälter ihjäl också, suck.

kas

  • Gäst
SV: Blir etanolbilen århundradets bluff?
« Svar #14 skrivet: lör 19 jan 2008 17:08:09 »
Så här har det funkat fram till dags dato. Det kom förslag till SAAB o VOLVO för lääänge sen att man skulle avgasrena nytillverkade bilar, NEEJ det blir för dyrt sa Saabteknikerna, DET gör vi sa Volvo teknikerna...Volvo såg ju chansen till att låsa kunder till garanti på service! Det blir pengar det...Sent omsider kommer det ett Miljöparti på arenan, som dömmer ut allt utom vägguttagena, nu kommer andra politiker i chocktillstånd, skutan lutar ju mot havet , hjälp vad ska vi göra åt de där? Det blir värre motbud från vissa partier för alla måste ju vara miljövänliga, helst leda karusellen, det har faktiskt mynnat ut i något som vi kan kalla "löjliga familjen"...Man lägger skatter som man inte ens kunde drömma om för 20 år sedan, och var/när ska det sluta med idiotierna...Man bygger ut vägar för farter upp mot 300km, men fartbegränsar till max 110km. ja, då ska man väl begränsa farten på bilarna där ochså, redan på bilen från fabrik, det är en baggis i dataåldern. Då kanske det blir snålare bilar framöver som dyker upp, med mindre och effektivare motorer! Det var lite funderingar som som skulle störa mindre än bara skapa nya idiotiska skatter!
Ps. Etanol kostar ungefär 9skr i tillverkning...