Allmänt > Fria diskussioner
Jakttråden!!
brodertuck:
Kas undrade varför det är bättre precision med hålspetskulor än "helkula". På mantlade kulor är manteln till hålspetskulan är dragen bakifrån och får då en helt plan yta, medan blyet i en helmantlad kula är stöpt i manteln och får då en ojämnare yta. Hur det är med blykulor vet jag inte, men det är väl troligt att det också där har med stöpningen och kulans bakre plan att göra.
Hoppas att det inte är någon som får några idéer och göra som Kas far, kapa och kryssa helmantlade kulor. Vet att det förekom förr, men det är totalt livsfarligt. Kapar man kulan aningen för långt bak fläks manteln upp och blyinnehållet skjuts ut, medan manteln blir kvar i loppet. Vad som då händer med nästa skott är lätt att räkna ut.
kas:
Det var en annan tillverkning av tyskarna dom var helt stålade runt om, till skillnad från svenska armens som är blyfyllda från botten, alltså öppna i bakre delen!
22 magnum har samma vikt på kulorna, nån skillnad syns inte utvändig på storleken, det är synd att hålsspetsen trasar bytet så mycket. Frygan var med på skjutbanan och använde 22an, hon sköt bra direkt, men enda problemet var att hon brände 250 patroner, hon tyckte att det så kul.
Prövade handladdat lika 8an i 7an men det var inte bra, kulorna höll inte under 100m.
kas:
Jag har fått ett mail med en älgtjur, ska försöka redigera bilder, kanske ikväll, där går det hett till! :o
brodertuck:
Var det en homogen stålkula då? Eller hur var den tillverkad om det inte fanns en öppning i manteln?
Jaktammunition och gamla militära patroner är väl inte min starkaste sida. Är, eller rättare sagt var, mer inne på precisionsskytte.
kas:
Den uppgiften har jag inte, finns ingen ammo kvar, för isåfall hade jag låtit testa tändhatt, krut och kula, vapnet skulle vara gjort för jakt i Alperna, stenbock! Den gick högt, min far kunde med den, han använde enbart 100m. siktet!
Kolla tidigare inlägg om bilder!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion